W naszej kulturze regionalnej mamy szeroką gamę wyobrażeń Chrystusa, z najbardziej bodaj popularnym wizerunkiem Chrystusa Frasobliwego - zarówno w poezji, rzeźbie, jak i w malarstwie.
Okres poprzedzający Święta Wielkanocne oraz czas tuż po nich, to dobry moment do zaprezentowania ekspozycji ludowej sztuki sakralnej, które cyklicznie odbywają się w Muzeum Wsi Kieleckiej. W swych
zbiorach placówka posiada te elementy kultury materialnej wsi, którymi środowisko wiejskie żyło w okresie świąt Wielkiej Nocy, czyli: palmy, drewniane kołatki, kurki na wózkach, prześliczne formy cukiernicze
oraz kolekcję rzeźbionych figurek o tematyce pasyjnej, wzbogaconą licznymi oleodrukami.
Chrystus Frasobliwy, Chrystus Upadający, Chrystus Nazareński, Chrystus u Słupa, Biczowany, wreszcie Chrystus z Ostatniej Wieczerzy, Zmartwychwstały... Na wystawach w Dworku Laszczyków - siedzibie
Muzeum Wsi Kieleckiej - pokazano m. in.: Chrystusa Palmowego, znanego w Europie Zachodniej już w XV w. Zwyczaj obwożenia wokół kościoła rzeźby Jezusa w wózku był praktykowany na Śląsku i w Małopolsce
(stanowiących część obszaru diecezji kieleckiej). Na wspomnianych wystawach można zawsze obejrzeć bogatą kolekcję rzeźb i prac najwybitniejszych współczesnych artystów ludowych. Wśród rdzennie świętokrzyskich
należy wymienić: Mariannę Wiśnios, autorkę licznych scen Ukrzyżowania (nanoszonych na zwykły papier pakowy) oraz Stanisława Hołdę. Do ciekawych eksponatów Muzeum należą stacje Drogi Krzyżowej w formie
wycinanek na szkle.
Również w zbiorach Muzeum Narodowego znajdują się, niezwykle popularne na naszym terenie, przedstawienia scen pasyjnych z cyklu: "Ukrzyżowanie", "Opłakiwanie", "Pieta", "Frasobliwy". Wśród nieżyjących
już autorów tych prac znaleźli się m.in.: Leon Kudła ze wsi Świerże Górne, Józef Piłat z Dębskiej Woli, Michał Grygiel z Eljaszówki, Adam Zegadło z Krzyżki i oczywiście Marianna Wiśnios z Rataj.
Pomóż w rozwoju naszego portalu