W Instytucie Studiów nad Rodziną Uniwersytetu Kardynała Stefana
Wyszyńskiego w Łomiankach nazywają tę książkę "Złotą Księgą". W istocie
- nie chodzi tu tylko o kolor okładki, ale przede wszystkim o zawartość,
o której pogłębienie i poszerzenie zadbał autor - abp Kazimierz Majdański.
To nowe, trzecie wydanie, przedstawia się naprawdę imponująco. Całość
liczy 500 stron, z czego tekst zasadniczy - Wprowadzenie i siedem
rozdziałów - obejmuje przeszło 400 stron, a to, co chciałoby się
nazwać "resztą" - to jest: Aneks, Wykaz cytowanych źródeł, Bibliografia,
Indeks osobowy i Indeks tematyczny (przeszło 90 stron) - jest owocem
niezwykle żmudnej i drobiazgowej pracy i nadaje całości charakter
znakomitego podręcznika, z którego każdy może się wiele nauczyć.
Studenci teologii rodziny mogą z tego dzieła zaczerpnąć szeroki i
autentycznie katolicki pogląd na cały bogaty wachlarz problematyki
leżącej w zakresie tego przedmiotu; ale także osoby nie wprowadzone
fachowo w studia nauk o rodzinie mogą z łatwością czerpać z bogactwa
tej księgi, dzięki jasności języka i zdolności przystępnego ukazywania
spraw, nawet trudnych.
Jeżeli Autor w pierwszym wydaniu Wspólnoty życia i miłości (
1979 r.) mógł twierdzić, że teologia rodziny wciąż była raczej postulatem
niż faktem, to obecne wydanie, zawierające bogatą i uporządkowaną
syntezę nauki czerpanej przede wszystkim ze źródeł Magisterium Kościoła,
świadczy o tym, że teologia rodziny jest już coraz mniej postulatem,
ponieważ staje się coraz wyraźniej faktem. "Celem nowego opracowania
Wspólnoty życia i miłości - pisze Autor - jest (...) oddanie przysługi
zarówno tym, którzy realizują w swoim życiu powołanie małżeńskie
i rodzinne, jak i tym, duchownym i świeckim, którzy w dziele realizacji
tego powołania niosą pomoc - w przekonaniu, że chodzi tu o zadania
pastoralne i apostolskie o niezwykłej doniosłości" (Wprowadzenie,
s. 20).
Godny uwagi jest ten pastoralny wymiar całego opracowania,
wynikający z głębokiego zrozumienia ludzkich i teologicznych aspektów
małżeństwa i rodziny, a także z głębokiej troski o dobro wspólnoty
życia i miłości, tak bardzo zagrożonej ze strony różnych struktur
panoszącej się dziś cywilizacji śmierci czy raczej "antycywilizacji"
. Podejście pastoralne nie osłabia w niczym treściowo-merytorycznych
walorów dzieła, lecz troszczy się o przełożenie doktryny na konkretny
kształt życia chrześcijańskiego, od czego w ogromnym stopniu zależy
owocność całej misji pastoralnej Kościoła.
Szczególną zaletą opracowania - zarówno z punktu widzenia
teologii dogmatycznej, moralnej, jak i pastoralnej - jest zaproponowanie
syntezy łączącej rozczłonkowane kiedyś fragmenty "nauk o rodzinie"
w jedną, integralną, a także spójną metodologicznie całość, której
logicznym i niejako organicznym spoiwem jest tajemnica powołania.
Źródłem tej syntezy jest zarówno historia zbawienia, przedstawiona
na nowo światu przez Sobór Watykański II, jak też bogate nauczanie "
Papieża Rodziny" - Jana Pawła II, który położył duży nacisk na etyczno-personalistyczny
wymiar powołania osoby i wspólnoty (komunii) osób, ukazany zwłaszcza
w kontekście misterium Chrystusa i Kościoła.
Nie sposób w tej krótkiej prezentacji wskazać na wszystkie
walory tego znakomitego dzieła, które - jak ufamy - zostanie z ogromną
wdzięcznością przyjęte przez wszystkich, którzy chcą lepiej zrozumieć
rzeczywistość rodziny, a także tych, którzy chcą służyć obronie rodziny
i wspomagać ją w jej rozwoju duchowym.
Pomóż w rozwoju naszego portalu