Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Kawałek Olkusza w jasnogórskim sanktuarium

Od stuleci na Jasnej Górze ludzie doznają uzdrowień, nawróceń i innych nadzwyczajnych łask. Potwierdzają to wpisy do Jasnogórskiej Księgi Cudów. Wierni w ten sposób dziękują za zdrowie, potomstwo, zerwanie z nałogami, za pomoc w krytycznych chwilach

Niedziela sosnowiecka 14/2019, str. VI

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Franciszek Rozmus

Fragment sklepienia Bazyliki Jasnogórskiej, na którym znajduje się fresk „Zwraca żywcem pogrzebanych”

Fragment sklepienia Bazyliki Jasnogórskiej, na którym znajduje się fresk
„Zwraca żywcem pogrzebanych”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tabliczki, serca, korale, kule i wiele innych przedmiotów to dowody wdzięczności Jasnogórskiej Matce i Królowej za cuda i łaski. Do szczególnych darów wotywnych należą rzeźby, obrazy oraz freski zdobiące Bazylikę Jasnogórską. Wśród nich jest i taki, który związany jest z diecezją sosnowiecką, a zwłaszcza z Olkuszem. Taki kawałek Olkusza na Jasnej Górze.

Dramat pod ziemią i cud ocalenia

„W roku 1609 w kopalni w Olkuszu górnicy dobywali ołów i srebro. W jednym szybie pracowało ich razem pięciu: Jakób Gola, Walenty Łomigonek, Jakób Piwowarek, Szymon i Jan bracia Budzinkowie. Pracowali jak zwykle, gdy naraz usłyszeli jakiś huk straszny i jednocześnie poczuli, że sypie się na nich ziemia. Porwali się szybko do ucieczki, lecz było już za późno. W którąkolwiek stronę się zwrócili, nie było wyjścia, część sklepienia się zerwała, grzebiąc ich żywcem pod ziemią, Jakże straszne było ich położenie! Odcięci od świata na zawsze, a choćby nawet i dokopano się do nich, to kiedy? Czy zdołają bez jedzenia, picia, światła i dostarczonego powietrza doczekać tej chwili? Lecz dzielni i pobożni górnicy nie wpadają w rozpacz, nie tracą nadziei. Wiara ich jest tak silna, że przebije ich grób. Górnicy ślubują Matce Boskiej Częstochowskiej, że za ocalenie od straszliwej śmierci odprawią pielgrzymkę na Jasną Górę. Padają na kolana i z wielką wiarą modlą się o ratunek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W tym czasie na powierzchni ziemi rozgrywały się straszne sceny. Rodziny nieszczęśliwych, na wieść o katastrofie, zbiegły się do kopalni. Żony, matki i dzieci z płaczem i jękiem chciały się dostać do pogrzebanych. Z trudem zdołano je uspokoić. Nie mogąc czynem, zaczęły modlitwą do Matki Boskiej Częstochowskiej ratować swych ojców, mężów i synów. Całe gromady górników rozkopywały zasypany podziemny korytarz. I tak w pracy i modlitwie płynęły strasznie długie dni (...).

Piątego dnia pogrzebani usłyszeli głuche odgłosy uderzeń i zrozumieli, że Maryja sprowadza im pomoc. Z jeszcze większą żarliwością popłynęły modły. Po pewnym czasie poczuli prąd świeżego powietrza i za chwilę ujrzeli blask lampek i górników, rozkopujących przejście. Zdumienie tych ostatnich było nieopisane. Gdy zamiast, jak się spodziewali, trupów zmasakrowanych ujrzeli pogrzebanych zdrowych i całych. Lecz gdy się dowiedzieli, że ocalenie ci nieszczęśliwi zawdzięczają Maryi Jasnogórskiej, zdumienie zamieniło się we wdzięczność i dziękczynienie. A gdy wkrótce pięciu ocalonych znalazło się na powierzchni, gdy nie wątpiące o ich ocaleniu ujrzały wracających jakby z grobu – radosnym łzom, modłom i pieniom na cześć Panienki Jasnogórskiej nie było końca. Wkrótce potem wszyscy ocaleni wraz z rodzinami złożyli Maryi na Jasnej Górze gorące dzięki. Ten cud uwieczniony został pięknym freskiem przez Karola Dankwarta w 1695 r.” – czytamy w książce „Cuda i łaski zdziałane za przyczyną Jasnogórskiej Matki Bożej dawniej i dziś”.

Reklama

Odkrycie olkuskiego fresku

Fragment tej książki był punktem wyjścia do odszukania niezwykłego fresku przez Franciszka Rozmusa, olkuszanina, który żywo interesuje się historią i jest przewodnikiem PTTK w Olkuszu. Niewiarygodnym aż wydaje się być fakt, że od katastrofy górniczej w Olkuszu i namalowania dziękczynnego fresku, który zajmuje eksponowane miejsce w jasnogórskim klasztorze, minęło kilka stuleci a o fresku całkowicie zapomniano.

– Olkuski fresk w jasnogórskim sanktuarium nie dawał mi spokoju. Zachodziłem w głowę, jak go odnaleźć wśród całego mnóstwa dzieł, które kryje to miejsce. Chyba Opatrzność nad wszystkim czuwała. A zaczęło się od tego, że otrzymałem ksero fragmentów książki o cudach jasnogórskich od ks. prał Miarki. Poza tym nikt nic nie wiedział, ani w Olkuszu, ani w Częstochowie, na ten temat. Mając jedynie taką informację i nie mogąc uzyskać żadnych innych, 10 marca br. wybrałem się na Ogólnopolską Pielgrzymkę Przewodników PTTK na Jasną Górę. Dzięki doświadczeniu z pracy w kopalni i sporej ilości szczęścia namierzyłem wówczas fresk najbardziej pasujący do świata podziemnego. Mroczny klimat mógł sugerować wnętrze kopalni. Jest on trudno rozpoznawalny z dołu – mało kontrastowe postaci ludzkie, częściowo przysypane skałami, zlewają się z otoczeniem. Dodatkowo farba daje spory odblask światła ze znajdującego się obok okna. Po analizie zdjęć i rozmowie z panem Markiem Soczykiem z Jasnogórskiej Fundacji „Pro Patria”, który przy mojej pomocy zdołał odnaleźć jego zdjęcie w książce o zabytkach Jasnej Góry autorstwa Zofii Rozanow, udało mi się skutecznie zlokalizować i potwierdzić umiejscowienie malowidła. Wówczas już nie miałem wątpliwości, że to fresk Karola Dankwarta z 1695r. upamiętniający cud uratowania zasypanych w 1609 r. górników z Olkusza – opowiada Franciszek Rozmus.

„Zwraca żywcem pogrzebanych”

Zidentyfikowany przez Franciszka Rozmusa obraz znajduje się na środku sklepienia nawy głównej bazyliki, czyli na trzecim przęśle, patrząc od strony wejścia głównego pod chórem. Centralne miejsce zajmuje adoracja obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej podtrzymywanej przez aniołki w otoczeniu sześciu archaniołów. Po lewej stronie obrazu znajduje się fresk pt. „Nie szkodzi płomień czcicielom”, przedstawiający ocalenie kobiety od stosu niewinnie posądzonej o czary, zaś po prawej widoczny jest odkryty fresk, którego tytuł brzmi „Zwraca żywcem pogrzebanych”, przedstawiający cud uratowania górników zasypanych w kopalni ołowiu i srebra w Olkuszu.

W końcu marca br. zostały utworzone dwie kopie fresku z Jasnej Góry, które wyeksponowane zostaną w olkuskiej bazylice oraz w Muzeum Regionalnym PTTK Olkusz.

2019-04-03 10:09

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Daj się zobaczyć Maryi

Niedziela Ogólnopolska 35/2017, str. 13-14

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Studio TV Niedziela

O. Tomasz Tlałka OSPPE i o. Mariusz Tabulski OSPPE w studiu TV Niedziela

O. Tomasz Tlałka OSPPE i o. Mariusz Tabulski OSPPE w studiu TV Niedziela

O pierwszej rocznicy pielgrzymki papieża Franciszka na Jasną Górę, jubileuszu 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, replice koron Klemensa XI, „Żywej Koronie Maryi” z paulinami: o. Mariuszem Tabulskim – definitorem generalnym Zakonu Paulinów i o. Tomaszem Tlałką – odpowiedzialnym za dzieło „Żywa Korona Maryi” rozmawia ks. Mariusz Frukacz

KS. MARIUSZ FRUKACZ: – 300 lat temu, 8 września 1717 r., odbyła się koronacja Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Korony podarował papież Klemens XI. Mija również pierwsza rocznica pobytu papieża Franciszka na Jasnej Górze...

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję