Reklama

Papieskie kompozycje Juliusza Łuciuka na koncercie w Częstochowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Częstochowie ceni się i słucha rodzimych proroków. Przynajmniej tych, dla których najbardziej naturalnym językiem jest muzyka. Takim muzycznym prorokiem dla częstochowian od lat pozostaje kompozytor Juliusz Łuciuk. Urodzony w nieodległej Nowej Brzeźnicy spędził w Częstochowie wczesną młodość, przypadającą na drugą połowę lat 30. XX wieku, oraz tragiczny okres wojny. Ale częstochowski rodowód twórcy bierze swój początek w osobie jego ojca, Andrzeja Łuciuka, który paręnaście lat wcześniej przybył tu z Włodawy, by szybko zyskać uznanie wybitnego muzyka, ukoronowane stanowiskiem pierwszego organisty sanktuarium na Jasnej Górze.

Juliusz Łuciuk po wojnie związał się z Krakowem, gdzie mieszka i tworzy po dziś dzień. Niemniej jego związek z miastem dzieciństwa pozostaje nieprzerwanie silny i obustronnie podtrzymywany – z powodu wzajemnego szacunku i potrzeby serca. Stąd co jakiś czas są okazje, by w Częstochowie posłuchać muzyki Łuciuka i lepiej poznać tę twórczość, zupełnie oryginalną, od dekad wytyczającą własne ścieżki rozwoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Taka okazja nadarzyła się 20 czerwca br. W Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II zorganizowano rozstrzygnięcie finału etapu wojewódzkiego XVI Ogólnokrajowego Konkursu „Bezpieczne Gospodarstwo Rolne”, organizowanego przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny w Częstochowie. Podobnie jak przed rokiem, i tym razem galę uświetnił koncert wypełniony twórczością Juliusza Łuciuka.

Specjalni byli też wykonawcy, gwarantujący najwyższy poziom artystyczny, zaufani interpretatorzy kolejnych dzieł kompozytora. Wystąpiła częstochowska mezzosopranistka Katarzyna Suska, od lat związana z muzyką Juliusza Łuciuka. Zrealizowała znaczące prawykonania wielkich form wokalno-instrumentalnych, takich jak oratorium „Strumień Boży” czy eksperymentalne „Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej”. Uwieczniła też na płycie oratorium „Święty Wojciech kwiat szkarłatny”, nagrane przez Filharmonię Częstochowską. Z kolei Dariusz Siedlik, baryton, jest, podobnie jak Juliusz Łuciuk, synem jasnogórskiego pierwszego organisty. Swoją artystyczną drogę związał z Norymbergą, na co dzień występując w tamtejszym teatrze operowym. Niemniej jednak właśnie Siedlik pozostaje zawsze dla Łuciuka pierwszym wyborem przy obsadzie kolejnych dzieł wokalnych. Dokonał licznych prawykonań twórczości mistrza, wśród których niedawna krakowska realizacja oratorium „Wzgórze w krainie Moria” nosiła znamiona najwyższego artyzmu.

Reklama

Katarzyna Suska i Dariusz Siedlik tworzą zatem duet niejako organicznie i od lat zintegrowany ze sztuką Łuciuka. Toteż możliwość podziwiania ich we wspólnym koncercie jest okazją nie tyle częstą, ile nad wyraz atrakcyjną dla każdego melomana. Obojgu śpiewakom towarzyszył przy fortepianie Maciej Zagórski, pianista, również działający w Częstochowie, dobrze znający muzykę Juliusza Łuciuka i trafnie ją interpretujący.

Podczas czerwcowego koncertu zabrzmiały dzieła Łuciuka z ostatnich lat, naznaczone estetyką melodyjnej kolorystyki, przez samego kompozytora nazywanej „melosonoryzmem”. To muzyka kontemplacyjna, bezpretensjonalnie poszukująca piękna w jego najczystszej, najbardziej naturalnej postaci. Takiego, o jakim pisał Jan Paweł II w swoim Liście do artystów, definiując je jako treść powołania każdego twórcy. W warstwie poetyckiej muzyka Juliusza Łuciuka rozwija ducha chrześcijańskiego humanizmu. Zwłaszcza w programie częstochowskiego koncertu nie mogło być inaczej, jako że każdy z zaprezentowanych utworów miał w centrum poetyckiej narracji osobę św. Jana Pawła II. A zabrzmiały trzy utwory, najpierw „Oda Papieska do Ojca Świętego Jana Pawła II” na bas solo z towarzyszeniem fortepianu do tekstu Jerzego Sypka. Następnie przypomniany został ascetyczny, modlitewny „Prasakrament – Medytacja o Praźródle Miłości” na głos i fortepian, skomponowany 2 kwietnia 2005 r., w dniu śmierci Jana Pawła II, do tekstu będącego fragmentem jego „Tryptyku rzymskiego”.

Reklama

Jako finał koncertu zabrzmiał najnowszy utwór Łuciuka, którym jest „Modlitwa do świętego Jana Pawła II – Pieśni – Obrazy dźwiękiem malowane” na sopran, baryton i fortepian. Było to prawykonanie, na którym obecny był także autor tekstu – Tadeusz Szyma, również wywodzący się z Częstochowy, a mieszkający w Krakowie poeta, reżyser i publicysta.

Nie sposób przecenić wszelkie inicjatywy, zbliżające ludzi do żywej sztuki wysokiej. Zwłaszcza w dobie szalejącego relatywizmu, zacierającego jakiekolwiek kryteria estetycznego wartościowania. Częstochowa, prezentując i wciąż ożywiając twórczość Juliusza Łuciuka, buduje potężny kapitał społeczno-kulturowy, który z pewnością będzie owocował w przyszłości.

2018-08-14 11:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Gądecki: kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i zamienić na inny

2024-05-21 14:42

[ TEMATY ]

kapłaństwo

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Niech nad waszą kapłańską służbą pośród Polonii i nie tylko czuwają słudzy Boży kard. August Hlond i ks. Ignacy Posadzy. Traktujcie poważnie wasze kapłaństwo, bo kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i w każdej chwili zamienić na inny. Kapłaństwo jest wieczne” - mówił abp Stanisław Gądecki. Metropolita poznański przewodniczył w poznańskiej katedrze uroczystej Mszy św., połączonej z udzieleniem święceń diakonatu czterem alumnom i święceń prezbiteratu trzem diakonom Towarzystwa Chrystusowego.

W Eucharystii uczestniczyli generał księży chrystusowców ks. Krzysztof Olejnik TChr, prowincjałowie z Australii, Brazylii, USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji, krajów, gdzie posługują chrystusowcy, rektor ks. dr Jan Hadalski i wychowawcy seminaryjni, siostry misjonarki, kapłani diecezjalni i zakonni oraz rodzice, krewni i przyjaciele alumnów.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję