Reklama

Europa

Ks. Arseniy Rewtow: to boli, kiedy prawosławni w Polsce modlą się tak samo, jak w Moskwie

- Wydaje mi się, że duchowni w Polskim Autokefalicznym Kościele Prawosławnym nie rozumieją, że to boli, kiedy przychodzisz na liturgię do miejsca, które ma kontakt z tymi, którzy zabijają twoich rodaków i niszczą twoje miasta - mówi ks. Arseniy Rewtow, duszpasterz Służby Kapelańskiej ds. Uchodźców Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego we Wrocławiu. W rozmowie z KAI wyjaśnia skomplikowane relacje prawosławia w Ukrainie oraz w Polsce.

[ TEMATY ]

prawosławie

Kościół Prawosławny Ukrainy

wojna na Ukrainie

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Władysław Jacenko (KAI): Dlaczego odszedł Ksiądz z Patriarchatu Moskiewskiego do Prawosławnego Kościoła Ukrainy?

Ks. Arseniy Rewtow: Ukończyłem seminarium Patriarchatu Moskiewskiego, byłem księdzem tego patriarchatu w Zaporożu. W 2018 r., w wyniku tragicznego wypadku, zginęło dziecko moich znajomych. Na osiedlu, gdzie mieszkała ta rodzina, była tylko jedna cerkiew - Patriarchatu Moskiewskiego. Ksiądz z tej cerkwi odmówił pogrzebu zmarłego dziecka ze względu na to, że zostało ochrzczone w Patriarchacie Kijowskim. Rodzina błagała go o to, żeby poprowadził pogrzeb, on powiedział jednak, że nie uznaje tego chrztu. Po tym wydarzeniu zacząłem zastanawiać się o przejściu do Patriarchatu Kijowskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas służby w Patriarchacie Moskiewskim zaproponowałem, by mówić kazania w języku ukraińskim. Większość wiernych wspierała to i nawet byli wdzięczni. Jednak moi koledzy duchowni sprzeciwiali się temu, było nastawienie przeciw wszystkiemu co ukraińskie. Kiedy powiedziałem, że Patriarchat Moskiewski czeka, żeby Ukraina została zrusyfikowana, zakazali mi odprawiania nabożeństwa w moim kościele, a później wysłali mnie do dużo mniejszej parafii. Zrozumiałem, że nie da się prowadzić uczciwego duszpasterstwa dla Ukraińców tam, gdzie priorytetem jest Rosja.

KAI: Co Księdza najbardziej dziwiło podczas posługi w Patriarchacie Moskiewskim?

- Po tych wydarzeniach Patriarchat Moskiewski kazał mi przejść do mniejszej cerkwi, przy szpitalu. Do tej cerkwi przyniosłem tradycyjne ukraińskie haftowane ręczniki - powiedziano mi, że to są „jakieś szmaty”. W nabożeństwach zamiast „modlimy się za państwo nasze” mówiłem „modlimy się za naszą Ukrainę”. W tej cerkwi prowadziłem nabożeństwa nie więcej niż tydzień, gdyż poprosili mnie, bym stamtąd odszedł. Najbardziej dziwiło mnie to, że duchowni Patriarchatu Moskiewskiego mówili zawsze, że kochają swój kraj, tylko który dokładnie kraj jest ich? Dziwiło mnie to, że oni potrafią żyć w kraju, którego nie lubią. Mówili, że w Rosji Kościół prawosławny ma potęgę. Bardzo dużo duchownych od początku Rewolucji Godności z 2014 r. wyjechało do Federacji Rosyjskiej.

Reklama

Od początku rosyjskiej agresji w Ukrainie dla większości było zrozumiałe, kto jest agresorem, kto sponsoruje pseudorepubliki. Duchowni Patriarchatu Moskiewskiego jednak rozpowszechniali narrację o tym, że „brat napadł na brata”. Pytałem ich zawsze: gdzie widzicie tutaj wojnę domową? Przecież widać, że Kreml uzbroił formacje bandyckie i nauczyli ich strzelać…

KAI: Jaką główną różnicę zauważył Ksiądz pomiędzy Patriarchatem Moskiewskim a Kijowskim?

- Najważniejsza różnica polega na tym, że Patriarchat Kijowski zawsze budował Ukrainę ukraińską, a Patriarchat Moskiewski widział Ukrainę rosyjską. W Cerkwi Cyryla najczęściej modlą się do świętych z Rosji, mniejszość jest ukraińskich. Różnica jest w miłości do swojego, ukraińskiego.

Trzeba było potępiać rosyjską propagandę, która w Ukrainie od lat 90. brzmiała w cerkwiach. Patriarchat Moskiewski tworzył narracje o tym, że wszyscy dookoła są wrogami. Natomiast Ukraina jako państwo powinna teraz rozpowszechniać więcej informacji o swojej Cerkwi. Trzeba uświadamiać, że mieliśmy swoją ukraińską Cerkiew od zawsze, a teraz po prostu wracamy do naszych korzeni, wyzwalając się od moskiewskich wpływów. Niestety, póki co nawet swoich książek mamy jeszcze za mało.

KAI: Czy wśród byłych Księdza kolegów z Cerkwi kierowanej przez patriarchę Cyryla są tacy, który obecnie są po rosyjskiej stronie frontu? Na przykład są kolaborantami?

- Dużo duchownych z Patriarchatu Moskiewskiego wyjechało do Rosji. Wiem, że wyjechało co najmniej trzech księży, z którymi bezpośrednio posługiwałem. Jeden ksiądz, którego wcześniej poznałem, podczas pełnowymiarowej inwazji Rosji na Ukrainę agitował wśród wiernych, aby głosowali w nielegalnych rosyjskich referendach. Najbardziej smutno mi przez to, że dwóch księży, z którymi współpracowałem w Ukrainie, wyjechało do Unii Europejskiej, jednak posługują Cerkwi Cyryla. Są też prorosyjscy duchowni w Zaporożu, skąd pochodzę, którzy zostają tam i czekają na przyjście Rosji.

Reklama

KAI: Czy poczuł się Ksiądz rozczarowany Cerkwią po odejściu z Patriarchatu Moskiewskiego?

- Czułem się rozczarowanym w Cerkwi jako instytucji, ale nie w wierze. Potrzebowałem przerwy, ale nie od modlitwy.

KAI: Już drugi rok tworzy Ksiądz ukraińską prawosławną wspólnotę we Wrocławiu. Jak ona działa?

- Działamy w ramach Służby Kapelańskiej ds. Uchodźców. Prawosławny Kościół Ukrainy postanowił, że takie misje będą działać w krajach, gdzie prawosławne Kościoły mają negatywny stosunek do ukraińskich wiernych Cerkwi kierowanej przez metropolitę Epifaniusza. Niestety, takim państwem także jest Polska. Służba Kapelańska jest tymczasowa i stworzona przede wszystkim dla potrzeb ukraińskich uchodźców.

KAI: Jak organizujecie spotkania i nabożeństwa, jeśli chodzi o fundusze?

- Finansowo nie mamy żadnej pomocy. Nie pomaga nam ani Prawosławny Kościół Ukrainy, ani państwo. Może nawet nie potrzebujemy funduszy, radzimy sobie sami. We Wrocławiu pozwolono nam spotykać się w drewnianym kościele w Parku Szczytnickim, który na co dzień jest muzeum. Wierni, bo sami tego chcą, kupują wszystko, co jest potrzebne dla klimatycznych spotkań w cerkwi: herbatę, ciasta. Mniejszość gruzińska we Wrocławiu ostatnio w prezencie dała nam piękną ikonę, przywiezioną z Gruzji. Tradycyjne ukraińskie ręczniki, które są w kościele, przynieśli też wierni.

KAI: Poświęca Ksiądz swój czas ukraińskiej prawosławnej wspólnocie, ale pracuje także w świeckiej pracy…

- Jestem zatrudniony w firmie sprzątającej miasto Wrocław. Działać dla Kościoła i pracować w świeckiej pracy - to nie jest łatwe. Podczas pracy dostaję bardzo dużo wiadomości, odbieram telefony od wiernych, którzy potrzebują wsparcia od duchownego: ktoś ma syna albo męża na froncie, ktoś czeka na dziecko i ma obawy, każdy chce porozmawiać. Jedną ręką sprzątam, inną - odpowiadam na telefony. Jednak taka świecka praca jest bardzo motywująca i oczyszczająca. Zupełnie nie patrzysz na ludzi jak na tych, którzy przynoszą ci pieniądze. Kiedyś jedna z wiernych powiedziała mi, że warto ustalić cenę za chrzest. Powiedziałem, że tego nie będzie, bo ochrzcić dziecko - to jest mój obowiązek jako duchownego, a na życie zarabiam w pracy świeckiej. Uważam, że ksiądz nawet powinien pracować gdzie indziej, żeby być blisko ludzi, a z drugiej strony - żeby nie uzależniać się od pieniędzy od wiernych.

Reklama

KAI: Czy społeczności ukraińskiej, która przychodzi na spotkania i nabożeństwa Służby Kapelańskiej ds. Uchodźców we Wrocławiu brakowało wcześniej takiej cerkwi?

- Zdecydowanie tak. Wielu Ukraińców w Polsce odczuwa brak ukraińskiego Kościoła prawosławnego. Kiedy w mediach społecznościowych napisałem, że otwieramy misję we Wrocławiu i potrzebujemy pomocy w organizacji przestrzeni, odezwało się i przyszło mnóstwo chętnych. Ludzie potrzebują także miejsca dla spotkań, dla swojej kultury, gdzie można poczuć się częścią wspólnoty ukraińskiej. Miejsca, gdzie zrozumieją problemy Ukraińca i przyjmą go, pomogą, wesprą.

KAI: Dlaczego Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny nie zawsze odpowiada wspólnocie ukraińskiej?

- To jest trudne pytanie. Wydaje mi się, że duchowni w Polskim Autokefalicznym Kościele Prawosławnym nie rozumieją, że to boli, kiedy przychodzisz na liturgię do miejsca, które ma kontakt z tymi, którzy zabijają twoich rodaków i niszczą twoje miasta. Boli, kiedy słyszysz język, którym modli się twój wróg. Boli, kiedy przychodzisz do cerkwi, w której zamiast usłyszeć słowa wsparcia, słyszysz modlitwy takie same, jak w Moskwie. Jednak trzeba powiedzieć, że duża część rosyjskojęzycznych Ukraińców mimo wszystko przychodzi do Cerkwi metropolity Sawy.

Reklama

KAI: Czy ma Ksiądz jakiś kontakt z Polskim Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym i czy jest jakaś perspektywa dialogu?

- Najczęściej mamy te rozmowy w mediach społecznościowych. Uważam, że powinniśmy się dogadać i nie musimy być wrogami. Jesteśmy prawosławnymi, musimy się łączyć. Jestem otwarty na dialog i bardzo chętnie porozmawiałbym z metropolitą Sawą. Chciałbym chociażby liturgicznego zjednoczenia, żebyśmy byli razem w modlitwie. Podczas każdej liturgii modlimy się za metropolitę Epifaniusza, ale także za miejscowego metropolitę Sawę.

KAI: Jakie macie relacje z Kościołem katolickim?

- Przede wszystkim szanujemy się nawzajem. Zapraszają nas na wydarzenia w swoich kościołach, my zapraszamy katolików do siebie. Wzruszające jest to, że katoliccy wierni przychodzą do naszej cerkwi, która na co dzień jest muzeum, i mówią z radością, że w końcu wybrzmiewa tutaj słowo Boże. Oni rozumieją, że mamy potrzebę modlitwy w naszym wschodnim obrządku. Mężczyzna, który pracuje w instytucji miasta i otwiera nam cerkiew, jest katolikiem. Po tym, jak otworzy kościół dla społeczności ukraińskiej, idzie na katolicką Mszę, później wraca do nas.

2024-01-18 19:23

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawosławny Patriarchat Antiocheński zerwał łączność kanoniczną z Jerozolimskim

[ TEMATY ]

Jerozolima

prawosławie

Marc Veraart / Foter.com / CC BY-ND

Kościół prawosławny Patriarchatu Antiocheńskiego zerwał łączność kanoniczną z Patriarchatem Jerozolimskim, podważającym jurysdykcję tego pierwszego nad Katarem na Półwyspie Arabskim. Decyzję w tej sprawie podjęto na posiedzeniu Świętego Synodu Kościoła antiocheńskiego 29 kwietnia pod przewodnictwem patriarchy Jana X. Nastąpiło to po wielomiesięcznych próbach uregulowania wzajemnych stosunków i po nieudanych próbach mediacji podejmowanych przez patriarchę Konstantynopola i rząd Grecji.

Na zebraniu synodalnym patriarcha poinformował członków tego zgromadzenia o wszystkich działaniach mających na celu nawiązanie dialogu z Kościołem jerozolimskim i o nieprzejednanym stanowisku tamtejszego patriarchy Teofila III. Po wysłuchaniu tego sprawozdania uczestnicy obrad postanowili jednogłośnie przestać wymieniać imię zwierzchnika Patriarchatu Jerozolimskiego w czasie liturgii i skierować w tej sprawie stosowne listy do wszystkich Kościołów prawosławnych.
Podczas spotkania na szczycie zwierzchników autokefalicznych Kościołów prawosławnych w Stambule na początku marca (tzw. Synaksie) przedstawiciel Patriarchatu Antiocheńskiego, metropolita Sylwan z Buenos Aires zabiegał usilnie o natychmiastowe rozwiązanie tego problemu. Gdy jednak nie zdołał tego osiągnąć, na znak protestu nie podpisał końcowego dokumentu narady w Stambule.
Konflikt między obu starożytnymi patriarchatami prawosławnymi wybuchł po mianowaniu 19 lutego (4 marca – według nowego stylu) ub.r. przez patriarchę jerozolimskiego archimandryty Makarego metropolitą w Katarze, który Patriarchat Antiocheński uważa za swój obszar kanoniczny. Oznacza to, że tylko on może zarządzać życiem prawosławnym w tym niewielkim kraju nad Zatoką Perską. Napięcia nie byli w stanie rozwiązać pośredniczący w nim patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I ani przedstawiciele rządu Grecji.
W prawosławiu zerwanie łączności kanonicznej między Kościołami polega przede wszystkim na niewymienianiu imienia zwierzchnika Kościoła, z którym ustała owa łączność, w czasie liturgii i w tzw. dyptychach, czyli oficjalnych wykazach głów Kościołów. Ponadto formalnie wierni jednego skłóconego Kościoła nie mogą przyjmować sakramentów w drugim.
W przeszłości nieraz dochodziło do podobnych wypadków. Na przykład w lutym 1996 Patriarchat Moskiewski zerwał łączność z Konstantynopolem, gdy ten mianował swego przedstawiciela głową Kościoła prawosławnego w Estonii, uważanej za obszar kanoniczny Moskwy. Łączność między obu Kościołami lokalnymi przywrócono w lipcu tegoż roku, ale pewne napięcie między nimi utrzymuje się do dzisiaj m.in. na tle „sprawy estońskiej”, ale nie tylko.
W latach 2011-14 nie było wspólnoty modlitewnej i eucharystycznej między Patriarchatami Rumuńskim i – znowu – Jerozolimskim. Tym razem poszło o wybudowanie przez Kościół rumuński własnego klasztoru i zespołu pielgrzymkowego w Jerychu, a więc na obszarze kanonicznym Kościoła jerozolimskiego. Jedność między obu Kościołami przywrócono na początku lutego br.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość poświęcenia kamienia węgielnego pod kościół św. Jana Pawła II w Villaricca

2024-05-01 15:49

[ TEMATY ]

Włochy

św. Jan Paweł II

Portret Jana Pawła II (aut. Zbigniew Kotyłło), fot. wikimedia / CC BY-SA 3.0

We Włoszech powstaje nowy kościół dedykowany św. Janowi Pawłowi II i kompleks parafialny pod wezwaniem polskiego Papieża. We wtorek 30 kwietnia w Villaricca w diecezji Neapolu poświęcono i położono kamień węgielny pod nową świątynię.

W skład nowego kompleksu parafialnego wejdą: sala liturgiczna, kaplica, muzeum poświęcone św. Janowi Pawłowi II, plac kościelny, sale katechetyczne, a także amfiteatr na świeżym powietrzu, sala wielofunkcyjna (teatr), place zabaw, tereny zielone i miejsca parkingowe, służące również miejscowej szkole. Inicjatywa jest swoistym wotum wdzięczności emerytowanego metropolity Neapolu kard. Crescenzio Sepe, wieloletniego współpracownika św. Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Bp Turzyński do Polonii i Polaków za granicą: Jesteście integralną częścią naszej Ojczyzny

2024-05-01 20:00

[ TEMATY ]

Polonia

ojczyzna

bp Piotr Turzyński

Adobe Stock, montaż: A. Wiśnicka

Pamiętamy o Was i chcemy Wam powiedzieć, że jesteście częścią integralną naszej wspaniałej Ojczyzny - napisał z okazji przypadającego 2 maja Dnia Polonii i Polaków za Granicą bp Piotr Turzyński. Delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej podziękował środowiskom polonijnym za pielęgnowanie kultury polskiej i przekazywanie jej młodemu pokoleniu.

„Życzę Wam żebyście nigdy nie stracili przekonania, że polskość jest wielkim darem Bożym, dzięki któremu zajaśniały w świecie dwa słowa: solidarność i miłosierdzie” - napisał w słowie do Polonii i Polaków za granicą bp Piotr Turzyński. Podziękował środowiskom polonijnym za to, że są świadkami wiary w świecie oraz promują polską kulturę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję