Reklama

Watykan

Watykan: tegoroczne choinka i żłóbek na Placu św. Piotra nawiązują do rocznic franciszkańskich

Osiemsetna rocznica dwóch ważnych wydarzeń związanych ze św. Franciszkiem z Asyżu i jego zakonem: pierwszej szopki, który on przygotował i pisemnego zatwierdzenia przez Honoriusza III reguły zakonu, który założył, stała się myślą przewodnią dla szopki i choinki, jakie w tym roku staną na Placu św. Piotra. Drzewko bożonarodzeniowe dostarczy maleńka gmina Macra w Piemoncie w północno-zachodnich Włoszech, żłóbek zaś jest dziełem artystów rzemieślników z Valle Reatina z Lacjum.

[ TEMATY ]

Plac św. Piotra

flickr.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgodnie z wieloletnim zwyczajem, oficjalne otwarcie obu wydarzeń, nastąpi na mniej więcej dwa tygodnie przed Świętami Bożego Narodzenia. W sobotę 9 grudnia o godz. 17 przewodniczący Gubernatoratu Państwa Miasta Watykanu kard. Fernando Vérgez w towarzystwie sekretarz generalnej tego urzędu s. Raffaelli Petrini, uroczyście włączy światła na choince i otworzy szopkę. Rankiem tegoż dnia Franciszek przyjmie na audiencji delegacje obu miejscowości, które przedstawią swe dary.

Zarówno szopka, jak i choinka pozostaną na Placu do końca okresu świąt Bożego Narodzenia, który zbiega się z uroczystością Chrztu Pańskiego w niedzielę 7 stycznia 2024 roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Żłóbek, który stanie przed bazyliką św. Piotra, ma przywołać atmosferę z 1233, gdy św. Franciszek po powrocie z pielgrzymki do Ziemi Świętej, zapragnął odtworzyć narodzenie Pana Jezusa i zrobił to w krainie, która przypominała mu Betlejem, czyli w Greccio - w wiosce koło Rieti, między skałami, na wysokości 700 metrów nad poziomem morza.

Reklama

Tym samym Plac św. Piotra stanie się w przenośni Greccio, w którym nad urwiskiem, w towarzystwie wołu i osiołka, zgromadziło się kilka osób, w tym ci, którzy spełnili marzenie Biedaczyny z Asyżu - szlacheckie małżeństwo Giovanni i Alticana Velita, trzej współbracia Świętego i kilku pasterzy. Jest to nawiązanie do pozostawionego przez Tommaso z Celano opisu tamtego pierwszego w dziejach żłóbka. Scena ukazuje pośrodku fresk z groty w Greccio, przed którą jeden z kapłanów franciszkańskich odprawia Mszę św. w obecności św. Franciszka z Dzieciątkiem na rękach i Maryi, obok stoi św. Józef w postawie uwielbienia, a dalej wół i osioł.

Reklama

Budowa żłóbka chce przypomnieć skałę Sanktuarium w Greccio wraz z symbolicznym objęciem kolumnady z Placu św. Piotra i osadzona jest na ośmiokącie, nawiązującym do wspomnianego osiemsetlecia. Wewnątrz jest koryto rzeki Velino, która z Valle Reatina (Doliny Świętej) płynie do Rzymu. Woda przywołuje także Franciszkową Pieśń o Stworzeniu i ponad tysiącletnią historię tego miejsca, bogatego w wodę, z którą związane są od pokoleń losy miejscowych mieszkańców. Znalazło się tu również odniesienie do czterech sanktuariów franciszkańskich, wzniesionych w tej Dolinie i do miasta Rieti.

Podziel się cytatem

Całość wykonali rzemieślnicy, którzy odczytali na swój sposób projekt szopkarza Francesco Artese. Umieszczone tam postaci, ubrane w szaty z początków XIII wieku, są wielkości naturalnej, ich głowy, ręce i nogi zostały wykonane z malowanej terakoty i osadzone na konstrukcji żelaznej. Równolegle w Auli Pawła VI o narodzeniu Pana Jezusa opowiedzą tysiące płytek ze szkła weneckiego.

Dzieciątko w żłóbku ma na sobie białą szatę, podczas gdy błękitna wstęga spływa na ziemię i owija klęczącego św. Franciszka z otwartymi ramionami. Wstęga ta, w zamyśle artystów, symbolizuje wodę jako źródło życia. Niemal za plecami Biedaczyny stoi św. Klara, ubrana w skromny strój klarysek z twarzą zasłoniętą niemal do połowy przez prawie czarny welon. Jej ręce zdają się wspierać Franciszka. Różne aureole nad ich głowami mają wskazywać ich różne role.

Reklama

Przejrzyste i matowe płytki ze szkła weneckiego z gładkimi krawędziami w kolorze żółtego złota, przedstawiają Dzieciątko, Madonnę i św. Józefa, a podobne, ale z krawędziami z białego złota - świętych Franciszka i Klarę. Maryja, mająca na sobie niebieski płaszcz, pokryty od środka gwiazdami, symbolizującymi nieskończoność, i czerwoną suknię, trzyma w rękach Dzieciątko, przedstawiając Je światu. Stojący obok św. Józef ma na sobie szaty w kolorze ziemi. Autorem dzieła jest specjalista od mozaik Alessandro Serena ze Spilimbergo (prowincja Pordenone w płn.-wsch. Włoszech).

Z Watykanu wszystkie te monumentalne dzieła trafią na wystawę stałą do Rieti.

Prawie 25-metrowa biała jodła przybędzie na Plac św. Piotra ze szczególnie zielonego obszaru Włoch, jakim jest wysoka dolina alpejska Maira, a jej nazwa pochodzi od płynącego wzdłuż niej strumienia. Znajduje się ona na terenie gminy Macra, w której na rozległych obszarach leśnych rosną obok siebie setki tysięcy miejscowych roślin. Znajduje się ona na wysokości 875 m i składa się z 17 wiosek i przysiółków. Powstała w 1928 z połączenia utworzonych w 1602 gmin autonomicznych Alma i Albaretto. I to właśnie nieliczni już dziś parafianie z Albaretto di Macra, dumni ze swych tradycji ludzi gór, postanowili przekazać swą jodłę na święta w darze Franciszkowi, dając świadectwo swej bliskości z nim. Pomocy w tym przedsięwzięciu udzieliła gmina Cuneo.

Bardzo znamiennym szczegółem ozdób tegorocznej choinki jest wykonanie ich w duchu papieskiej encykliki „Laudato si”. W odróżnieniu od drzewek z lat poprzednich znajdą się na niej tysiące szarotek alpejskich; mają one symbolizować śnieg i przyniosą na Plac św. Piotra te kwiaty charakterystyczne dla doliny Maira. W stanie naturalnym rosną one na wysokości ponad 1,8 tys. metrów. Firma, troszcząca się o środowisko naturalne, uprawia je na równinach, nie naruszając ich naturalnego stanu, dzięki czemu są one zachowane w celu ochrony typowej roślinności górskiej.

Podziel się cytatem

Za ustawienie oświetlenia i ceremonię odpowiadają, jak zwykle, Dyrekcja Infrastruktury i Usług oraz Wydział Koordynacji Wydarzeń Gubernatoratu.

2023-10-31 10:14

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na placu św. Piotra stoi już bożonarodzeniowa choinka

[ TEMATY ]

Watykan

Plac św. Piotra

Włodzimierz Rędzioch

We wtorkowy ranek, 23 listopada na placu św. Piotra ustawiono bożonarodzeniową choinkę.

To imponujący świerk o wysokości 28 m., który został przywieziony z lasów miejscowości Andalo we włoskim regionie Trentino. Jest to 113-letnie drzewo o wadze 80 kwintali. Choinka zostanie ozdobiona oryginalnymi drewnianymi sferami, wykonanymi również w Trentino. Inauguracja zaplanowana jest na popołudnie 10 grudnia. Na ceremonii będzie obecna delegacja z Trentino pod przewodnictwem arcybiskupa Trydentu Lauro Tisi i burmistrza Andalo Alberto Perli.
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski podczas Pasterki na Wawelu: od chwili Wcielenia żyjemy w pełni czasu

2024-12-25 08:39

[ TEMATY ]

pasterka

Boże Narodzenie

abp Marek Jędraszewski

katedra na Wawelu

BP Archidiecezji Krakowskiej

2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba - powiedział abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów - jak wyjaśniał - czas jawi się jako „chronos” - przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. - Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba - mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat - święty czas kairós. - Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości - wskazywał metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Pasterka na Wawelu

2024-12-25 22:49

Biuro Prasowe AK

    - 2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

    W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów – jak wyjaśniał – czas jawi się jako „chronos” – przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. – Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat – święty czas kairós. – Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości – wskazywał metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję