Multimedialnie o euro
Wszystkim, którzy chcą się dowiedzieć więcej na temat przystąpienia Polski do strefy euro, Narodowy Bank Polski proponuje różne formy szkoleń, kursów i prezentacji multimedialnych, a młodzieży - filmy animowane.
„2 euro w kieszeni” to nowoczesny, bogaty w multimedialne efekty kurs na temat integracji gospodarczej Europy. Od odbiorcy wymaga aktywnego udziału, na końcu każdego rozdziału jest krótki test zaliczeniowy, który trzeba rozwiązać. Jeśli odbiorca odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, otrzyma specjalny bezpłatny certyfikat Narodowego Banku Polskiego, potwierdzający jego znajomość zasad wprowadzania euro.
Więcej wiadomości szukaj na NBPortal.pl.
Złota dekada
Reklama
Ekonomiści twierdzą, że lata 2011--2020 będą dla Polski korzystne z wielu powodów. Przewidywany wzrost PKB wiążą, po pierwsze, z boomem inwestycyjnym, który łączy się z EURO 2012 (do 2013 r. Polska ma do wykorzystania 67 mld euro ze środków unijnych). Powstające inwestycje rozruszają rynek pracy, zmniejszą bezrobocie i spowodują wzrost konsumpcji. Po drugie - przewidywany jest dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii, przede wszystkim w obszarach informatycznych i telekomunikacyjnych. W tych dziedzinach chcemy się oprzeć na naszym naturalnym potencjale - młodych z wyżu demograficznego, którzy w tej dekadzie będą dominować na rynku pracy. Trzecim bodźcem napędzania gospodarki ma być e-administracja, która ułatwi firmom prowadzenie biznesu i zmniejszy koszty przeznaczane na utrzymanie tradycyjnych urzędów.
Jeżeli w tym czasie nie wejdziemy do strefy euro, nasza gospodarka ciągle będzie narażona na wahania kursowe, które nie zachęcają inwestorów zagranicznych i podrażają działalność rodzimych przedsiębiorców. Nie wspominając już o spekulacjach naszym rodzimym pieniądzem na światowym rynku finansowym. („Newsweek” z 8 listopada 2009 r.)
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Kampania informacyjna
Przystąpienie do strefy euro ma ogromne znaczenie zarówno dla gospodarki i systemu finansowego RP, jak i dla poszczególnych przedsiębiorców, konsumentów oraz instytucji. Wprowadzenie euro będzie wymagać zmian w wielu dziedzinach. Poza zmianami legislacyjnymi, adaptacji do nowej waluty będą wymagały systemy informatyczne używane przez administrację publiczną i przedsiębiorstwa, zmiany dotyczyć będą rynku kapitałowego i instrumentów finansowych, dostosowania wymagane będą w sektorze bankowym.
Na podstawie doświadczeń innych państw możemy stwierdzić, że w pierwszym etapie, kiedy prowadzona była dyskusja dotycząca terminu włączenia złotego do ERM 2, istniało duże zapotrzebowanie na analizy makroekonomiczne i badania oraz informacje dotyczące korzyści z przyjęcia euro i jego kosztów. Kiedy została ustalona data przyjęcia euro, przedsiębiorcy i instytucje finansowe potrzebowały informacji niezbędnych do przygotowania zmian w bazach statystycznych, systemach księgowych, rozliczeniowych itp. Wzrosło zainteresowanie praktycznymi informacjami dotyczącymi organizacji wymiany monet i banknotów. Konsumenci i handlowcy byli zainteresowani wyglądem monet i banknotów euro, ich zabezpieczeniami, okresem podwójnego obiegu obu walut.
Bardzo istotne były informacje o kursie wymiany, jaki powinien być stosowany do przeliczeń, i zasadach zaokrąglania cen towarów i usług. Powszechna była też potrzeba znajomości zasad dotyczących przeliczania należności podatkowych, świadczeń społecznych, reguł ustalonych dla przewalutowania rachunków bankowych, lokat i kredytów.
Informacja i edukacja
Obserwując praktykę innych krajów, które przyjęły euro, można zauważyć, że do najważniejszych zadań kampanii informacyjnej należy:
• odniesienie się do kwestii obaw społeczeństwa związanych ze wzrostem cen ponad poziom zwykłej inflacji (na istotność tego zadania wskazują doświadczenia innych krajów stosujących już euro oraz przeprowadzane badania opinii publicznej potwierdzające obawę respondentów dotyczącą wzrostu cen z powodu wprowadzenia euro);
• zapoznawanie z działaniami podejmowanymi w celu ochrony konsumentów;
• informowanie o kursie konwersji, o mechanizmie przeliczania cen, wynagrodzeń, emerytur, rent oraz pozostałych dochodów, wydatków i zobowiązań ze złotych na euro;
• zapoznawanie z banknotami i monetami euro, ich elementami i zabezpieczeniami; wyjaśnianie wspólnego dla wszystkich krajów strefy euro charakteru banknotów;
• informowanie o terminie, od którego waluta narodowa przestanie obowiązywać w obrocie bezgotówkowym;
• upowszechnianie informacji o tym, iż podczas całego okresu podwójnego obiegu w ramach płatności gotówkowych waluta narodowa będzie bez ograniczenia przyjmowana jako prawny środek płatniczy, choć będzie sukcesywnie wycofywana z obiegu; po zakończeniu okresu podwójnego obiegu wymiana banknotów oraz monet nominowanych w walucie narodowej będzie możliwa jedynie w Narodowym Banku Polskim, a być może także w innych bankach;
• informowanie o poszczególnych etapach wprowadzania euro, o możliwościach, miejscach i sposobie wymiany dotychczasowej waluty narodowej na euro, o godzinach urzędowania banków w pierwszych dniach wymiany waluty.