Reklama

Jasna Góra

Koncert Górecki – in memoriam

Pieśnią „Totus tuus” noszącą tytuł jak papieskie zawołanie, skomponowaną dla Jana Pawła II w 1987 r., rozpoczął się na Jasnej Górze koncert dedykowany Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, którego 90. rocznica urodzin przypada w tym roku.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

koncert

Mikołaj Górecki

BPJG

Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum”

Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Bazylice utwory tego znakomitego polskiego kompozytora współczesnej muzyki poważnej i religijnej zaprezentował Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” przygotowany przez Janusza Siadlaka, pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika.

H.M. Górecki dla Matki Bożej Jasnogórskiej skomponował w 1985 r. utwór „O Domina Nostra. Medytacje o Jasnogórskiej Pani Naszej” na sopran i organy. Był to osobisty wyraz podziękowania Jasnogórskiej Bogurodzicy za uratowanie życia w związku z chorobą. Zgodnie z tytułem utwór jest niezwykle spokojną modlitewną medytacją. To najwyższej artystycznej próby sakralne dzieło Góreckiego i zarazem jego osobisty wyraz całkowitego zawierzenia życia opiece Boga i Jego Matki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak podkreślił Janusz Siadlak, dyrygent chóru wielu wspaniałych muzyków naszej Ojczyzny, wśród których jest też prof. Górecki, miało związek z Jasną Górą, zwłaszcza, gdy komponowali muzykę sakralną. W Sanktuarium były prezentowane liczne prawykonania tego kompozytora, głównie podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. - To miejsce jest więc najbardziej uprawnione, najwłaściwsze, może jedyne godne do prezentacji takiej muzyki - dodał chórmistrz. Wyraził przekonanie, że odbiorcy koncertu - zarówno melomani doceniający twórczość wielkiego kompozytora, jak i ci, którzy nie mieli okazji jej poznać, po tych „muzycznych rekolekcjach” nie pozostaną obojętni.

Chórem dyrygował Włodzimierz Siedlik, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie. Zauważył on, że kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego w większości, bo aż w ok. 75% to pieśni religijne. Ten wybitny muzyk nie bał się też pisać utworów patriotycznych, za co poniósł konsekwencje (wyrzucenie z Akademii Muzycznej w Katowicach za dzieło „Beatus Vir”). - Wiele pieśni autorstwa Góreckiego śpiewamy w naszych kościołach podczas nabożeństw. Nie da się wobec nich być obojętnym - podkreślił dyrygent. Zauważył, że godnym zauważenia jest też fakt, że artysta nie wstydził się swojej wiary, wspominał o niej podczas różnych wykładów na całym świecie.

Reklama

W koncercie oprócz cyklu pieśni maryjnych zabrzmiały też inne dzieła sakralne: „Totus tuus” czy „Pieśń Rodzin Katyńskich”, która była ostatnim utworem na chór mieszany a capella skomponowanym przez wybitnego muzyka.

Henryk Mikołaj Górecki obchodziłby w tym roku 90. urodziny. Kompozytor wyjątkową popularność zdobył na początku lat 90., gdy nagranie jego „III Symfonii Pieśni żałosnych op. 36” znalazło się na czołowych miejscach angielskich i amerykańskich list przebojów.

Był jednym z najważniejszych nowatorów świata muzycznego XX w. Stworzył całkiem nowe, dokładnie usystematyzowane techniki komponowania pięknych struktur muzycznych, które były w stanie utrzymać uwagę słuchaczy przez długi czas, co było kontrastem w odniesieniu do innych europejskich twórców awangardowych.

Prof. Górecki został wyróżniony m.in. Orderem św. Grzegorza Wielkiego - najwyższym odznaczeniem papieskim, jakie może otrzymać osoba świecka, za szczególne zasługi dla Kościoła. Otrzymał też najwyższe polskie odznaczenie - Order Orła Białego.

Izabela Tyras @JasnaGóraNews

2023-03-16 20:44

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Archiwum Henryka Mikołaja Góreckiego przekazane Bibliotece Narodowej

[ TEMATY ]

kultura

biblioteka

kompozytor

Mikołaj Górecki

Grzegorz Mazurowski/Biblioteka Narodowa

Dzięki pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Biblioteka Narodowa kupiła do swoich zbiorów rękopisy Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów ostatniego stulecia.

Spadkobiercy kompozytora, wdowa, córka i syn, przekazali niemal komplet jego opusowanych utworów muzycznych (op. 1–85, bez 78 i 80), począwszy od wczesnych dzieł, takich jak Pieśni o radości i rytmie op. 7 oraz tych awangardowych, np. Zderzenia (Scontri) op. 17, poprzez – bodaj najsłynniejszą – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” op. 36 czy monumentalny psalm Beatus vir op. 38, a skończywszy na niezorkiestrowanej IV Symfonii „Tansman Epizody” op. 85. Poszczególne rękopisy nutowe zostały starannie uporządkowane już przez samego kompozytora. W oddzielnie opisanych teczkach znalazły się zarówno czystopiśmienne autografy, jak i wersje robocze, egzemplarze z poprawkami, szkice czy nawet – jak w wypadku Kwartetów – notatki i zapiski dokumentujące proces twórczy. Warto odnotować, że jedna z kompozycji, zatytułowana Susan (napisana na chór mieszany a capella), to utwór dotychczas nieznany i niepublikowany, a oznaczony przez Góreckiego jako op. 84. Obok twórczości opusowanej w spuściźnie kompozytora zachowały się także rękopisy dzieł nienumerowanych, z Trzema utworami w dawnym stylu (1963) na czele.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: usiłuje się niedobre ideologie wprowadzać do szkół, a nawet do serc małych dzieci

2024-04-27 09:57

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

- Nie możemy dopuścić do tego, by żyć bez Chrystusa. Nie możemy pozwalać obojętnie na to, by Chrystusa wyrywać z naszych sumień w imię nowych ideologii i „postępowej wizji świata” - mówił abp Marek Jędraszewski 26 kwietnia podczas 40-lecia parafii i 30-lecia konsekracji kościoła św. Jana Chrzciciela w Pyzówce.

Na początku Mszy św. proboszcz, ks. Andrzej Wiktor, przypomniał historię powstania tej wspólnoty i świątyni. - Dwa pokolenia chrześcijan wyrosły z tej świątyni. I w tej niewielkiej wspólnocie, która, jak czytamy w Dziejach Apostolskich, „Trwa na modlitwie, Eucharystii, łamaniu chleba i w nauce apostołów” - zaznaczył.

CZYTAJ DALEJ

Fatima: z gajów oliwnych należących do sanktuarium pozyskano w 2023 roku 13 ton oliwy

2024-04-26 19:58

[ TEMATY ]

Fatima

oliwa

gaj oliwny

Ks. dr Krzysztof Czapla

Z położonych na terenie Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowej Portugalii, gajów oliwnych pozyskano w 2023 roku około 13 ton oliwy, podały władze tego miejsca kultu, na terenie którego znajdują się tysiące drzew oliwki europejskiej.

Jak poinformowała Patricia Duarte z władz portugalskiego sanktuarium, w minionym roku zanotowano mniejsze zbiory oliwek, co było równoznaczne ze zmniejszeniem pozyskanej ilości oliwy z pierwszego tłoczenia. Dodała, że w latach najlepszego urodzaju z należących do sanktuarium fatimskiego gajów pozyskiwano rocznie surowiec, z którego wytwarzano do 30 litrów oliwy. Duarte sprecyzowała, że oliwa kierowana jest w Fatimie do placówek należących do sanktuarium i służy miejscowym placówkom przyjmującym pielgrzymów na ich własne potrzeby.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję