Reklama

Edukacja

Edukacja włączająca odpowiedzią na potrzeby wszystkich polskich uczniów

W Polsce każdego roku coraz większa liczba dzieci potrzebuje wsparcia w procesie kształcenia lub specjalnej organizacji nauki. Wymaga to szybkich i szeroko zakrojonych działań, tak by każdy polski uczeń mógł korzystać z wysokiej jakości systemu edukacyjnego, a w konsekwencji był lepiej przygotowany do samodzielnego i satysfakcjonującego życia w dorosłości i włączony w nurt życia społecznego, kulturalnego i zawodowego.

[ TEMATY ]

edukacja

Mat.prasowy

Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki

Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ministerstwo Edukacji i Nauki już w latach 2017-2021 podjęło prace nad przygotowaniem kompleksowych rozwiązań, których celem jest poprawa jakości edukacji włączającej rozumianej jako edukacja wysokiej jakości dla wszystkich uczących się. Efektem tych prac było przygotowanie w 2021 r. propozycji założeń zmian legislacyjnych oraz planu ich wdrożenia.

Nowe prawo

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

17 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianach w ustawie o systemie oświaty i innych niektórych ustaw. W nowych regulacjach znalazły się rozwiązania dotyczące m.in. standaryzacji zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Rozwiązania w tym zakresie będą wprowadzane stopniowo od 1 września 2022 r. do 1 września 2024 r.

Nowe przepisy znacząco poprawią dostęp do pomocy udzielanej jak najwcześniej i jak najbliżej dziecka, tak by likwidować bariery, które utrudniają jego rozwój i naukę. Dodatkowo bardzo ważnym zadaniem będzie podnoszenie jakości kształcenia uwzględniającego różne potrzeby edukacyjne uczniów na kolejnych etapach nauki. Konieczna jest również ściślejsza współpraca między resortami oraz trafniejsze adresowanie środków na ich realizację. Projekt uwzględnia również postulaty związane z poprawą sytuacji dzieci i młodzieży, które doświadczają problemów psychicznych i są objęte opieką psychiatryczną.

Ustawa w praktyce

1 września 2022 r. zaczną obowiązywać nowe standardy zatrudniania nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych zarówno w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, jak i integracyjnych. Kolejny wzrost zatrudnienia specjalistów jest planowany od 1 września 2024 r. Docelowo, dzięki wprowadzanym zmianom, zwiększy się liczba zatrudnionych nauczycieli specjalistów z obecnych ok. 22 tys. do 51 tys., czyli o 143%.

Kolejnym elementem jest stworzenie w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz integracyjnych stanowiska pedagoga specjalnego, który będzie wspierał nauczycieli oraz realizował specjalistyczne zajęcia bezpośrednio z uczniami.

Reklama

Na poszerzenie dostępu do pomocy specjalistycznej tylko w 2022 r. z budżetu państwa zostało przeznaczonych dodatkowo, tj. poza subwencją oświatową, 700 mln zł, w tym 180 mln, które pozwolą na organizację 3 mln godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych, oraz 520 mln zł na realizację standardów zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach. Na przestrzeni kolejnych 10 lat będzie to kwota 25 mld zł.

We wrześniu br. w specjalnie przygotowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Informatyczne Centrum Edukacji i Nauki systemie informatycznym zostaną udostępnione bezpłatne narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i osobowościowego dzieci i uczniów oraz materiały do planowania wsparcia postdiagnostycznego.

Dla różnych potrzeb i talentów

W roku szkolnym 2021/2022 66,4 tys. dzieci do 10. roku życia zostało objętych wczesnym wspomaganiem, co stanowi wzrost w ciągu 13 lat o ponad 500%. Co trzecie dziecko uczęszczające do polskiej szkoły jest obejmowane pomocą psychologiczno-pedagogiczną, a co dziesiąty uczeń ma zaburzenia psychiczne. Z uwagi na niepełnosprawność 4% uczniów jest objętych kształceniem specjalnym.

– Świat dzieci to dom, rodzina i szkoła. Nauka w klasie, kontakty z rówieśnikami są nieodłącznym elementem procesu wychowawczego. Dlatego równie ważne jest wsparcie nauczycieli i grona pedagogicznego w procesie zapewnienia najwyższej jakości edukacji dla wszystkich dzieci. Bez wyjątku. To podejście wymaga od nauczycieli stosowania metod, które pozwalają tak zorganizować naukę w klasie, żeby wszyscy uczniowie mieli równe szanse na osiągnięcie sukcesu. Poza możliwościami, jakie już są, czyli m.in. zajęciami specjalistycznymi czy dostosowanymi metodami nauczania, zapewnione będą nowe formy wsparcia. Są wśród nich pomoc asystenta ucznia – pracownika niepedagogicznego szkoły, który będzie wspierał ucznia w codziennych sytuacjach w szkole, a także współpraca ze specjalistami ze Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą. W tym miejscu należy podkreślić, że system edukacji zapewnia różne ścieżki kształcenia. Wszystkie szkoły są ważne. Rodzice nadal będą decydować, czy ich dziecko będzie chodziło do szkoły ogólnodostępnej, specjalnej czy integracyjnej – mówi Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Reklama

Współpraca. Dostępność. Różnorodność

Edukacja włączająca jest podejściem do organizacji systemu oświaty oraz procesu kształcenia i wychowania, ukierunkowanym na wszystkich uczniów, nie tylko na tych, którzy mają trudności w uczeniu się. Dzięki szkołom włączającym tworzymy dzieciom szansę na funkcjonowanie w bogatym, zróżnicowanym środowisku, które na etapie kształtowania osobowości wzmacnia rozwój emocjonalny i buduje wiele pozytywnych wzorców i zachowań.

Dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi uczące się w jednej klasie zaczynają dostrzegać, że ludzie są różni, mają różne potrzeby i ograniczenia. Uczą się pomagania innym, ale też akceptowania swoich ograniczeń, radzenia sobie z porażkami, które są nieodłącznym elementem procesu uczenia się. Szkoła włączająca to taka szkoła, która jest wyczulona na potrzeby wszystkich uczniów.

– Szkoła ma być gotowa na przyjęcie każdego ucznia – dodaje wiceminister Marzena Machałek.

Edukacja w zasięgu ręki

Kilka dni temu odbyła się debata „Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu edukacji. Wdrażanie – bariery – efekt” z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji i Nauki, samorządowców, dyrektorów szkół i placówek, rodziców, uczniów i naukowców.

Reklama

Głównym tematem debaty były zagadnienia związane z zapewnieniem edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczniów. Omawiane były planowane zmiany i działania już realizowane. Rozmawiano o nowych standardach wczesnej pomocy dziecku i rodzinie, sposobie oceny potrzeb i planowania wsparcia oraz konieczności przygotowania środowiska szkolnego do pracy ze zróżnicowanym zespołem.

Relacja z debaty jest na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki:

Zobacz

Debata to element ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Jej celem jest promocja m.in. edukacji włączającej. Motywem przewodnim – hasłem parasolowym – kampanii jest „Edukacja w zasięgu ręki”.

Szczegóły na stronie:

EDUKACJA W ZASIĘGU RĘKI

Kampania jest finansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz budżetu państwa.

Priorytety w zakresie edukacji włączającej wymienione podczas debaty:

1. Zapewnienie dostępu do pomocy udzielanej jak najwcześniejszej dziecku i rodzinie.

2. Poprawa jakości nauczania (materiały edukacyjne, nowe kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli finansowane przez MEiN, środki finansowe na zatrudnianie w szkołach specjalistów, psychologów, pedagogów i logopedów oraz na organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych dla uczniów).

3. Nowy sposób oceny potrzeb.

4. Tworzenie różnych ścieżek kształcenia zawodowego i wsparcie w wejściu na rynek pracy osób z niepełnosprawnościami.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencja o Prawach Dziecka ONZ, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych oraz ustawa Prawo oświatowe gwarantują wszystkim dzieciom równe prawo do włączenia społecznego oraz swobodnego wyrażania poglądów w sprawach dotyczących własnej edukacji oraz traktowania tych poglądów z należytą uwagą. Jako społeczeństwo jesteśmy odpowiedzialni, by każdemu dać szansę na edukację i rozwój uwzględniający jego osobiste uzdolnienia i możliwości.

2022-06-15 15:44

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piontkowski: Ministerstwo Cyfryzacji przeznaczyło ponad 360 mln zł na zakup sprzętu komputerowego do szkół

Ze środków Ministerstwa Cyfryzacji przeznaczono ponad 360 mln zł na zakup sprzętu komputerowego. Każda gmina, każdy powiat mogły wystąpić o środki na zakup sprzętu od kilkudziesięciu do stu kilkudziesięciu tysięcy w pierwszej transzy i potem w drugiej – powiedział w piątek minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski.

Szef resortu edukacji był gościem Rzeczpospolita TV, gdzie pytano go o przygotowanie szkół i samorządów do nowego roku szkolnego.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Ruszyły zapisy na kolejną edycję Dominikańskich Warsztatów Muzyki Liturgicznej

2024-04-23 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum WML Dominikanie Łódź

W trakcie Dominikańskich Warsztatów Muzyki Liturgicznej “Sacrum Convivum”, w łódzkim klasztorze oo. Dominikanów przy ul. Zielonej 13, spotkają się miłośnicy śpiewu kościelnego, członkowie schol i innych amatorskich zespołów muzycznych.

Mimo że na co dzień posługują w różnych wspólnotach, to w dniach 24-26 maja 2024 roku, razem stworzą wielogłosowy chór.  Doświadczą w nim piękna wspólnej modlitwy, a przy okazji rozszerzą swój repertuar i poznają możliwości własnego głosu.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję