Reklama

Wspólnie z Rządem Kazimierza Marcinkiewicza budujemy IV Rzeczpospolitą

Ogrom zadań przed nami! Sursum corda!

Niedziela Ogólnopolska 49/2005, str. 24

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z Lechem Stefanem - wiceprezesem Stowarzyszenia „Pro Cultura Catholica”, działaczem opozycyjnym Solidarności Dolnośląskiej, przewodniczącym byłej Wyborczej Akcji Katolickiej we Wrocławiu - rozmawia Krzysztof Jan Dracz

Krzysztof J. Dracz: - Nasza rozmowa odbywa się w poniedziałek 21 listopada. Czy mógłbyś skomentować wydarzenia polityczne, jakie dokonały się w Polsce przez ostatnie dwa tygodnie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Lech Stefan: - Jest lepiej, niż można się było spodziewać tuż przed 25 września, ale gorzej, niż się niektórym z nas marzyło. Mnie marzyła się koalicja całego obozu patriotyczno-chrześcijańskiego pod przewodnictwem najsilniejszego ugrupowania, czyli Prawa i Sprawiedliwości. Mimo to - i podkreślam to z całą mocą - jestem usatysfakcjonowany obecnym stanem sceny politycznej. Zgodnie z przewidywaniami, powstała w Sejmie koalicja rozsądku, wspierająca autorski rząd Kazimierza Marcinkiewicza desygnowanego przez zwycięską partię. Ufam, że wspierające partie będą i później popierały rozsądne propozycje i krytykowały tylko te, które na tę krytykę zasłużą. Będą podejmowały rzeczową dyskusję, a nie jałowe krytykanctwo. Z zadowoleniem obserwuję więcej niż poprawne zachowanie się Samoobrony, Ligi Polskich Rodzin i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Nie tracę także nadziei, że wielu dzisiejszych zwolenników PO, zwłaszcza tych, którzy bardzo krytycznie oceniają zachowania niektórych swoich przywódców, będzie uczestniczyło w prawdziwie merytorycznych debatach. Myślę, że będą wspólnie dążyć do konsensusu i poprą rozwiązania dobre dla Polski. Generalnie można powiedzieć, że powoli, ale systematycznie, mimo skomasowanej nagonki wiadomych mediów, sytuacja w kraju kształtuje się pod zaplanowany model i wkracza stabilizacja.

- Rząd uzyskał wotum zaufania w Sejmie pomimo zmasowanego i nieuzasadnionego protestu Platformy Obywatelskiej. PO przegrało wybory i okazało się, że przegrywać nie potrafi. Zamiast merytorycznej dyskusji i szukania wspólnego dobra w uzdrawianiu Rzeczypospolitej - pretensje, inwektywy, hasła-wytrychy ukute na potrzeby kampanii wyborczej. Twoja wcześniejsza krytyczna ocena ich formacji okazała się słuszna. Jak w tym kontekście oceniasz bieżące działania rządu Kazimierza Marcinkiewicza?

- Oceniam je bardzo pozytywnie. Premier okazuje się być świetnie przygotowany do tej funkcji i aż trudno uwierzyć, że tak wiele zrobił w krótkim czasie. Pomimo stawianych mu przeszkód konsekwentnie realizuje założone cele. Świadczy to o tym, że drzemią w nim duże potencjalne możliwości. Będzie - jak sądzę - świetnym premierem, jednym z głównych kreatorów IV Rzeczypospolitej. Trzeba jednak podkreślić, że rząd Kazimierza Marcinkiewicza potrzebuje zdecydowanego wsparcia, aby był rzeczywiście mocny i trwały. Istotne, merytoryczne dyskusje pomogą rządowi w podjęciu konkretnych decyzji i pomogą pozyskać dla nich szerokie poparcie społeczne. Jak już podkreślałem we wcześniejszych naszych rozmowach, potrzebny jest masowy ruch na rzecz przełomu, na rzecz Polski solidarnej. Pomysł ten zrodził się już w wielu umysłach. Wielu polityków, społeczników i zwykłych obywateli zatroskanych o naszą Ojczyznę mówi już o tym wyraźnie. Sam tego zjawiska doświadczyłem na ostatnim zebraniu Stowarzyszenia Pro Cultura Catholica, kiedy przybyli na spotkanie przedstawiciele różnych stowarzyszeń i stronnictw deklarowali chęć podpisania oficjalnej deklaracji poparcia dla rządu, a także składali propozycje konkretnej pomocy. Z drugiej strony - potrzebne jest również otwarcie się PiS-u oraz rządu na społeczeństwo.
Struktury partyjne na poziomie województw, czy nawet gmin, powinny współpracować z popierającymi je organizacjami społecznymi czy konkretnymi osobami. Nie powinny wahać się w proponowaniu ich na różne stanowiska. Konieczna jest atmosfera wzajemnego zaufania. Nie może być miejsca na skądinąd znane powiedzenie: „mierny, ale wierny”. Korzystajmy z wiedzy i umiejętności wszystkich Polaków. Wreszcie, potrzebna jest powszechna i poważna debata na temat wizji Polski i jej miejsca w Europie, kierunków rozwoju, polityki gospodarczej i zagranicznej, stosunku do własnej historii, kultury i wiary. Potrzebna jest refleksja nad stanem patriotyzmu polskiej młodzieży. Konieczne jest określenie zadań i ustalenie priorytetów. Musimy wreszcie ze sobą rozmawiać, rzeczowo, bez inwektyw i wzajemnych obrażań się. Musimy nie tylko mówić, ale i słuchać drugiej strony z szacunkiem, bez pychy i zarozumiałości, bez podziału na tych „oświeconych” i tych „moherowych”. Mam wrażenie, że takie dyskusje mają miejsce, ale ich efekty nie docierają do szerszego odbiorcy. Media wolą gonić za sensacjami, manipulować odbiorcą, niż aranżować poważne debaty, a jeśli już się na nie decydują, to często robią to bardzo nieprofesjonalnie. Chciałoby się nawet powiedzieć, że robią to tak, aby widzów czy słuchaczy zniechęcić.

Reklama

- Jaki widzisz sposób na zaktywizowanie społeczeństwa polskiego? Jak doprowadzić do tego, aby Polacy uwierzyli, że nasz byt społeczny i polityczny leży w naszych rękach, że bez naszego udziału i bez prawdziwego oparcia się na chrześcijańskich wartościach nie będzie IV Rzeczypospolitej?

- Istotnie, zaktywizowanie społeczeństwa nie jest łatwe, ale jest możliwe. Znane są z niedalekiej przeszłości przykłady niezwykłej aktywności naszych rodaków. Nie możemy pozostać bierni wobec odbywających się przemian. Każdy z nas może dołożyć swoją, choćby małą cegiełkę do wspólnie remontowanego gmachu Rzeczypospolitej. Wzywam środowiska katolickie - członków i wychowanków duszpasterstw akademickich, towarzystw, grup zawodowych związanych z nauką, przemysłem, rolnictwem, handlem oraz innych - do aktywnego zainteresowania się problemami przemian społeczno-politycznych w Polsce. Dbałość o losy naszej Ojczyzny, szczególnie gdy zaistniała nowa rzeczywistość polityczna, to nasz nie tylko obywatelski obowiązek.
Jeśli natomiast chodzi o szersze działania społeczne, to:
Po pierwsze - nowo powstały rząd swoim mądrym i konsekwentnym działaniem oraz otwarciem się na dialog z Polakami powinien przekonać społeczeństwo do czynnego udziału w życiu społeczno-politycznym kraju. Polacy na pewno zrozumieją, że jest wreszcie rząd, który nie manipuluje ich interesem.
Po drugie - narzędziem do kontaktu ze społeczeństwem powinny stać się media publiczne, które należy odpolitycznić i przekształcić w narzędzia rzetelnego komunikowania, informowania, poszerzania wiedzy społeczeństwa, krzewienia kultury na odpowiednim poziomie. Media katolickie mogą w tym pomóc i już to czynią.
Kościół w Polsce zawsze był obecny w trudnych sprawach - tak będzie i teraz. Katolicka nauka społeczna może być niezwykle przydatna.
Po trzecie - powinniśmy zadbać o naszą, i nie tylko naszą, duchowość chrześcijańską. Od dłuższego czasu drąży mnie myśl, a dzisiaj szczególnie wyraźnie to widzę, że Polsce i Europie potrzebne są katolickie uniwersytety. Przeżywająca egzystencjalny kryzys Europa potrzebuje teologii. Polska będąca w strukturach Unii ma prawo, a nawet obowiązek, rozwijać nauki związane z chrześcijańską wizją człowieka, filozofią, nauką społeczną czy kulturą. Doskonałym miejscem na nowy uniwersytet jest Wrocław. Nasze miasto posiada duży potencjał naukowy zarówno na świeckich uczelniach, takich jak Uniwersytet, Politechnika i inne - jak i na Papieskim Wydziale Teologicznym. Za sprawą takich znakomitości, jak zmarły rektor - ks. prof. Józef Majka, byli rektorzy - ks. prof. Jan Krucina i ks. prof. Ignacy Dec, dziś biskup ordynariusz diecezji świdnickiej, czy obecny rektor - ks. prof. Józef Pater, Papieski Wydział stał się ważnym ośrodkiem nauki. Może więc być znakomitym fundamentem dla Wrocławskiego Uniwersytetu Katolickiego. Wielokrotnie wyrażaną powściągliwość władz Uniwersytetu Wrocławskiego w kwestii powołania na nim Wydziału Teologii odczytuję jako znak, by skierowano myślenie i wysiłek właśnie na tworzenie samodzielnego Wrocławskiego Uniwersytetu Katolickiego. Zdaję sobie sprawę z potrzeby ogromnego wysiłku i trudu w pokonywaniu różnorakich przeciwności, ale ewentualnie osiągnięty cel byłby nie do przecenienia. Byłoby to prawdziwe dzieło Boże - Opus Dei. Z Bożym błogosławieństwem i ludzkim trudem chyba realne i na pewno bardzo potrzebne Polsce, a zwłaszcza Europie.
Ogrom zadań stoi przed nami, więc z Bożą pomocą - sursum corda!

- Dziękuję za rozmowę.

Sprostowanie
Poprzednia rozmowa (Niedziela, nr 47 z 20 listopada 2005 r.) odbyła się 7 listopada, a nie 7 października, jak powiedziałem w pierwszym pytaniu. Za pomyłkę przepraszam.
Krzysztof J. Dracz

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Papież w Wenecji: paradoksalnie, pobyt w więzieniu może oznaczać nowy początek

2024-04-28 09:16

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA

Paradoksalnie, pobyt w zakładzie karnym może oznaczać początek czegoś nowego, poprzez ponowne odkrycie nieoczekiwanego piękna w nas samych i w innych, czego symbolem jest wydarzenie artystyczne, które gościcie i do którego projektu aktywnie wnosicie swój wkład" - powiedział Franciszek do kobiet osadzonych w Zakładzie Karnym Wenecja-Giudecca. W nim znajduje się Pawilon Stolicy Apostolskiej na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki - La Biennale w Wenecji.

Papież zapewnił kobiety, osadzone w Zakładzie Karnym w Giudecca, że zajmują one szczególne miejsce w jego sercu.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: trwać w Chrystusie - to nasze zadanie

2024-04-28 15:22

[ TEMATY ]

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

My jesteśmy jak latorośle. Jezus jest winnym krzewem. I to tak naprawdę On dzięki swojemu słowu nas oczyszcza. Jego Ojciec robi wszystko, żeby ta winorośl funkcjonowała jak najlepiej, a naszym zadaniem, jedynym zadaniem w tej Ewangelii, to jest po prostu trwać w Chrystusie - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Piątej Niedzieli Wielkanocnej 28 kwietnia.

Ks. Wojciech Węgrzyniak zaznacza, że „od czasu do czasu zastanawiamy się, co jest najważniejsze, cośmy powinni przede wszystkim w życiu robić”. Biblista wskazuje, że odpowiedź znajduje się w dzisiejszej Ewangelii. „Przede wszystkim powinniśmy trwać w Chrystusie” - mówi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję