Reklama

Wiadomości

Ruszyły pierwsze lekcje w języku ukraińskim w Kujawsko-Pomorskiej Szkole Internetowej

We wtorek ruszyły pierwsze lekcje w języku ukraińskim w ramach Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Internetowej. Dzieci, które dotarły do Polski z Ukrainy, pierwszego dnia mogły uczyć się zdalnie matematyki, języka polskiego, a także historii regionu. Plan zajęć będzie rozszerzany.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Najważniejsze jest to, że organizujemy tę szkołę online. Mogą z niej korzystać dzieciaki, które przyjechały z Ukrainy do naszego regionu, do innych miejsc w Polsce, ale także będące w każdej innej części świata. Można wejść na stronę internetową i uczyć się na żywo. Dwa lata temu, gdy wybuchła pandemia, uruchomiliśmy taką szkołę internetową jako pierwsi w kraju. Teraz korzystamy z tych doświadczeń, powtarzamy dokładnie to samo. Kto by pomyślał, że tym razem będziemy to robili dla dzieci z Ukrainy, które dotknęła katastrofa wojny" – powiedział marszałek województwa Piotr Całbecki.

Zespół nauczycieli stanowili będą głównie pedagodzy z Ukrainy, którzy uciekli do Polski po rosyjskiej agresji. Wspomogą ich także nauczyciele z województwa kujawsko-pomorskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwszą lekcję – matematyki – poprowadziła pani Tariana Kovalska, nauczycielka z Kijowa, wykładowca uniwersytecki z 10-letnim stażem i sześcioletnim stażem w kształceniu dzieci z klas I-VI. Do Polski przyjechała tydzień temu ze swoimi dziećmi. Pracę zaproponował jej urząd marszałkowski tworzący internetową szkołę.

"Bez takich nauczycieli tej szkoły by nie było. Nauczamy w języku ukraińskim i docelowo chcemy uczyć wszystkich przedmiotów – jak w prawdziwej szkole. Program będzie rozbudowywany w zależności od tego, ilu uda nam się zaangażować nauczycieli. Będziemy też uczyli o Polsce i języka polskiego. Będą też zajęcia psychologiczne. Najważniejsze jest też to, abyśmy nie poprzestali na tej formie, bo dzieci z Ukrainy musimy integrować w naszych szkołach, wśród naszych dzieci i młodzieży. To co my robimy – to baza. Wielu nauczycieli w regionie pyta, jak ma uczyć dzieci z Ukrainy, bo nie zna języka. A przecież nie chodzi tylko o spotkania integracyjne, a o zapewnienie naszym gościom szkoły, pracy, w miarę możliwości normalnego życia" – mówił marszałek Całbecki.

Przyznał, że jest zbudowanym szybkim odzewem nauczycieli.

Reklama

"Szukamy profesjonalistów. Te zajęcia nie zastąpią regularnej szkoły, ale nie mogą być prowadzone na niższym niż w szkole poziomie" – dodał.

Nauczycielka Tatiana swoim prowadzeniem lekcji matematyki rozpoczęła we wtorek po południu działanie Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Internetowej.

"Dziękuję za ten pomysł władzom regionu, dziękuję za taką możliwość. To wiele dla nas znaczy. Dziś zaczynamy od tabliczki mnożenia" – powiedziała.

Nadzieja Hajduczenia, nauczycielka języków obcych z Torunia i przewodnik turystyczny po mieście, także bardzo szybko odpowiedziała na prośbę urzędu marszałkowskiego.

"Opowiem uczniom o naszym regionie, naszych miastach – Toruniu, Bydgoszczy, Chełmnie, Ciechocinku. Później przeprowadzę lekcję języka polskiego dla cudzoziemców. To będzie taki język polski na dzień dobry" – podkreśliła Hajduczenia.

Dodała, że lekcja podstaw nowego języka przyda się zapewne także dorosłym, opiekunom i rodzicom dzieci.

"Dzieci do 12-13 lat uczą się bardzo łatwo języków. Starsze też szybko się nauczą. Tym bardziej że żyją w środowisku, wśród rówieśników, muszą gdzieś pójść, zrobić zakupy. Do tego oba języki są słowiańskie, więc nie powinno być problemów" – powiedziała.

Jarosław Boryń, prezes Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych, mówił o powrocie do e-szkoły.

"Zaraz będą dwa lata od wystartowania e-szkoły z powodu pandemii, a teraz uruchamiany ją znów w związku z sytuacją, która dzieje się za naszą wschodnią granicą. Technologie poszły do przodu. Teraz możemy korzystać już z wirtualnego studia, z pomocy interaktywnych, aby lekcje były bardziej interaktywne. Mamy odpowiednie studio, kamery, oświetlenie i sztab ludzi pracujących nad tym projektem" – powiedział Boryń.

Pierwsze lekcje w języku ukraińskim są dla uczniów szkoły podstawowej, z podziałem na nauczanie początkowe i starsze klasy. W późniejszym czasie urząd marszałkowski w Toruniu planuje również uruchomić zajęcia dla uczniów szkoły średniej. Lekcje będą dostępne na platformie Edupolis pod linkiem: https://edupolis.pl/e-%d1%88%d0%ba%d0%be%d0%bb%d0%b0/. (PAP)

Reklama

Autor: Tomasz Więcławski

twi/ joz/

2022-03-08 14:33

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Międzyszkolny Konkurs Recytatorski „100 lat Niepodległej”

[ TEMATY ]

szkoła

konkurs

Magda Nowak

Międzyszkolny Konkurs Recytatorski „100 lat Niepodległej” to nowa inicjatywa Katolickich Szkół Specjalnych Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. św. Antoniego z Padwy w Częstochowie. Konkurs odbył się 14 listopada w budynku szkoły przy ul. Łukasińskiego 24. Wzięło w nim udział 23 uczestników wybranych metodą szkolnych eliminacji. Uczniowie reprezentowali 10 szkół z terenu Częstochowy, a także szkoły z Kłobucka i z Krzepic.

– Konkurs powstał w hołdzie dla Niepodległej, a dedykowany był do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z autyzmem i z zespołem Aspergera. Jego cele to krzewienie tożsamości narodowej, budowanie postaw patriotycznych, kontakt z poezją, ale również zaakcentowanie obecności osób niepełnosprawnych intelektualnie w społeczeństwie – powiedziała Aneta Królikowska, nauczyciel języka polskiego.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Prezydent Duda w Poznaniu: jesteśmy częścią Europy nie od 20 lat, ale od ponad tysiąca

2024-05-01 18:26

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

PAP/Jakub Kaczmarczyk

Od chrztu Polski rzeczywiście jesteśmy częścią Europy, nie od 20 lat, od ponad tysiąca lat, od 966 roku. To jest nasza wielka tradycja, to jest tradycja, na której zbudowane zostało polskie państwo, nasza państwowość - mówił w Poznaniu prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, który odwiedził katedrę i kościół NMP in Summo, zbudowany w miejscu grodu Mieszka I i pierwszej na ziemiach polskich chrześcijańskiej kaplicy.

Wizyta prezydenta 1 maja miała miejsce w 20. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Andrzej Duda w przemówieniu przed katedrą poznańską podkreślił, że znajduje się w miejscu szczególnym, które jest kolebką naszej państwowości.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję