Reklama

Wiara

Stopa, która pierwsza stanęła w Grobie Pańskim po Zmartwychwstaniu

Święta Maria Magdalena. To jej pierwszej objawił się zmartwychwstały Chrystus. Pięć lat temu Franciszek podjął decyzję o podniesieniu liturgicznego wspomnienia św. Marii Magdaleny do rangi święta. Decyzja Papieża została ogłoszona specjalnym dekretem Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, 3 czerwca 2016 r. Maria z Magdali, której jako pierwszej objawił się Chrystus Zmartwychwstały i która dobrą nowinę o zmartwychwstaniu zaniosła apostołom, jest teraz czczona w liturgii tak samo, jak apostołowie, a więc świętem.

[ TEMATY ]

Wielkanoc

św. Maria Magdalena

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Franciszek chciał w ten sposób podkreślić również znaczenie godności kobiety i ewangelizacji, dając wiernym za przykład Marię Magdalenę. Święto Marii Magdaleny obchodzone jest 22 lipca, czyli tak jak kiedyś jej wspomnienie liturgiczne. Teksty mszału i liturgii godzin na ten dzień pozostały te same co przedtem, jednak w Mszy dodano własną prefację, która mówi o miłości tej świętej do Chrystusa i o jej świadectwie zmartwychwstania.

W dokumencie Kongregacji przypomniano, że św. Grzegorz Wielki nazwał ją „świadkiem Bożego miłosierdzia”, a św. Tomasz z Akwinu „apostołką apostołów”. O tym jak dużą rolę odegrała Maria z Magdali (miasto nad jeziorem Tyberiadzkim) w historii zbawienia świadczy fakt, jest on wspominana w Nowym Testamencie aż dwanaście razy i to przez wszystkich czterech ewangelistów. Łukasz wymienił ją jako pierwszą wśród kobiet uwolnionych przez Jezusa „od złych duchów i od chorób”, które towarzyszyły mu w jego publicznej działalności, obok Joanny i Zuzanny. Pojawia się w Ewangelii o kontekście ukrzyżowania Jezusa. Wszyscy ewangeliści wskazują ją jako tą, która pierwsza przybyła do grobu Jezusa. Natomiast ewangeliści Marek i Jan przypisali jej również rolę pierwszej osoby, której ukazał się zmartwychwstały Jezus.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dalsze losy Marii Magdaleny nie są znane, ale przyjmuje się, że Maria Magdalena zmarła w Efezie, gdzie też znajdował się jej grób, na którym została następnie wzniesiona bazylika. W 886 r. cesarz bizantyjski Leon VI Filozof kazał przenieść jej ciało do Konstantynopola. Kilka wieków później jej relikwie miały zostać przekazane królowi Francji. Ponieważ miały być transportowane przez Rzym, to właśnie tutaj „zatrzymano” część relikwii – lewą stopę św. Marii Magdaleny. Została ona umieszczona w specjalnej kapliczce przy wejściu na most św. Anioła. Mostem tym przechodzili pielgrzymi z Rzymu na prawy brzeg Tybru, gdzie znajdował się grób i Bazylika św. Piotra. W ten sposób stopa Tej, która jako pierwsza weszła do grobu Chrystusa po jego zmartwychwstaniu była ostatnią relikwią, którą nawiedzali pielgrzymi przed dotarciem do grobu Apostoła Piotra.

Reklama

Włodzimierz Rędzioch

Z biegiem czasu relikwia, przechowywana w charakterystycznym, srebrnym relikwiarzu w kształcie stopy, popadła w zapomnienie. W 2012 r. postanowiono umieścić ją w godnym miejscu – w uroczystej procesji przeniesiono ją do kościoła św. Jana Chrzciciela Florentyńczyków, gdzie jest obecnie czczona. Z tego też powodu liturgiczne święto Marii Magdaleny było szczególnie uroczyście obchodzone w tym słynnym, rzymskim kościele wznoszącym się nad Tybrem.

W Rzymie znajduje się też inny kościół poświęcony Marii Magdalenie. Został wybudowany niedaleko Panteonu, na miejscu kaplicy z XIV w., a w 1586 r. oddano go Kamilowi de Lellis, który uczynił go główną siedzibę zakonu kamilianów. Pod koniec XVI i na początku XVII w. świątynię przebudowano w nowym stylu rokokowym. To bardzo rzadki przykład rokokowej architektury sakralnej, ponieważ w tamtych latach uważano, że styl ten nie pasuje do budowli kościelnej. Nad głównym ołtarzem umieszczono obraz przedstawiający modlącą się Marię Magdalenę, a nad nim, w sklepieniu absydy, duży fresk, na którym obok Jezusa nauczającego tłumy widać postać Magdaleny o jasnych blond włosach.

Jeżeli chodzi o doczesne szczątki Marii Magdaleny, warto wyjaśnić, że jej domniemane relikwie znajdują się również poza Włochami. I tak od XI w. uznawano, że przechowywane są one w bazylice klasztoru benedyktyńskiego w Vézelay w Burgundii, która stała się kwitnącym celem pielgrzymek. Jednak w 1260 r. zaczęto kwestionować ich autentyczność, gdyż sugerowano, że te prawdziwe znajdują się w na południu Francji, w Saint-Maximin-la-Sainte-Baume w Prowansji.

Legendy prowansalskie z X-XI w. głosiły, że, Maria Magdalena wraz z bratem Łazarzem, siostrą Martą, a także św. Maksyminusem i św. Cedoniuszem oraz z wieloma innymi chrześcijanami zostali załadowani na statek, który wypłynął na morze bez żadnego steru. W cudowny sposób okręt dotarł do wybrzeży Francji, obok Marsylii. Maria Magdalena miała zamieszkać w jaskini w miejscowości La Sainte Baume, gdzie prowadziła pustelnicze życie. Tutaj miała umrzeć w 63 r. W XIII w. na polecenie Karola, ówczesnego hrabiego Prowansji, odnaleziono jej domniemane doczesne szczątki w miejscu, w którym dziś znajduje się miasteczko Saint-Maximin-la-Sainte-Baume, gdzie została wybudowana bazylika – w jej krypcie znajduje się relikwiarz głowy Świętej.

2021-04-05 16:01

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy w Biłgoraju są relikwie św. Marii Magdaleny?

Niedziela zamojsko-lubaczowska 29/2018, str. IV

[ TEMATY ]

relikwie

św. Maria Magdalena

Archiwum Marii Szado

Kustosz sanktuarium św. Marii Magdaleny ks. Witold Batycki

Kustosz sanktuarium św. Marii Magdaleny ks. Witold Batycki

Czy to możliwe? Tak, jest to możliwe, ale pod jednym warunkiem, zgodnie podkreślają kustosz sanktuarium św. Marii Magdaleny w Biłgoraju ks. kan. Witold Batycki i ks. prof. Jacek Kucharski, znany i ceniony biblista, przewodnik po Ziemi Świętej, wykładowca m.in. Wyższego Seminarium Duchownego w Radomiu, moderator Dzieła Biblijnego w Radomiu. Ale po kolei…

Początek kultu św. Marii Magdaleny w Puszczy Solskiej sięga roku 1603, gdy ośmiu młodych pastuszków z miejscowości Sól, pasących bydło w lesie, usłyszało dwa dzwony bijące w głębi lasu i ukazała się im postać św. Marii Magdaleny. Objawienia te powtórzyły się w roku 1615. Maria Magdalena ukazała się także bartnikowi wybierającemu w lesie miód.

CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję