Reklama

Kościół

Poznań: watykański dyplomata o relacjach chrześcijańsko-żydowskich

„Kiedy otwieramy serce na objawienie Boga w Chrystusie, rozumiemy, że Bóg stał się jednym z nas i że „wszystko, cokolwiek uczyniliśmy jednemu z tych najmniejszych, Jemu uczyniliśmy”. Jeżeli człowiek prowadzi życie duchowe, łatwiej mu rozmawiać z drugim” – mówił ks. prałat Tomasz Grysa, pierwszy radca nuncjatury apostolskiej w Jerozolimie, podczas dyskusji „Chrześcijanie i Żydzi – braterstwo, droga pojednania i komunii” w Poznaniu.

[ TEMATY ]

Żydzi

chrześcijanie

RJA1988/pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie online, w nawiązaniu do encykliki „Fratelli tutti” Franciszka, zostało zorganizowane w ramach trwającego w stolicy Wielkopolski 24. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim.

Dyplomata watykański, mówiąc o braterstwie w kontekście najnowszej encykliki papieża Franciszka, podkreślił, że to pojęcie definiują nie tylko więzy krwi, ale i więź obiektywna. „Większy krąg braterstwa tworzony jest przez wspólnotę narodową, która ma ten sam język, kulturę, historię, a szerzej, wszyscy przynależymy do tej samej rodziny ludzkiej, niezależnie od kraju pochodzenia, rasy” – tłumaczył ks. prałat Grysa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zauważył, że drugi sposób pojmowania braterstwa związany jest z intensywnością przeżywania tej kategorii. „Przynależność do rodzaju ludzkiego budzi w nas imperatyw, żeby traktować innych jako braci i siostry. Ten imperatyw jest jeszcze bardziej pogłębiony, gdy odkrywamy Boga Stwórcę i to, że Jego obraz nosimy w sobie. To nam nakazuje okazywać szacunek drugiemu człowiekowi” – przekonywał.

Ks. prałat Grysa zwrócił uwagę, że kiedy otwieramy serce na objawienie Boga w Chrystusie, rozumiemy, że Bóg stał się jednym z nas i że wszystko, „cokolwiek uczyniliśmy jednemu z tych najmniejszych, Jemu uczyniliśmy”. Przypomniał, że papież Franciszek pisze o tym w 8 rozdziale swojej encykliki.

Dyplomata watykański nakreślił też sprawę dialogu chrześcijan i Żydów w Ziemi Świętej.

Podkreślił, że analizując ten problem, należy pamiętać, że w Izraelu nie ma kontekstu europejskiego i chrześcijańskiego, nie ma kultury i społeczeństwa, które wyrosłyby na fundamencie chrześcijaństwa, stąd wiele tematów nie jest postrzeganych jako ważne.

„Z perspektywy Ziemi Świętej w centrum relacji chrześcijańsko-żydowskich jest sprawa palestyńska. Dialog tutaj opiera się na kwestii sprawiedliwości i pokoju” – zauważył.

Podziel się cytatem

Reklama

Zdaniem ks. prałata Grysy, podejmując temat dialogu chrześcijan i Żydów w Ziemi Świętej, nie można zapominać o obecności islamu, który dziś zresztą jest dominującą religią na Bliskim Wschodzie. Zaznaczył, że można więc mówić o trialogu chrześcijańsko-żydowsko-muzułmańskim.

Reklama

„Dla chrześcijan w Ziemi Świętej, którzy w większości są Arabami, priorytetem jest dialog z muzułmanami” – stwierdził.

Dyplomata watykański przedstawił też założenia Synodu Kościoła katolickiego, który obradował w latach 1995-2000, i przypomniał plan duszpasterski odnośnie do relacji z wyznawcami innych religii, zawarty w tym dokumencie. Podkreślił, że ważna jest nie tylko pamięć o wspólnej historii i wkładzie wyznawców tych trzech religii w historię i społeczeństwo żyjące na Bliskim Wschodzie, ale także poznawanie współczesnego judaizmu oraz prowadzenie dialogu skoncentrowanego na poszukiwaniu prawdy, sprawiedliwości i pokoju.

W spotkaniu uczestniczył też ks. dr hab. Andrzej Draguła, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego, który zauważył, że braterstwo budujemy w świecie, w którym napięcie swój- obcy będzie zawsze funkcjonować.

Reklama

„Nie mamy problemu z ludźmi podobnymi do siebie, co jednak zrobić, kiedy się różnimy w sposób fundamentalny, czy braterstwo ma być wówczas budowaniem, czy niwelowaniem tego napięcia? Co zrobić, kiedy patrzy na nas twarz wroga?” – pytał kapłan.

Bogdan Białek, prezes Stowarzyszenia im. J. Karskiego w Kielcach przekonywał z kolei, że braterstwo pomaga nam odkryć nasze własne bogactwo. „Drugi może być moim bratem, kiedy dostrzegam w nim jego cierpienie, ofiarę, postrzegam go z jego potrzebą miłości” – stwierdził.

W ramach Dnia Judaizmu odbędą się koncerty fortepianowy oraz piosenki hebrajskiej i jidysz, których można będzie wysłuchać w internecie na kanale społecznościowym. W Teatrze Muzycznym zaprezentowane zostaną wiersze Agi Mishol.

Kulminacją obchodów będzie nabożeństwo biblijne 17 stycznia z udziałem bp. Szymona Stułkowskiego i rabina Stasa Wojciechowicza, podczas którego zostanie zapalona Menora Dialogu.

Hasłem tegorocznego Dnia Judaizmu są słowa: „Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście”, zaczerpnięte z Księgi Powtórzonego Prawa.

2021-01-14 10:21

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

IV Płockie Dni Żydowskie

[ TEMATY ]

Żydzi

Violentz / Foter.com / CC BY

Otwarciem wystawy pt. „Z narażeniem życia - Polacy ratujący Żydów podczas Zagłady” - rozpoczną się 1 września IV Płockie Dni Żydowskie. Ich organizatorem jest Muzeum Żydów Mazowieckich - Oddział Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Placówka ta prowadzi aktywną działalność, której celem są m.in. spotkania różnych kultur i religii.

IV Płockie Dni Żydowskie rozpoczną się w czwartek 1 września o godz. 18.00 wernisażem wystawy pt. „Z narażeniem życia - Polacy ratujący Żydów podczas Zagłady”. Będą to fotografie i opisy losów ludzi, którzy pomagali ratować Żydów w okupowanej przez Niemców Polsce, ale też losy ratowanych osób. Wystawa objaśnia okoliczności, skalę pomocy, motywacje ratujących. Wystawa przygotowana została przez stołeczne Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, w partnerstwie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Będzie czynna do 20 listopada. Następnego dnia 2 września, również o godz. 18.00 zaplanowano promocję książki dr. Rafała Kowalskiego pt. „Raz jeszcze. Żydzi, Płock, Polska”. Autor jest zastępcą kierownika Muzeum Żydów Mazowieckich. Jego publikacja zawiera ponad trzydzieści tekstów o płocczanach pochodzenia żydowskiego. Są to m.in. wywiady, reportaże czy opowieści, ujęte w pierwszej osobie. Bohaterowie opisują w niej swoje losy, opowiadają o Płocku – rodzinnym mieście. Książka zawiera też nigdy dotąd nie publikowane dokumenty i fotografie.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski - historia zawierzenia Matce Bożej

[ TEMATY ]

Matka Boża

3 Maja

zawierzenie

Krzysztof Świertok

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Kościół katolicki w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Uroczystość ta została ustanowiona przez Kościół na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej. Nawiązuje do istotnych faktów z historii Polski - ślubów lwowskich króla Jana Kazimierza, zawierzenia Polski Matce Bożej na Jasnej Górze przez prymasa Wyszyńskiego oraz nowego Aktu Zawierzenia Narodu Polskiego Matce Bożej, którego dokonał obecny przewodniczący KEP z okazji 1050-lecia chrztu Polski - abp Stanisław Gądecki.

W czasie najazdu szwedzkiego, 1 kwietnia 1656 r. w katedrze lwowskiej, przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej Łaskawej, król Jan Kazimierz złożył uroczyste śluby, w których zobowiązywał się m.in. szerzyć cześć Maryi, wystarać się u papieża o pozwolenie na obchodzenie Jej święta jako Królowej Korony Polskiej, a także zająć się losem chłopów i zaprowadzić w państwie sprawiedliwość społeczną.

CZYTAJ DALEJ

Rzeszowskie spotkania maryjne

2024-05-03 21:00

Irena Markowicz

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

W maju, miesiącu przesiąkniętym wdzięcznością do naszej Matki w Niebie łatwiej też

odnajdujemy ślady jej obecności w naszym otoczeniu. Kamienna figura Pani Rzeszowa na osiedlu Staroniwa, bliźniaczo podobna do tej, która objawiła się Jakubowi Ado w 1513 na gruszy w ogrodzie bernardyńskim...

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję