Reklama

Spotkania z Biblią (8)

Eucharystia - okno otwarte na niebo

Niedziela toruńska 20/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W parafii Miłosierdzia Bożego i św. s. Faustyny w Toruniu 26 kwietnia odbyła się kolejna konferencja w ramach „Spotkań z Biblią” pt. „Bierzcie i jedzcie, to jest ciało moje. Czy chrześcijanie to kanibale? Sens Eucharystii”. Wygłosił ją ks. dr Marcin Kowalski, biblista z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W ostatniej chwili zastąpił on ks. prof. Henryka Witczyka, przewodniczącego Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II.

Trudna jest ta mowa…

- Często dzieje się tak, że Eucharystia staje się dla nas czymś zwyczajnym - powiedział prelegent. - Jesteśmy do niej przyzwyczajeni, przestajemy ją sobie cenić i tęsknić za nią. Z drugiej strony jest taka niepojęta, trudna do zrozumienia. W 6. rozdziale Ewangelii wg św. Jana czytamy o buncie, który w Żydach wywołała Jezusowa mowa eucharystyczna. „Jeśli nie będziecie jedli Ciała Syna Człowieczego ani pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie” (J 6, 53). Żydzi, usłyszawszy te słowa, zareagowali odrzuceniem. Czuli, że Jezus wyraża się tu dosłownie: że Jemu naprawdę chodzi o to, byśmy spożywali Jego Ciało i pili Jego Krew. A przecież Stary Testament zawierał wyraźny zakaz spożywania krwi.
Przeciwko nauce Jezusa zaprotestowali nie tylko przygodni słuchacze. Także uczniowie - ci, którzy chodzili za Nim, zaczęli Go teraz opuszczać, mówiąc: „Trudna jest ta mowa”. Czy należy się dziwić ich reakcji? Nie - wszak wyrastali oni z tradycji ofiar Starego Testamentu; nie wiedzieli nic o paschalnej ofierze Chrystusa, która miała dopiero nastąpić i nadać zupełnie nowy kształt relacjom Boga z ludźmi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ofiary Starego Testamentu

Znaczną część swego wystąpienia ks. dr Kowalski poświęcił na scharakteryzowanie poszczególnych ofiar Starego Testamentu, odwołując się do Księgi Kapłańskiej (zwłaszcza rozdziałów 1-5 i 16). Jak zauważył, wielu katolików uważa tę księgę za „nudną” i „niemożliwą do przeczytania”. Tymczasem bez jej znajomości nie da się zrozumieć ofiary Chrystusa.
Na pierwszym miejscu Księga Kapłańska wymienia ofiarę całopalną. Była ona składana ze zwierzęcia (Biblia precyzuje, iż musiało ono być bez jakiejkolwiek skazy) i stanowiła dar dla Pana. Ofiarnik wkładał ręce na ofiarę, przelewając w ten sposób na nią swe życie, a pokropienie ołtarza krwią zabitego zwierzęcia czyniło składającego ofiarę krewnym Boga. Ofiara pokarmowa (z produktów rolnych takich, jak: mąka, chleb, kasza, oliwa) była w części spalana na cześć Pana, zaś reszta pozostawała do dyspozycji kapłanów. Nie można było ofiarować ciasta kwaszonego ani miodu. Ofiara biesiadna (wspólnotowa) miała budować pokój między Bogiem a ludźmi, a także w relacjach międzyludzkich. Ofiara przebłagalna z kolei miała gładzić grzechy, ale tylko te, które były popełnione nieumyślnie. I wreszcie ofiara zadośćuczynienia była składana Bogu w przypadku narażenia kogoś na szkodę. Składający ofiarę miał ponadto obowiązek złożyć na ręce pokrzywdzonego stosowną rekompensatę.

Uobecnienie w Eucharystii

Ks. dr Kowalski wskazał na szereg analogii zachodzących między ofiarami Starego Testamentu a ofiarą Chrystusa. Przykładowo - przez ofiarę całopalną dokonywało się przebłaganie i zawarcie przymierza człowieka z Bogiem. Podobnie Jezus - Baranek bez skazy, wybrany ze wszystkich stworzeń, oddał się Bogu bez reszty, nie zostawiając dla siebie niczego. Przez Jego ofiarę dokonało się rzeczywiste przebłaganie za nasze grzechy. „To jest moja Krew przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów” - czytamy w Ewangelii wg św. Mateusza (Mt 26, 28). Chrystus dokonał swej ofiary raz na zawsze. Jest to zarazem ofiara wieczystego przymierza, nawiązująca do przymierza, które Mojżesz zawarł z Bogiem na Synaju; ustawiając tam wówczas 12 stel, które pokropił krwią. Analogicznie postąpił Jezus, który złożył krwawą ofiarę z siebie, a zaczątkiem ludu Nowego Przymierza uczynił 12 apostołów. Eucharystia zawiera też elementy ofiary biesiadnej; otwiera ludzi na siebie, uzdalniając ich do tego, by przezwyciężali podziały i skłócenie. I wreszcie - Eucharystia nosi w sobie wymiar ofiary zadośćuczynienia. Jezus - Sługa Jahwe (por. Iz 53) ofiarował się Bogu jako zadośćuczynienie za grzechy wszystkich ludzi.
W Chrystusie ofiary Starego Testamentu nabierają nowego sensu; trzeba jednak pamiętać, że Eucharystia je nieskończenie przewyższa. Chrześcijanie dali temu wyraz już w I wieku po Chrystusie, gdy świątynia stała się dla nich tylko miejscem modlitwy, natomiast Eucharystię sprawowali oni w domach. Ofiary Starego Testamentu przestały mieć dla nich znaczenie - zastąpiła je ofiara doskonała, wyrażająca nowe przymierze, na zawsze zawarte między Bogiem a ludźmi. Eucharystia, w trakcie której Chrystus realnie zstępuje między nas, to otwarte okno; przez nie możemy oglądać niebo.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Ważny rozszerzył grono osób zajmujących się ochroną małoletnich

2024-05-29 17:40

[ TEMATY ]

Ochrona małoletnich

bp Artur Ważny

Episkopat News

Stworzenie biura delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży poprzez włączenie do niego siostry zakonnej i świeckiej psycholog oraz powołanie diecezjalnego zespołu ds. prewencji to jedne z pierwszych decyzji bp Artura Ważnego jako biskupa sosnowieckiego. Poszerzenie wspomnianych zespołów oraz ich wzajemna współpraca mają na celu podnoszenie standardów ochrony małoletnich w diecezji m.in. w związku z wejściem w życie tzw. „ustawy Kamilka”.

Watykański dokument Vos estis lux mundi („Wy jesteście światłem świata”) z 2019 r. oraz jego aktualizacja z 2023 r. wprowadził jednolite zasady związane z procedowaniem przypadków nadużyć seksualnych w Kościele. W tym kontekście szczególnie ważnym ogniwem łańcucha pomocy skrzywdzonym są diecezjalni delegaci ds. ochrony dzieci i młodzieży, którzy jako pierwsi przyjmują zgłoszenia o nadużyciach wobec nieletnich.

CZYTAJ DALEJ

Dziś nasze myśli kierujemy ku Eucharystii

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mk 14, 12-16. 22-26.

Czwartek, 30 maja. Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś w Boże Ciało: popatrz w swoje sumienie, ono musi być oczyszczone!

2024-05-30 16:38

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Chcesz klękać dziś przed Jezusem? Chcesz za Nim iść w tej pięknej procesji? To, mówi nam Pismo, popatrz w swoje sumienie. Ono musi być oczyszczone. Do oczyszczenia sumienia i spojrzenia w sumienie – do naszego wnętrza – wzywa nas Słowo w dniu, kiedy oddajemy najbardziej publiczną cześć Jezusowi. Kiedy wychodzimy na ulicę, kiedy chcemy Go pokazać całemu naszemu kochanemu miastu – mówił kard. Ryś.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję