Reklama

Cenne malowidła w Dworku Orzechowskiego w Przemyślu

Przywracanie dawnej świetności

Niedziela przemyska 22/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Dworku Orzechowskiego w Przemyślu zakończyły się wstępne prace przy renowacji zabytkowych XVII i XVIII-wiecznych polichromii. Wśród unikatowych malowideł jest m.in. nieznany dotąd portret króla Jana III Sobieskiego oraz szereg innych równie cennych obiektów.
Dworek kanoniczny Orzechowskiego należący do Kurii Metropolitalnej obrządku łacińskiego, jest jednym z nielicznych a zarazem cenniejszych obiektów dawnej architektury Przemyśla. Został wybudowany prawdopodobnie jeszcze w XI wieku a następnie przebudowany w 1731 r., w stylu późnego baroku. Unikatowy obiekt (pozostałość po licznej niegdyś zabudowie okalającej przemyską archikatedrę) był mieszkaniem dla wielu przemyskich kanonistów. Prace przy jego renowacji rozpoczęły się w 2004 r. Wówczas odkryto kilka warstw dekoracji malarskich z różnych okresów. Jak powiedział nam Mariusz Czuba, podkarpacki wojewódzki konserwator zabytków, odsłonięto fragmenty, ale także całe, dość dobrze zachowane sceny figuralne i ornamentalne. Do najciekawszych należą XVII-wieczne polichromie figuralne z motywami biblijnymi. „Z czasem konstrukcja budynku ulegała przemianom i rozbudowie. Początkowo był to obiekt o konstrukcji drewnianej albo ryglowej, a częściowo zrębowej. Ostateczny, dzisiejszy kształt budynek otrzymał w XVIII wieku za rządów biskupów Fredry i Sierakowskiego. Część wcześniejszych malowideł wraz z belkami, które stanowią ich podobrazie, jako obiekty ruchome będzie prezentowana w Muzeum Archidiecezjalnym” - wyjaśnia Mariusz Czuba. W jego ocenie stan zachowania poszczególnych XVIII-wiecznych scen charakterystycznych dla rezydencji szlacheckich czy magnackich był na tyle dobry, iż pozwalał na ich odtworzenie. W niedalekiej przyszłości, po zakończeniu robót remontowo-budowlanych wnętrza dworku, zyskają pierwotny wygląd. Część obrazów poprzez analogie nawiązuje do dekoracji w warszawskim Wilanowie. Wśród zachowanych malowideł są przykłady malarstwa iluzjonistycznego, które polega na tworzeniu iluzji przestrzeni i głębi na płaskich powierzchniach imitujących architekturę. Prace te nawiązują do wybitnych mistrzów gatunku i choć autorzy ich nie są znani, to wszystkie odznaczają się wysokim kunsztem. Do cenniejszych a zarazem wyjątkowych odkryć należy portret ścienny króla Jana III Sobieskiego. „Najprawdopodobniej dzieło to powstało jeszcze za życia monarchy bądź wkrótce po jego śmierci. Malowidła przeszły już konserwację techniczną, która ma na celu zabezpieczenie, utrwalenie i uczytelnienie oryginalnych fragmentów. Pozostaje jeszcze konserwacja estetyczna z aranżacją malowideł a więc zrekonstruowanie brakujących fragmentów i połączenie ich w jedną całość. Prace te zostaną przeprowadzone jeszcze w bieżącym roku, ale po zakończeniu trwających jeszcze robót budowlanych murarsko-tynkarskich” - mówi Mariusz Czuba. Na uwagę zasługuje też kaplica o sklepieniu kolebkowym, gdzie znajduje się bardzo ciekawa dekoracja sztukatorska. „W dworku, który na przestrzeni wieków zmieniał swoją funkcję i był kilkakrotnie przebudowywany odnaleziono i odrestaurowano wiele innych cennych detali architektonicznych m.in. XVIII-wieczny kominek z dekoracją malarską, który znajduje się w sieni” - podkreśla konserwator. Okryte i zabezpieczone polichromie nie mają odpowiedników na Podkarpaciu. W XVI-wiecznym dworku kanonicznym, zwanym także dworkiem Orzechowskiego lub Orzechówką mieszkał wybitny literat i publicysta epoki odrodzenia, kanonik przemyski ks. Stanisław Orzechowski (1513-66). Liczne remonty i przebudowy zwłaszcza w XVIII i XIX wieku znacząco zmieniły pierwotny kształt i charakter budowli, która w obecnej postaci nosi cechy architektury późnego baroku i klasycyzmu.
Prace przy renowacji zabytkowych polichromii finansuje Urząd Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a roboty remontowo-budowlane przemyska Kuria Metropolitalna przy wsparciu urzędu konserwatorskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Propagator Dzieła Bożego

2024-06-18 14:27

Niedziela Ogólnopolska 25/2024, str. 24

[ TEMATY ]

patron

es.wikipedia.org

Św. Josemaría Escrivá de Balaguer

Św. Josemaría Escrivá
de Balaguer

Założył jedną z największych instytucji kościelnych, której misją jest pokazywanie ludziom, jak mogą spotkać się z Bogiem w ich życiu zawodowym i prywatnym.

Święty Josemaría Escrivá de Balaguer poświęcił się dla Boga i bliźnich. Urodził się w Barbastro w Hiszpanii, w pobożnej i dobrze sytuowanej rodzinie. Rodzice ukształtowali jego niezachwianą wiarę i ufność w siłę modlitwy i Bożej Opatrzności. Gdy miał kilkanaście lat, zdecydował się zostać kapłanem, aby w ten sposób bardziej otworzyć się na wypełnianie woli Bożej. W 1925 r. Josemaría przyjął święcenia kapłańskie. 2 października 1928 r. w Madrycie, gdzie kontynuował studia doktoranckie, podczas rekolekcji przeżył wizję dzieła, do którego Bóg go powoływał – był to moment, w którym narodziła się idea założenia Opus Dei. Tak ideę tej organizacji określił św. Josemaría: „Powołanie do Opus Dei może otrzymać każda osoba, która pragnie się uświęcić we własnym stanie: będąc stanu wolnego, żyjąc w małżeństwie czy we wdowieństwie, będąc świeckim czy duchownym”. Resztę życia poświęcił na rozwijanie Opus Dei. W chwili jego śmierci organizacja działała na pięciu kontynentach i liczyła ponad 60 tys. osób.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

[ TEMATY ]

nowenna

Przenajdroższa Krew Chrystusa

Adobe Stock

Nowenna do Krwi Chrystusa w każdej porze i potrzebie. Szczególnie do odmawiania przed rozpoczęciem lipca jako miesiąca szczególnej czci Krwi Chrystusa (22-30 czerwca).

Panie, Ty powiedziałeś: „proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam”. Zachęceni Twoim Słowem, przychodzimy dzisiaj do Ciebie, aby z ufnością przedstawić Ci nasze prośby. (chwila ciszy)

CZYTAJ DALEJ

Polska remisuje z Francją w meczu piłkarskich mistrzostw Europy

2024-06-25 19:57

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Francja

Euro 2024

PAP/Leszek Szymański

Polscy piłkarze remisem w Dortmundzie z Francją 1:1 zakończyli udział w mistrzostwach Europy w Niemczech. Już wcześniej - po porażkach z Holandią 1:2 i Austrią 1:3 - był wiadomo, że zajmą ostatnie miejsce w grupie i nie awansują do fazy pucharowej.

To czwarte ME - po 2008 roku w Austrii i Szwajcarii, cztery lata później, kiedy byli współgospodarzami wraz z Ukrainą oraz w 2021 roku, kiedy turniej był rozsiany po całym kontynencie - gdy kończą rywalizację bez wygranego meczu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję