Reklama

Polska

Ludźmierz: przy sanktuarium powstaną nowe budynki dla pielgrzymów i parafian

Jadłodajnia na 100 osób, sala multimedialna, klasztor dla sióstr posługujących w parafii - to nowe obiekty, które powstaną przy sanktuarium w Ludźmierzu.

[ TEMATY ]

Ludźmierz

Adam Dziura (adamdziura.9g.pl) / pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Pragniemy godnie przyjmować pielgrzymów, których co roku do sanktuarium przybywają tysiące. Zależy nam także na tym, by parafianom zapewnić miejsce do spotkania przy ich kościele-bazylice, stąd na wiosnę rozpoczynamy budowę Centrum Pielgrzyma "Tęcza" - mówi w rozmowie z KAI ks. Jerzy Filek, kustosz ludźmierskiego sanktuarium.

Reklama

Nowe Centrum Pielgrzyma "Tęcza" będzie obejmowało jadłodajnię na ponad 100 miejsc z zapleczem sanitarnym, salę multimedialną dla 150 osób, sklepik z pamiątkami i literaturą religijną, klasztor dla sióstr pracujących w sanktuarium.

Podziel się cytatem

Jak podkreśla ks. Jerzy Filek całość będzie wkomponowana w otoczenie tak, aby budynki harmonizowały ze znajdującą się obok plebanią oraz naprzeciw - krużgankami. - Jeszcze nie zapadła decyzja co do pokrycia dachu, więc w dostępnych wizualizacjach projektu prezentujemy dwie opcje. Na pewno istniejący budynek zostanie wyburzony na wiosnę i wówczas ruszy budowa nowego kompleksu - mówi ks. Filek.

Ludźmierscy duszpasterze podkreślają, że każda inwestycja niesie ze sobą koszty i dzięki temu daje możliwość włączenia się w powstanie nowego dzieła. - Zapraszamy wszystkich zainteresowanych pomocą do ufundowania "cegiełki" brązowej, srebrnej, złotej lub diamentowej (koszt cegiełki od 500-5000 zł). Pragniemy zaprosić każdego do współpracy w tym dziele, aby miał swój udział, swoją "cegiełkę" w kolejnym etapie rozwoju sanktuarium. Ufamy, że kult i chwała Królowej Podhala jeszcze mocniej rozniesie się w Polsce, wszędzie tam, gdzie jest Polonia i na całym świecie - dodaje ks. Jerzy Filek, ludźmierski kustosz.

Dotychczasowa nazwa istniejącej jadłodajni "Tęcza" zostanie nadana całemu Centrum Pielgrzyma. Nawiązuje ona do wizyty w Ludźmierzu ojca świętego Jana Pawła II, 7 czerwca 1997 roku, gdy po jego odlocie pojawiła się na niebie przepiękna tęcza. - Pozostajemy wierni biblijnemu znaczeniu tego zjawiska, które jest znakiem przymierza Boga z ludźmi - wyjaśnia ks. Filek.

2020-01-22 09:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

60. rocznica koronacji figury Matki Bożej Ludźmierskiej

[ TEMATY ]

Ludźmierz

Karol Porwich/Niedziela

Gra terenowa dla dzieci, koncerty, konferencja naukowa, promocje książek, wystawy – to wybrane punkty obchodów jubileuszu 60. rocznicy koronacji figury Matki Boskiej Ludźmierskiej, które odbywają się w Ludźmierzu, a towarzyszą im słowa Prymasa Wyszyńskiego: "Przyjrzyjcie się Panience Ludźmierskiej, zobaczcie, jak niesie człowieka", które wygłosił pod Tatrami w 1963 r.

- Rola Matki, która niesie człowieka, jest nie do przecenienia. Ona zajmuje się dzieckiem od początku, przynosi go do kościoła, wskazuje drogę. Wielu młodych nie chce dziś podążać drogą, którą wytyczyła im Matka, separuje się od Kościoła. To jest właśnie nasze zadanie, by ten jubileusz był też takim drogowskazem dla wątpiących, dla których wiara przestała być ważna. Bardzo nam na nich zależy - zaznacza ks. Jerzy Filek, kustosz ludźmierskiego sanktuarium.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Orszak Trzech Króli w Krośnie

2025-01-07 09:51

piotrajana.pl

Wydarzenie uświetnił miejscowy chór

Wydarzenie uświetnił miejscowy chór

Po raz kolejny społeczność szkolna Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego i Katolickiej Szkoły Podstawowej im. ks. Bronisława Markiewicza w Krośnie zaprosiła mieszkańców miasta na Orszak Trzech Króli.

W poniedziałek, 6 stycznia 2025 r., mieszkańcy Krosna i okolic spotkali się w Sanktuarium św. Jana Pawła II, aby wspólnie uczestniczyć w Mszy Świętej, której przewodniczył bp Stanisław Jamrozek.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję