Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: koncert organowy na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

koncert

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Emanuel Józef Bączkowski

Emanuel Józef Bączkowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kompozycje takich twórców jak: Jan Sebastian Bach, Johann Gottfried Walther, Edward Francis Rimbault oraz Petr Eben, mogli usłyszeć 3 maja uczestnicy 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Dzieła tych twórców wykonał w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie Emanuel Józef Bączkowski.

Na koncert organowy pt. „Wokół organów jasnogórskich” złożyły się następujące kompozycje: J.S. Bach (1685-1750) – Preludium i fuga Es dur BWV 552, J. G. Walther (1684-1748) – Concerto si minor, E. Bączkowski – Improwizacje Jasnogórskie, E. Rimbault (1816-1876) – The Silver Trumpets, P. Eben (1929-2007) – Lied des leiermannes, J.S. Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d moll BWV 565.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncert poprowadziła Beata Młynarczyk.

Otwierając koncert ks. Adam Glajcar, parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie w swoim słowie zwrócił uwagę na więzi pomiędzy muzyką, sztuką i sacrum. - Nasza świątynia, która otwarta jest na piękną muzykę organową posiada organy, których powstanie datowane na pierwsze dziesięciolecie XX wieku. Jest to jeden z najpiękniej brzmiących instrumentów – podkreślił ks. Glajcar, wyrażając radość, że po raz kolejny festiwal zawitał we wnętrzu świątyni luterańskiej.

Przed koncertem w rozmowie z „Niedzielą” Emanuel Józef Bączkowski zauważył, że „bardzo trudno w dzisiejszej pop kulturze przebić się z tak piękną muzyką jaką jest muzyka organowa”. - Jesteśmy świadkami obniżenia kultury, jakiegoś zepchnięcia wysokiej kultury na boczne tory. Niemniej jako wykonawcy muzyki poważnej nie poddajemy się i staramy się ukazać te wzorce, które są nieprzemijające – powiedział Emanuel Bączkowski.

- Organy służą w trakcie liturgii, służą ludziom, aby wznosić ich do Boga. Dla mnie wielkim mistrzem jest Jan Sebastian Bach, którego podziwiamy od wieków – dodał artysta i wyraził radość, że projekt muzyczny przygotowany przez niego odkrywa w nowy sposób piękno organów, szczególnie tych na Jasnej Górze.

Reklama

Koncertowi towarzyszyło otwarcie wystawy zbiorowej fotografii Jarosława Dumańskiego i Cezarego Miłosia pt. „Festiwale muzyki organowej i kameralnej w kościele parafialnym pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie”. Fotografie przybliżają m. in. historię festiwali muzyki organowej i kameralnej, które w częstochowskiej parafii ewangelicko-augsburskiej organizowane są od 2014 r.

Emanuel Józef Bączkowski występował wielokrotnie w ramach Europejskich i Międzynarodowych Festiwali Organowych. Koncertuje jako solista i kameralista. M. in. w najznamienitszych Bazylikach Rzymskich wykonał cykl recitali tematycznie związanych z Bożym Narodzeniem i Wielkim Postem, promujących polską muzykę organową. Jest dyrektorem artystycznym i współpomysłodawcą Papieskich Koncertów w Diecezji Radomskiej.

Artysta jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Związku Artystów Scen Polskich, Towarzystwa Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II w Paryżu, Fundacji Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Jest Kawalerem Orderu Najświętszej Bogurodzicy. W 2014 roku został uhonorowany przez kard. Kazimierza Nycza najwyższym odznaczeniem Archidiecezji Warszawskiej „Za zasługi dla Archidiecezji Warszawskiej”. W 2016 roku wicepremier minister kultury prof. Piotr Gliński nadał mu odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej. W tym samym roku otrzymał z rąk kard. Stanisława Dziwisza Złoty Medal Jana Pawła II Za Zasługi dla Archidiecezji Krakowskiej.

Patronat honorowy nad festiwalem objęli: Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i abp Wacław Depo metropolita częstochowski.

28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który zakończy się 7 maja został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Reklama

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2018-05-03 19:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncert „Kalejdoskop Barw Polski"- Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze"

[ TEMATY ]

koncert

Mazowsze

zespół

DPS

Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze"

Archiwum zespołu "Mazowsze"

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze" zaprasza podopiecznych Domów Pomocy Społecznej z całej Polski na koncert „Kalejdoskop Barw Polski", w formule online.

To koncert zagrany specjalnie dla Seniorów, którzy w normalnych okolicznościach zawsze chętnie i licznie przybywają do Karolina – siedziby zespołu. Koncert odbędzie się 18 lutego o godz. 11.00. i będzie dostępny na kanale You Tube zespołu „Mazowsze" pod specjalnym linkiem, który zostanie udostępniony każdemu z DPS-ów, który zgłosi chęć udziału w nim.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

79 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2024-05-07 21:53

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Walter Genewein

Wrzesień 1939, zdjęcie wykonane przez niemieckiego oficera gdzieś we Wrocławiu we wrześniu 1939 r. Przedstawia pojazdy niemieckich sił powietrznych przed wyjazdem do Polski

Wrzesień 1939, zdjęcie wykonane przez niemieckiego oficera gdzieś we Wrocławiu we wrześniu
1939 r. Przedstawia pojazdy niemieckich sił powietrznych przed wyjazdem do Polski

79 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję