Reklama

Benedykt XVI

Benedykt XVI: Kaplica Sykstyńska w modlitwie ujawnia całe swe piękno

[ TEMATY ]

papież

Benedykt XVI

ARTUR STELMASIAK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kaplica Sykstyńska, kontemplowana w modlitwie jest jeszcze piękniejsza i autentyczniejsza; ukazuje się w całym swym bogactwie - powiedział Benedykt XVI podczas pierwszych nieszporów uroczystości Wszystkich Świętych, sprawowanej 31 października w tej najważniejszej z kaplic Pałacu Apostolskiego. Okazją po temu była 500. rocznica odsłonięcia fresków umieszczonych na jej sklepieniu, będących dziełem Michała Anioła.

Ojciec Święty zaznaczył, że upamiętnienie takiego wydarzenia historyczno-artystycznego w ramach liturgii jest uzasadnione przede wszystkim dlatego, że Kaplica jest sama przez się miejscem jej sprawowania. Ponadto umieszczone w niej freski znajdują w liturgii kontekst, w którym najlepiej wyrażają całe swe piękno i bogactwo, w tym bogactwo znaczeniowe. „Innymi słowy Kaplica Sykstyńska, kontemplowana w modlitwie, jest jeszcze piękniejsza i autentyczniejsza; jawi się w całym swym bogactwie” - stwierdził papież.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwrócił następnie uwagę, że słowa dzisiejszej liturgii odnajdują swe odzwierciedlenie we freskach Michała Anioła, gdyż odzwierciedlają one w sposób wyjątkowy Boże światło. Zwycięża ono nad chaosem i ciemnościami, aby dać życie: w stworzeniu i odkupieniu.

„Kaplica Sykstyńska opowiada tę historię światła, wyzwolenia, zbawienia, mówi o związku Boga z ludzkością. W genialnym sklepieniu Michała Anioła wzrok pobudzony jest do przemierzenia orędzia proroków, do którego dołączają się pogańskie Sybille w oczekiwaniu na Chrystusa, aż do początku wszystkiego... Z wyjątkową intensywnością wyrazu wielki artysta przedstawia Boga Stwórcę, Jego działanie i Jego moc, by jasno powiedzieć, że świat nie jest wytworem ciemności, przypadku, absurdu, lecz pochodzi od Inteligencji, z Wolności, z najwznioślejszego aktu miłości. W tym spotkaniu między Bożym palcem a palcem człowieka dostrzegamy kontakt między niebem a ziemią. W Adamie Bóg wkracza w nową relację ze swoim stworzeniem, człowiek jest z Nim w bezpośrednim związku, jest przez Niego powołany, istnieje na Boży obraz i podobieństwo” - powiedział Ojciec Święty.

Reklama

Przypomniał, że w 20 lat później w "Sądzie Ostatecznym" Michał Anioł zwieńczył przypowieść o drodze ludzkości, pobudzając wzrok ku wypełnieniu tej rzeczywistości świata i człowieka w ostatecznym spotkaniu z Chrystusem - Sędzią żywych i umarłych. Papieża zaznaczył, że modlitwa w tej kaplicy jest zachętą do chwalenia wraz ze wszystkimi świętymi w niebie Boga Stwórcy, Odkupiciela oraz Sędziego żywych i umarłych.

Wcześniej przewodniczący Gubernatoratu Państwa Watykańskiego kard. Giuseppe Bertello zauważył, że dzisiejsze nieszpory są powtórzeniem gestu sprzed 500 lat papieża Juliusza II. Jednocześnie zauważył, że dla wielu turystów nie znających Ewangelii, a odwiedzających Kaplicę Sykstyńską, znajdujące się w niej freski są głównym, a czasami jedynym kontaktem ze Stolicą Apostolską i wyjątkową okazją do poznania orędzia chrześcijańskiego.

Z okazji wydarzenia z 31 października 1512, gdy Michał Anioł przedstawił swe arcydzieło papieżowi i jego otoczeniu, dyrektor Muzeów Watykańskich prof. Antonio Paolucci opowiedział w Radiu Watykańskim o obecnych pracach konserwatorskich. Poinformował o działaniach podejmowanych w celu zabezpieczenia całej Kaplicy Sykstyńskiej przed szkodliwymi skutkami masowego napływu do niej ponad 5 mln turystów rocznie. Zaprzeczył, jakoby zamierzano ograniczyć liczbę zwiedzających, wyjaśniając jednocześnie, że potrzebny jest najnowocześniejszy sprzęt do stałej kontroli poziomu pyłu, hałasu i powietrza, jakie wnoszą ze sobą osoby z zewnątrz.

2012-10-31 19:44

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy Benedykt XVI przygotował dokumentację dla następcy?

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Franciszek

Margita Kotas

Rzecznik Stolicy Apostolskiej stanowczo zaprzeczył jakoby istniała jakakolwiek „dokumentacja” pozostawiona przez Benedykta XVI dla swojego następcy. We włoskiej prasie pojawiły się przypuszczania, że podczas dzisiejszego spotkania papieża Franciszka z jego poprzednikiem, Benedyktem XVI miało dojść do spektakularnego przekazania jakiego „dossier”. Ks. Lombardi podkreślił, że rzekoma dokumentacja nigdy nie istniała i jest to czysty wymysł dziennikarski.

CZYTAJ DALEJ

Prośmy Pana Boga, aby pomnażał naszą wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 27 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję