Reklama

Con Vigore u Jezuitów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach cyklu „Muzyka u Ojców Jezuitów” w Boże Ciało wystąpił chór kameralny „Con Vigore” pod dyrekcją Andrzeja Ryłko.
Zespół ten, obchodzący w bieżącym roku piętnastolecie działalności, uważany jest w swej kategorii za jeden z najlepszych w Polsce. Skupia głównie studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, objęty jest natomiast patronatem Łódzkiego Domu Kultury. O tym, że nazwa chóru nie jest przypadkowa, że pracuje on rzeczywiście z wigorem, świadczyć może zarówno ekspansywność repertuarowa, sposób śpiewania (chórzyści z temperamentem i ekspresją wykonują muzykę dawną i współczesną, religijną i świecką, utwory a cappella i z towarzyszeniem instrumentalnym), jak i mobilność, fizyczna ruchliwość zespołu często wyjeżdżającego na rozmaite imprezy muzyczne w kraju i za granicą.
Na wspomnianym koncercie zaprezentowana została pokaźna rozmiarami kompozycja całkiem niedawno włączona do repertuaru „Con Vigore”: Romancero Gitano włoskiego twórcy z I połowy XX w. - Mario Castelnuovo-Tedesco. Autor muzyki oparł tę swoistą, siedmioczęściową kantatę chóralną na poemacie Federico Garcii Lorki pt. Ballada o trzech rzekach, a jako podstawę instrumentalną przewidział gitarę klasyczną. Andrzej Ryłko zaprosił w związku z tym do współpracy łódzkiego gitarzystę Romualda Erenca, członka kwartetu „Entr’acte Ensamble”.
Współpraca ta okazała się ze wszechmiar udana, bowiem instrumentalista, nawykły do muzykowania zespołowego, w sposób bardzo wrażliwy dostosował swoją partię do dynamicznej, ale i bogatej w niuanse interpretacji chórzystów, którzy zademonstrowali i tym razem śpiew niezawodny, jeśli chodzi o interpretację, spójność brzmieniową, subtelne kształtowanie frazy. Słuchacze mogli być więc w pełni usatysfakcjonowani. Z przyjemnością wysłuchali też kilku argentyńskich i irlandzkich utworów a cappella, ze znakomitymi solówkami Edyty Czarneckiej, dopełniających występ.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Brat Albert – artysta wrażliwy

Niedziela sosnowiecka 38/2020, str. VI

[ TEMATY ]

św. Brat Albert

Brat Albert

Archiwum

Św. Brat Albert, mal. Leon Wyczółkowski

Św. Brat Albert, mal. Leon Wyczółkowski

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów przyjęła prośbę z Polski, by ogłosić św. Brata Alberta patronem pracowników pomocy społecznej. Ale Patron naszej diecezji to nie tylko człowiek miłości Boga i bliźniego, lecz także utalentowany artysta.

Trudno przypuszczać, żeby sztuka ze swej istoty była jakimś osobnym światem, udziałem niektórych. Jeżeli więc sztuka wydaje się być czymś oderwanym od życia, wina to barbarzyństwa ludzi, fałszywych teorii, nie zaś samej sztuki” – tak pisał o jedności sztuki i życia Adam Chmielowski. Paradoks połączenia w jedno dwóch jakże różnych światów – sztuki i życia, kultu materii i świątyni ducha, świata salonów i mroków ogrzewalni, zwykłej codzienności i wyżyn świętości – to przestrzeń działania artysty wrażliwego, jakim jest Adam Chmielowski, późniejszy św. Brat Albert.

CZYTAJ DALEJ

Diecezja Sandomierska: każdy z księży podejmie post o chlebie i wodzie w intencji własnej świętości

2024-06-17 13:37

Bożena Sztajner/Niedziela

W Kurii Diecezjalnej w Sandomierzu pod przewodnictwem Biskupa Ordynariusza Krzysztofa Nitkiewicza odbyło się posiedzenie Rady Kapłańskiej. Obecny był także biskup pomocniczy senior Edward Frankowski oraz wikariusz generalny ks. Rafał Kułaga.

Na początku spotkania bp Krzysztof Nitkiewicz zreferował zagadnienia poruszane na ostatnim posiedzeniu plenarnym Konferencji Episkopatu Polski.

CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek: Benedykt zrezygnował ze względu na swą uczciwość

2024-06-17 13:20

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

„Benedykt zrezygnował ze względu na swą uczciwość” - powiedział Franciszek w rozmowie z Javierem Martínezem-Brocalem, watykanistą hiszpańskiego dziennika ABC. Rzymski dziennik La Repubblica opublikował dziś fragment książki „Il successore. I miei ricordi di Benedetto XVI” (Następca. Moje wspomnienia o Benedykcie XVI), wydanej przez Marsilio i dostępnej od dziś we włoskich księgarniach. Jest ona owocem trzech rozmów między argentyńskim papieżem a autorem, które miały miejsce między lipcem 2023 a styczniem 2024 roku.

Franciszek powołuje się na rozmowę ze swoim poprzednikiem. „Pewnego razu rozmawialiśmy i pojawiło się to pytanie. Czuł, że jego siły go zawodzą, a to był problem, ponieważ w lipcu 2013 r. miał udać się do Rio de Janeiro na Światowe Dni Młodzieży. Jego rezygnacja była gestem szczerości. Nie był w ogóle przywiązany do władzy” - wyznał Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję