Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: muzyka Mozarta zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Bożena Sztajner

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.

Dzieła Mozarta: Missa in C major „In honorem Sanctissimae Trinitatis” KV 167, Motet Exultate Jubilate in F major KV 165/158a, Regina Coeli in C major KV 108/74d wykonali: Jan Mroczek – organy, Simone Kermes (Niemcy) – sopran, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Ensemble Sans Souci Berlin (Niemcy), pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, dyrygenta uznawanego za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Również w ramach koncertu odbyło się wręczenie nagrody w XII Konkursie Kompozytorskim "Musica Sacra Nova" w kategorii organowej. Nagrodę otrzymał Michał Malec za „Meditation sur la Croix”. Utwór ten znalazł się również w programie koncertu w bazylice jasnogórskiej.

Reklama



Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis należy do światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku, składający się z 24 zawodowych muzyków, pod kierownictwem dyrygenta Jana Łukaszewskiego. Chór dokonał ponad 500 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki.

Ensemble Sans Souci Berlin został założony w 1985 roku przez troje muzyków: flecistę Christopha Huntgeburth, grającego na flecie prostym i flecie traverso, Irmgard Huntgeburth - skrzypaczkę oraz Niklasa Trüstedt - gambistę. Repertuar zespołu obejmował szeroką literaturę muzyczną, poczynając od wczesnego baroku do epoki romantyzmu.

Jan Mroczek pierwsze sukcesy odnosił jako student prof. Józefa Serafina w Akademii Muzycznej w Krakowie, zdobywając nagrody na konkursach organowych: I nagroda w Rumii w 2003 roku i II nagroda w Castellana Grotte w 2004. Występował również z recitalami, m.in. w Bazylice Jasnogórskiej i Kościele Mariackim w Krakowie. Edukację kontynuował u prof. Daniela Rotha – organisty tytularnego kościoła St. Sulpice w Paryżu - początkowo jako stypendysta, a później student Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Jan Mroczek bierze udział w różnych projektach muzycznych, współpracując m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, chórem Collegium Cantorum Czestochowiensis oraz zespołem Barock Tune. Występował jako solista w Polsce, Niemczech, Rosji, na Litwie i na Węgrzech.. W 2012 roku otrzymał odznaczenie honorowe „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

2016-05-04 21:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Echa ekscesów

Niedziela Ogólnopolska 8/2020, str. 32

[ TEMATY ]

muzyka

płyta

źródło: pixabay.com

Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne

Stwardnienie Rozsiane
Hiob

Czwarta płyta rapera Tomasza Karenki – Hioba może zadziwiać, poruszać, a na pewno zastanowić. Już sam tytuł Stwardnienie Rozsiane, oznaczający straszną chorobę, może frapować, przyciągać lub zniechęcać. Pomysł na tytułowy utwór przyszedł Hiobowi nagle. Prace nad tym bardzo osobistym albumem trwały pół roku, a każdy utwór dedykowany jest bliskiej osobie autora. Słychać echa ekscesów alkoholowych dziadka rapera, historię choroby mamy, która zmarła na stwardnienie rozsiane, oraz piosenki dedykowane członkom rodziny i Bogu. Bardzo mocny jest utwór Nie chcę, opowiadający o chrzestnym Hioba, zmarłym z powodu nadużywania alkoholu w wieku 42 lat. Oddech przynosi jedyna jazzująca piosenka No chodź. Możliwości wokalne, a nie melodeklamacyjne Hioba – który mawia: „Dzięki muzyce Pan Bóg mnie uratował” – pokazuje Litania przebaczenia.

CZYTAJ DALEJ

Nowi proboszczowie. Zmiany personalne duchowieństwa w archidiecezji warszawskiej

2024-05-24 09:21

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

fot. Wojciech Łączyński/archwwa.pl

W czasie uroczystości w kaplicy Domu Arcybiskupów Warszawskich nowi proboszczowie złożyli przysięgę i wyznanie wiary oraz złożyli podpisy pod dekretami, które wręczył im metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz. Nowi proboszczowie obejmą parafie 24 czerwca. Publikujemy listę zmian.

Kard. Nycz wręczył dekrety ośmiu nowym proboszczom, z których jednego skierował do nowo utworzonej parafii bł. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Szeligach. Ponadto mianował nowego dyrektora Domu Rekolekcyjno-Wypoczynkowego “Dobry Zakątek w Konstancinie-Jeziornie. Na uroczystości zabrakło nowego proboszcza parafii św. Tomasza, ks. Eryka Czarneckiego, który odbierze dekret w późniejszym terminie.

CZYTAJ DALEJ

Geniusz kobiety na ekranie

2024-05-28 20:56

Magdalena Lewandowska

Jednym z prelegentów był reżyser Krzysztof Zanussi.

Jednym z prelegentów był reżyser Krzysztof Zanussi.

Na Papieskim Wydziale Teologicznym odbyła się konferencja o miejscu kobiet w sztuce filmowej.

Współorganizowała ją telewizja EWTN. – W czasach zamętu światopoglądowego, promowania ideologii feminizmu szczególnie spod znaku gender studie, człowiek potrzebuje pogłębionej refleksji nad istotą kobiety. Tytuł konferencji zaczerpnięto z „Listu do kobiet” Jana Pawła II z roku 1995 i inspiruje on do otwarcia się na rozumienie tożsamości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy kobiety – mówiła podczas otwarcia urszulanka dr Joanna Wawrzynów, wykładowca w Instytucie Nauk Społecznych PWT, organizatorka cyklu konferencji interdyscyplinarnych Wiara-Kultura-Kino.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję