Reklama

Felietony

Z koloratką na profilowym

W diecezjach powinny zostać zorganizowane szkolenia dla osób duchownych, konsekrowanych i świeckich w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych do celów: ewangelizacyjnego, formacyjnego i informacyjnego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obowiązujący od 20 kwietnia 2023 r. „Dekret ogólny Konferencji Episkopatu Polski w sprawie występowania duchownych, członków instytutów życia konsekrowanego, stowarzyszeń życia apostolskiego oraz niektórych wiernych świeckich w mediach” zastąpił obowiązujące przez 19 lat „Normy Konferencji Episkopatu Polski dotyczące występowania duchownych i osób zakonnych oraz przekazywania nauki chrześcijańskiej w audycjach radiowych i telewizyjnych” z 11-12 czerwca 2004 r.

Konferencja Episkopatu Polski zmierzyła się z aktualizacją wskazań dotyczących obecności księży w mediach. Wprowadzono obowiązek jednoznacznego wskazywania na profilach i kontach w mediach społecznościowych, „że należą one do duchownego, osoby konsekrowanej lub członka stowarzyszenia życia apostolskiego np. przez umieszczenie właściwego określenia w nazwie konta, fotografii w stroju duchownym lub zakonnym w tzw. zdjęciu profilowym, czy wyraźnej informacji w opisie konta” (pkt 12). W dokumencie podkreślono konieczność szczególnej „roztropności i ostrożności” w trakcie rozmów związanych z kierownictwem lub poradnictwem duchowym, zakaz sprawowania sakramentu pokuty i pojednania za pośrednictwem mediów, w tym przez telefon lub internet (pkt 13). Zastrzeżono konieczność transmisji Mszy św. wyłącznie „na żywo” z możliwością udostępniania materiału jedynie w postaci fragmentu celebracji (homilii) po jej zakończeniu (pkt 14). Przypomniano odpowiedzialność i troskę o przestrzeganie prawa autorskiego i praw pokrewnych, konieczności troski o ochronę wizerunku, ochronę osób małoletnich czy ochronę danych osobowych. Autorzy dokumentu podkreślili ponadto, że obecność osób duchownych i konsekrowanych oraz świeckich reprezentujących instytucje „kanoniczne” w mediach ma przede wszystkim cel ewangelizacyjny, informacyjny i formacyjny oraz nieprzynoszący szkody wierze i obyczajom wiernych (pkt 10). To najważniejsze punkty ciężkości porządkujące dyskutowane w ostatnich latach kwestie związane z dynamicznym rozwojem mediów społecznościowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Z jednej strony to bardzo dobrze. Kilka ważnych i bardzo cennych kwestii zostało uporządkowanych jednoznacznie, bez interpretacji, ujednolicając fragmentaryczne dokumenty dotyczące poszczególnych diecezji. Dotychczas bowiem tylko jedna diecezja (warszawsko-praska) miała jakikolwiek dokument (z 2018 r.) dotyczący obecności osób duchownych, konsekrowanych i liderów świeckich wspólnot w mediach społecznościowych. W innej diecezji (opolskiej) istniał pandemiczny dekret regulujący kwestię transmisji Mszy św. na żywo. Osoby duchowne, konsekrowane i świeckie czasem funkcjonując realnie i wirtualnie w kilku diecezjach (inkardynacja, posługi, studia itp.), mogą w bardziej jednolity sposób funkcjonować w przestrzeni medialnej.

Z drugiej strony pozostaje uczucie niedosytu. Rzeczywistość mediów społecznościowych jest dużo bardziej skomplikowana niż mediów elektronicznych. Dokument w ogóle nie obejmuje wielu zagadnień (dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji i ogromu problemów z nią związanych także dla Kościoła, fake newsów, hejtu, algorytmizacji w sieci, profili zamkniętych, grup i pracy z osobami niepełnoletnimi, kiczu sakralnego, monetyzacji treści, nakładów na ich profesjonalizację itp.), inne natomiast traktuje w sposób mocno ogólny, jeszcze inne są podejmowane zamiennie w określeniu „media”. Pozostają zawsze regulacje Kodeksu prawa kanonicznego, do którego ów dekret odnosi się w wielu miejscach przede wszystkim w zakresie kar i sankcji, ale nie pozytywnych wskazań. Wraz z dokumentem w diecezjach powinny zostać zorganizowane szkolenia dla osób duchownych, konsekrowanych i świeckich liderów wspólnot w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych do wymienianych w dokumencie celów: ewangelizacyjnego, formacyjnego i informacyjnego. Gdy analizuje się od kilkunastu lat strony internetowe diecezji, parafii, klasztorów i zgromadzeń oraz wspólnot katolickich i stowarzyszeń, wydaje się, że także tu istnieje paląca potrzeba takich szkoleń. Wprowadzenie norm bez edukacji medialnej w zakresie mediów społecznościowych, zrozumienia istoty procesów zachodzących w tej przestrzeni, nie przyniesie, niestety, efektu wyraźnej zmiany w komunikacji Kościoła, efektywnych działań propagujących nauczanie Kościoła i głoszenie kerygmatu.

2023-04-25 15:53

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cierpliwość oczekiwania

Tylko rozdając siebie i okazując bliskość innym, zmienimy święta w czas głębszej radości i miłości.

Nie potrafimy już przeżywać okresu przygotowania do świętowania. W czasie Adwentu w sklepach i w radiu puszczane są kolędy. Cały grudzień jemy mandarynki i robimy pierniki. Choinki w domach ubieramy już na początku grudnia, na „mikołajki” – ze względu na dzieci. Żyjemy świętami niemal cały okres przygotowywania się do nich. A w Boże Narodzenie nie potrafimy już się głęboko ucieszyć ze świąt. Tymczasem sam Adwent jest okresem pełnym niesamowitych i niepowtarzalnych treści, mądrości i refleksji. Warto jednak zatrzymać się choć na chwilę w tym pędzie i biegu i chcieć przeżyć choćby jeden czy kilka dni w skupieniu adwentowym.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Reprezentant Chorwacji na konkurs Eurowizji: Bóg stał się dla mnie żywą osobą

2024-05-21 14:26

[ TEMATY ]

świadectwa

#świadectwo

Wikipedia.org

Baby Lasagna (2024)

Baby Lasagna (2024)

Bóg stał się dla mnie żywą osobą - tak o swoim nawróceniu mówi reprezentant Chorwacji na tegoroczny konkurs Eurowizji. 25-letni Marko Purišić, występujący pod pseudonimem Baby Lasagna, zajął na nim drugie miejsce piosenką „Rim Tim Tagi Dim”, opowiadającej o młodym człowieku wyjeżdżającym ze wsi do miasta.

Był to najlepszy wynik Chorwacji w tym konkursie. Po powrocie do kraju Purišić przyjęty został jak bohater. Premier Andrej Plenković zapowiedział, że państwo przyzna mu premię w wysokości 50 tys. euro. Jednak artysta zrezygnował z tych pieniędzy i przekazał je dwóm placówkom leczącym nowotwory.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję