Reklama

Niedziela Sandomierska

Sacrum po góralsku

Kapela Góralska Jaśka Kubika z Krościenka nad Dunajcem oraz Piotr Cyrwus i Marek Stefański zainaugurowali XXX Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Tarnobrzegu.

Niedziela sandomierska 29/2022, str. VI

[ TEMATY ]

Tarnobrzeg

Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Na scenie domu kultury wystąpili znani i lubiani artyści

Na scenie domu  kultury wystąpili znani i lubiani artyści

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy z cyklu koncertów pt. Sacrum po góralsku odbył się w Tarnobrzeskim Domu Kultury. Artyści zaprezentowali niezwykle barwny spektakl, łączący muzykę dawną z góralską, które stanowiły dopełnienie filozoficznych tekstów ks. prof. Józefa Tischnera, pochodzących z jego popularnej książki Filozofia po góralsku.

– Słowo, kultura ludowa, muzyka dawna, łączą się ze sobą, dowodząc, że sztuka jest jedna, ma tylko różne formy wyrazu. W efekcie okazuje się, że nawet tak odległe od siebie style, jak muzyka organowa i muzyka góralska oraz literatura filozoficzna, w przypadku naszego spektaklu podana przez ks. prof. Józefa Tischnera w oryginalnej formie, bowiem w gwarze góralskiej, mogą stanowić jedność w wielości. Sztuka bowiem jest uniwersalna, jest ponad czasem, granicami i regionów i państw, tak jak dzisiaj, kiedy góralska muzyka, gwara zagościły w starym Tarnobrzegu, nad pięknym Jeziorem Tarnobrzeskim. I nawet jeżeli wydawałoby się, że pomiędzy tak różnymi formami trudno złapać jedność, to tak, jak dzisiaj przeczytał Piotr, że każdy inny, każdy z osobna, a jednak wszyscy razem – mówił dr hab. Marek Stefański.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inspiracja do powstania koncertu Sacrum po góralsku był festiwal Pieniny-Kultura-Sacrum w Krościenku nad Dunajcem zainicjowany przed 12 laty przez Agnieszkę Radwan-Stefańską. Jego ideą było łączenie różnych form sztuki, głównie muzyki pochodzącej z bardzo odmiennych nurtów. Później dołączyła literatura. – Ksiądz Tischner powiedział, że nikt nie odczyta lepiej jego tekstów niż Jerzy Trela. Zatem z uwagi na wieloletnią przyjaźń z nim opracowaliśmy spektakl Sacrum po góralsku, z którym występowaliśmy w różnych miastach – mówił Marek Stefański. Dwa lata temu Jerzego Trelę zastąpił Piotr Cyrwus. – Mam jakieś szczęście, że zastępuję moich wielkich kolegów – Krzysztofa Globisza w spektaklu Wariackie Tischnerowskie, a od dwóch lat mojego nieodżałowanego mistrza i mentora Jerzego Trelę. Moje pierwsze spotkanie z ks. Tischnerem odbyło się dużo wcześniej, można powiedzieć, że po sąsiedzku – on bowiem pochodził z Łopusznej, a ja z Waskundu. Poznaliśmy się już w Krakowie, kiedy byłem aktorem. Z pewnością mnie góralowi łatwiej przychodzi czytać teksty pisane gwarą góralską, niemniej należy pamiętać, iż każda wioska ma swój dialekt i każdy może powiedzieć, że: „to tak sie nie godo, ino inacej sie godo”. Ksiądz Tischner starał się w swojej Filozofii po góralsku wprowadzić uniwersalny język góralski, bo ksiądz profesor był od jednania, a nie dzielenia – mówił Piotr Cyrwus.

W kolejnych letnich tygodniach będzie można wysłuchać jeszcze ośmiu koncertów, które odbędą się w tarnobrzeskich kościołach, a ostatni, wieńczący cykl, w Muzeum Historycznym Miasta Tarnobrzega. Szczegółowy program znajduje się na stronie TDK. Festiwal otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – Państwowego Funduszu Celowego. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął prezydent Tarnobrzega Dariusz Bożek.

2022-07-12 12:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nareszcie w domu

Niedziela sandomierska 17/2023, str. V

[ TEMATY ]

Tarnobrzeg

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Szabla husarska z XVIII wieku

Szabla husarska z XVIII wieku

Wśród eksponatów najbardziej nas cieszy broń biała, której dotychczas w swoich zbiorach nie posiadaliśmy – powiedział Tadeusz Zych, dyrektor muzeum Zamku Tarnowskich w Tarnobrzegu.

Są to ostatnie zabytki pochodzące z Kolekcji Dzikowskiej, jakie były poza Dzikowem. W większości zostały zabrane i złożone w Muzeum Miasta Rzeszowa, przemianowanego w początku lat 50. XX wieku na Muzeum Okręgowe. Przed dwoma laty rodzina Tarnowskich na drodze sądowej odzyskała prawo do tych przedmiotów. Decyzją Jana Tarnowskiego oraz dyrektora rzeszowskiej instytucji Bogdana Kaczmara powróciły one do miejsca, z którego wyjechały ponad 70 lat temu. Za to postanowienie obu panom należą się ogromne podziękowania. Jak już zaznaczyłem, jest to ostatnia tak duża część Kolekcji Dzikowskiej. Z całą pewnością są jeszcze pojedyncze rzeczy rozproszone w różnych, także prywatnych rękach. Wśród ponad 70. eksponatów najbardziej nas cieszy broń biała, której dotychczas w swoich zbiorach nie posiadaliśmy – mówił Tadeusz Zych, dyrektor muzeum. Eksponaty zostały już jakiś czas temu przewiezione i zabezpieczone w muzeum, ale dopiero niedawno zaprezentowano je na specjalnie zwołanej konferencji prasowej z udziałem Dariusza Bożka, prezydenta Tarnobrzega. – Chciałoby się powiedzieć, że zostaje jeszcze Raperswil, gdzie w tamtejszym Muzeum Polskim znajduje się część zbioru miniatur, ale na to może przyjdzie jeszcze czas. Myślę, że wszyscy jesteśmy pod wrażeniem tego, co dzisiaj tutaj widzimy. Mogę tylko podziękować panu Janowi Tarnowskiemu, który cały czas nam pomaga, cały czas dba, by Kolekcja Dzikowska znalazła się w jednym miejscu. Z pewnością jeszcze nieraz będzie okazja, aby osobiście serdecznie podziękować mu za to wszystko co uczynił i czyni nadal – mówił prezydent. Wśród zwróconych przedmiotów znalazła się XVIII wieczna szabla husarska, na którą szczególną uwagę zwrócił obecnym Tadeusz Zych. Jak mówił, niewiele muzeów w Polsce posiada taką w swoich kolekcjach. – Największy autorytet i znawca broni białej prof. Zdzisław Żygulski jun. 10 lat temu podkreślał, że jest ona rzadkością, która na otwartym rynku kolekcjonerskim, na aukcjach w ogóle się nie pojawia. Muzeum Zamek Tarnowskich tym samym znalazło się w gronie nielicznych placówek mogących poszczycić się tak wyjątkowym eksponatem. Równie dużym unikatem jest karabela, datowana na przełom XVII/XVIII stulecia, wykonana w lwowskim warsztacie ze stali damasceńskiej. Spośród kilkudziesięciu cennych XIX-wiecznych grafik została zaprezentowana tylko część, wiele z nich nie posiada bowiem oprawy, lub jest ona w bardzo złym stanie i wymaga wymiany lub konserwacji – mówił dyrektor placówki. Tadeusz Zych zwrócił także uwagę na album, zawierający kilkadziesiąt archiwalnych zdjęć wszystkich wnętrz zamkowych, wykonanych przez Michała Affasanowicza na 10 lat przed tragicznym pożarem, który wybuchł w grudniu 1927 r. Dla muzealników to bardzo cenny materiał mogący posłużyć nie tylko jako podpowiedź w aranżacji wnętrz, ale również dający obraz wyposażenia poszczególnych pokoi.

CZYTAJ DALEJ

64. rocznica obrony krzyża w Nowej Hucie

2024-04-28 09:40

[ TEMATY ]

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Dokładnie teraz mija rocznica wydarzeń które przed laty poruszyły katolicką Polskę . Chodzi o obronę krzyża, którego mieszkańcy nowej, przemysłowej dzielnicy Krakowa postawili na miejscu budowy przyszłego kościoła. Zgoda na jego powstanie została wymuszona na komunistach w wyniku dwóch petycji , podpisanych w sumie przez 19 tysięcy osób.

Gdy rządy „komuny” trochę chwilowo zelżały nowy „gensek” kompartii Gomułka obiecał delegacji z Nowej Huty, że kościół powstanie. Jednak komuniści , jak zwykle nie dotrzymali słowa : cofnięto pozwolenie na budowę, a pieniądze ze składek mieszkańców Nowej Huty (a właściwie Krakowa bo dawali pieniądze również ludzie spoza nowego „industrialnego"osiedla”) zostały skonfiskowane.

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Wiosna organowa

2024-04-28 10:52

materiały prasowe

W archikatedrze lubelskiej rozpoczyna się kolejna edycja „Lubelskiej Wiosny Organowej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję