Reklama

Świat

Gdzie misjonarz, tam nadzieja

Współczesny misjonarz to nie zawsze ten, który rusza do pracy w buszu – mówi biskup ełcki Jerzy Mazur, przewodniczący Komisji Episkopatu Polski ds. Misji.

Niedziela Ogólnopolska 43/2021, str. 20-21

[ TEMATY ]

misje

misjonarze

bp Jerzy Mazur

Archiwum Centralnej Diakonii Misyjnej Ruchu Światło-Życie

Młodzi Afrykanie też poznają charyzmat ks. Blachnickiego

Młodzi Afrykanie też poznają charyzmat ks. Blachnickiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Grzegorz Polak: Jak ocenia Ksiądz Biskup świadomość misyjną katolików w Polsce?

Bp Jerzy Mazur, werbista: Uważam, że ostatnie lata, a szczególnie pontyfikat Jana Pawła II, dużo zmieniły w świadomości ludzi ochrzczonych odnośnie do działalności misyjnej Kościoła. Po wojnie żyliśmy innymi problemami, tematyka misyjna nie była szerzej znana ani promowana poza zgromadzeniami typowo misyjnymi. Werbiści np. mieli powołania misyjne, ale w czasach komunistycznych nie mogli wyjechać z Polski. Pierwsza grupa werbistów wyjechała w 1965 r. Dwudziestu misjonarzy zostało posłanych do Indonezji na zaproszenie tamtejszego rządu, i dwóch – do Ameryki Łacińskiej. Została w ten sposób otwarta furtka dla polskich misjonarzy, którzy chcieli pracować w krajach misyjnych. Zakonnicy z wielu zgromadzeń zakonnych, a także kapłani diecezjalni, tzw. fideidoniści, mogli wypełniać powołanie misyjne na misjach.

W 1971 r. jedenastu karmelitów wyjechało do Burundi w ramach dziękczynienia za odrodzenie zakonu za pośrednictwem św. Rafała Kalinowskiego. Posłał ich prymas Stefan Wyszyński. Wręczył im obraz Matki Bożej Częstochowskiej i zapewnił: „Mam nadzieję, moi najmilsi synowie, że kiedy pojedziecie w Jej Imieniu, będzie wam potężną pomocą. Bądźcie pewni, że nie jesteście sami i nie zostaniecie opuszczeni”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

To były początki posłań misyjnych po wojnie w Polsce.

Przełomem stał się opatrznościowy pontyfikat Jana Pawła II. Jego inauguracja nastąpiła 22 października 1978 r., w niedzielę misyjną. Przesłanie papieża: „Nie lękajcie się! Otwórzcie drzwi Chrystusowi”, zostało odczytane także w perspektywie misyjnej. Za tym poszły czyny Ojca Świętego. Jego podróże apostolskie i treści, które przekazywał, kształtowały świadomość misyjną wiernych.

Nadal jednak potrzebujemy nawrócenia misyjnego, do którego zachęca Franciszek.

Reklama

Jak to zrobić?

Papież zachęca, abyśmy byli Kościołem w drodze, żebyśmy nie bali się, nie wstydzili się mówić o Chrystusie. Powinniśmy być Kościołem, który ukazuje swoją misyjność przez wyjście z Ewangelią do drugiego człowieka. Tymczasem mamy z tym problem już na poziomie rodziny. Rodzina musi mieć świadomość, że jest Kościołem domowym, a Kościół jest z natury misyjny. Misją ojca i matki, całej rodziny jest przekazywanie wiary dziecku i dawanie świadectwa o Chrystusie.

Drugim środowiskiem kształtowania postawy misyjnej jest parafia. Spośród wiernych należących do różnych wspólnot 10% to ludzie najbardziej zaangażowani w życie Kościoła. Jeżeli oni będą mieć świadomość, że na mocy chrztu św. jesteśmy misjonarzami i powinniśmy się dzielić wiarą, do czego zachęca nauczanie Soboru Watykańskiego II i ostatnich papieży, ich świadectwo pociągnie innych.

Jak wygląda dzielenie się wiarą w skali całego Kościoła w Polsce?

Wierni praktykujący bardzo ofiarnie uczestniczą w pomocy duchowej, materialnej misjonarzom i misjonarkom. Wiedzą, że z wiary wypływa to, iż dzielę się z innymi tym, co mam najdrogocenniejszego. Benedykt XVI powiedział: „Dając Boga drugiemu człowiekowi, dajesz wiele. Nie dając Boga drugiemu człowiekowi, dajesz mało”. Aby zmotywować rodziców do dzielenia się wiarą w rodzinie, nie używam słowa „obowiązek”. Bo jak matka czy ojciec mogą z obowiązku dawać najdrogocenniejszy skarb? Oni powinni czynić to z miłości. Nas też to zobowiązuje do dzielenia się z miłości z drugim człowiekiem – tym, który się pogubił czy z tym na końcu świata, który jeszcze nie poznał Chrystusa.

Na zakończenie IV Krajowego Kongresu Misyjnego w 2015 r. powiedziałem, że miał on być rozprostowaniem nóg przed drogą, która nas czeka. Przez 10 lat na stanowisku przewodniczącego Komisji ds. Misji z najbliższymi współpracownikami i ze wszystkimi środowiskami misyjnymi starałem się iść tą drogą, choćby dwa, trzy kroki dalej, aby ożywiać i budzić świadomość misyjną oraz wchodzić na nowe areopagi, które dają nam dużą możliwość głoszenia Chrystusa.

Reklama

Jak to wygląda z perspektywy 6 lat od zakończenia wspomnianego kongresu?

Franciszek w encyklice Laudato si’ pisze o „reformie misyjnej, której trzeba jeszcze dokonać” (nr 3). IV Krajowy Kongres Misyjny wpisuje się w tę reformę misyjną, w kontynuację reformy misyjnej w naszej ojczyźnie. Zapał misyjny jest odnawiany wśród duchownych i świeckich. Coraz bardziej zauważa się umieszczanie w centrum duszpasterstwa nakazu misyjnego Jezusa Chrystusa: „Idźcie i nauczajcie...”. Jest większa świadomość tego, żeby Kościół w Polsce był prawdziwie Kościołem misyjnym; to musi trwać w misji Zbawiciela i radości Ewangelii.

Poszerza się rozumienie misyjności, która zakłada, że mamy nie tylko pomagać Afrykańczykom, ale też mieć świadomość poczucia własnej odpowiedzialności za zbawienie drugiego człowieka. Dlatego zwróciliśmy więcej uwagi na misjonarzy świeckich. Reaktywowany został Instytut Misyjnego Laikatu, żeby dać świeckim możliwość realizacji powołania misyjnego. Udaną formą okazał się wolontariat misyjny, popularny zwłaszcza wśród młodzieży.

Zaskakująco mało jest natomiast świeckich chętnych do wyjazdu na misje. Nadziei upatruję właśnie w wolontariacie. Wierzę, że ci, którzy na krótko wyjeżdżają jako wolontariusze, będą chcieli zostać misjonarkami czy misjonarzami ad gentes.

Czy po kongresie polscy biskupi chętnie posyłają swoich księży na misje?

Prośby biskupów z krajów misyjnych są ciągle aktualne. Obecnie w Centrum Formacji Misyjnej przygotowuje się dziewięciu kapłanów diecezjalnych, jeden zakonny i trzy siostry zakonne. A zatem jeśli kapłan zgłasza się do biskupa, który jest przekonany o jego powołaniu misyjnym, to ten posyła go na misje. Dzisiaj w wielu krajach afrykańskich jest sporo powołań, a kapłani są wysyłani do innych państw, nawet do Europy i Ameryki. To efekt wielowiekowej pracy europejskich misjonarzy. Dla przykładu: werbiści w Indonezji mają 1,1 tys. kapłanów.

Reklama

Nasi bracia potrzebują misjonarzy do formacji kapłanów, do apostolatu w pracy z ludźmi świeckimi, a także w środkach społecznego przekazu. Współczesny misjonarz to nie zawsze ten, który rusza do pracy w buszu.

Kiedyś, gdy misjonarz wyjeżdżał na misje, pozostawał tam przez całe życie, dzisiaj wraca do kraju po kilku latach.

I to jest bardzo dobre, bo taki misjonarz po powrocie będzie mógł prowadzić animację misyjną w parafiach, z księżmi w swoim dekanacie. W ubiegłym roku wrócił do mojej diecezji misjonarz po 22 latach pracy w Brazylii, a w tym roku, po 16 latach pracy, wrócił z Ukrainy ksiądz. Bardzo się z tego cieszę, bo będzie się dzielił doświadczeniami z innymi kapłanami i wiernymi. Ważne, by młodych kapłanów czy świeckich posyłać do pracy misyjnej. To jest wspaniała wymiana darów.

Wymiana między Kościołami jest niezwykle istotna, pozwala lepiej zrozumieć powszechność Kościoła. Widzę przyszłość w dzieleniu się doświadczeniami pastoralnymi. Dlatego można by zaprosić kapłanów z Afryki czy Azji, żeby mogli poznać nasze duszpasterstwo i się w nie angażować; my z kolei moglibyśmy w rewanżu wysłać księży do ich krajów.

W Polsce mamy sporo emigrantów. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zapraszać księży z ich krajów, aby mogli z nimi pracować. To zadanie przede wszystkim dla zgromadzeń zakonnych.

Widzę sens zorganizowania V krajowego kongresu misyjnego, na który zaproszeni byliby nie tylko polscy misjonarze, ale też biskupi, kapłani i świeccy z krajów misyjnych – aby powiedzieli, czego teraz oczekują od Kościoła w Europie. Jest to konieczne, bo zmienia się paradygmat misji.

Reklama

Co chce nam powiedzieć papież Franciszek w najnowszym orędziu na Światowy Dzień Misyjny?

Przypomina nam, że „nie możemy nie mówić tego, cośmy widzieli i słyszeli” (Dz 4, 20), że mamy głosić Chrystusa i dawać o Nim świadectwo. Gdzie misjonarz, tam jest nadzieja. Bo misjonarz niesie Chrystusa, który jest źródłem nadziei. Misjonarze głoszą Chrystusa nie tylko cierpiącego i ukrzyżowanego, ale też zmartwychwstałego – Tego, który żyje. Papież zachęca nas, byśmy żyli misją i byli hojnymi uczniami misjonarzami przez wspomaganie duchowe i materialne tych, którzy pracują w misji ad gentes. W Niedzielę Misyjną jest szansa pomocy przez ofiary składane na Papieskie Dzieło Rozkrzewiania Wiary.

W tytułowych słowach encykliki Jana Pawła II Redemptoris missio (misja Odkupiciela) znajdziemy orędzie i program. Odczytujemy w nim misję Jezusa, która jest ukierunkowana na zbawienie człowieka. Nie ma większej i piękniejszej misji od tej, do której Jezus nas posyła, mówiąc: „Idźcie i nauczajcie wszystkie narody”. To było ostatnie orędzie, testament i pragnienie Jezusa, a testamentu się nie fałszuje, tylko się go wypełnia. Dlatego w mocy Chrystusa dawajmy świadectwo i bądźmy misjonarzami nadziei, której tak bardzo potrzebuje zagubiony człowiek.

Bp Jerzy Mazur ze Zgromadzenia Słowa Bożego (werbiści) był misjonarzem w Ghanie, proboszczem w Baranowiczach na Białorusi i biskupem na Syberii. Od 2003 r. – biskup diecezji ełckiej.

2021-10-19 13:47

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

SMS-y z Konga

Niedziela Ogólnopolska 43/2016, str. 54-55

[ TEMATY ]

misje

Afryka

Niedziela Młodych

Archiwum s. Anny Nowakowskiej

Niedziela Misyjna. O tym, że misjonarze wykonują konkretny kawał roboty w naszym imieniu – wiadomo. O tym, że potrzebują naszej modlitwy – też. Ale czy wiadomo, jak wygląda ich codzienność? Z czym się zmagają? Jak wyglądały ich początki na krańcu świata?
Czym się zachwycali, z czym musieli zmierzyć? O tym w moich SMS-owych rozmowach z s. Anną ze Zgromadzenia Sióstr od Aniołów. Pisanych pod wpływem chwili, z potrzeby serca...

28 lutego

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Zbigniew Nidecki

2024-04-29 12:13

Materiały kurialne

Śp. Ks. Zbigniew Nidecki

Śp. Ks. Zbigniew Nidecki

Odszedł do wieczności ks. kan. Zbigniew Nidecki, kapłan diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.

W piątek 26 kwietnia 2024 r., w 72. roku życia i 43. roku kapłaństwa, zakończył swoją ziemską pielgrzymkę śp. ks. kan. Zbigniew Nidecki, emerytowany kapłan naszej diecezji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję