Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Jubileusz parafii prawosławnej

Parafia św. Mikołaja Cudotwórcy w Szczecinie świętowała jubileusz 75 lat życia religijnego wyznawców prawosławia oraz 10. rocznicę konsekracji cerkwi.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 41/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

prawosławie

Jubileusz parafii

Z. P. Cywiński

Świętej Liturgii przewodniczył prawosławny arcybiskup Jerzy

Świętej Liturgii przewodniczył prawosławny arcybiskup Jerzy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po II wojnie światowej na tereny przyłączone do Polski wyznawcy prawosławia przybywali z różnych stron, z głębi Związku Sowieckiego (deportowani na Wschód), wracający z przymusowych robót i niemieckich obozów koncentracyjnych, żołnierze walczący na zachodzie Europy. W połowie 1947 r. nastąpił napływ ludności przymusowo wysiedlonej z terenów południowo-wschodniej Polski w ramach akcji „Wisła”. Byli to Łemkowie i Ukraińcy, którzy stali się podstawową „bazą” dla późniejszego rozwoju Cerkwi na obszarze Pomorza Zachodniego. Oprócz nich byli także Polacy, Białorusini, Rosjanie i Grecy.

Cerkiew

W Szczecinie życie religijne zaczął organizować ks. Jan Ignatowicz, mianowany 12 marca 1946 r. pierwszym w mieście proboszczem parafii. Przez długi czas, społeczność prawosławnych nie posiadała godnego miejsca kultu, spełniającego wymogi stawiane prawosławnej świątyni. Korzystała najpierw z domowej kaplicy na ul. Bogusława, potem z przystosowanego obiektu na ul. Wawrzyniaka. Starania aktualnego proboszcza parafii o. Pawła Stefanowskiego, który duszpasterzuje w Szczecinie już prawie ćwierć wieku, przyniosły sukces w postaci uzyskania placu w dobrej lokalizacji i rozpoczęciu budowy nowego obiektu. Nastąpiło to w 2014 r. Mury cerkwi stanęły w ciągu dwóch lat, potem ją wykańczano. Regularnie zaczęto z niej korzystać od grudnia 2008, a jej konsekracja odbyła się w dniach 11-12 września 2011 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ikonografia

Cerkiew jest w stylu bizantyjskim, na planie krzyża greckiego, przykryta złotą kopułą. Całość ścian wnętrza cerkwi pokryta jest polichromią. Widzimy na nich sceny biblijne i liczne postacie apostołów, proroków, hierarchów, świętych Kościoła wschodniego i zachodniego z przestrzeni XX wieków chrześcijaństwa. Jest ich około 200. Cały ten program ikonograficzny rozpisał znany ikonograf artysta Jarosław Wiszenko z Mielnika nad Bugiem. Uwagę w cerkwi przykuwa piękny, ręcznie rzeźbiony dębowy ikonostas zaprojektowany w stylu greckim, z ikonami wykonanymi w stylu bizantyjskim. Nad jego wykonaniem pracowało dwudziestu rzeźbiarzy i stolarzy z Białorusi i Ukrainy. Ikony w nim umieszczone są dziełem Pracowni Artystycznej Mandylion Mirosława Trochanowskiego z Bielanki w Beskidzie Niskim. Cerkiew może pomieścić 500 wiernych. Tych zresztą przybywa wraz z falą najnowszej emigracji. Włączają się w życie cerkiewne przybysze głównie z Ukrainy, ale też z Białorusi, Gruzji, Mołdawii czy Rumunii. Świątynia pełni rolę konkatedry dla prawosławnej diecezji wrocławsko – szczecińskiej. Posiada dobrą akustykę, co ma znaczenie przy pięknie śpiewów liturgii prawosławnej, a także organizowaniu koncertów różnych wykonawców muzyki cerkiewnej.

Reklama

Obok cerkwi prowadzona jest aktualnie budowa nowego domu parafialnego. Obiekt będzie dwupiętrowy z poddaszem, z jedną kondygnacją podziemną. Przewiduje się tam pomieszczenia kancelarii, dwie sale do spotkań parafialnych, mieszkanie dla wikariusza i dyrygenta chóru, dwa pokoje gościnne, zaplecze kuchenne i sanitarne.

Jubileusz

17 września w ramach koncertu „Wierni tradycji” wystąpiły dwa chóry wykonując muzykę cerkiewną – z Warszawy oraz parafialny. Głównym elementem jubileuszu była sprawowana 18 września Święta Liturgia, której przewodniczył prawosławny arcybiskup wrocławski i szczeciński Jerzy, wraz z duchownymi archidiecezji. W swoim wystąpieniu podkreślił, że szczecińska parafia była pierwszą w późniejszej archidiecezji, a jubileusz ma przede wszystkim wymiar dziękczynny za przeżyty czas. Życzenia złożył obecny na liturgii zastępca prezydenta Szczecina Krzysztof Soska. Metropolitę szczecińsko– kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgę reprezentował ks. Andrzej Krzystek. Uroczystości zakończyła jednocząca uczestników jubileuszu w jedności i miłości wspólna agapa.

2021-10-05 10:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawosławny Patriarchat Antiocheński zerwał łączność kanoniczną z Jerozolimskim

[ TEMATY ]

Jerozolima

prawosławie

Marc Veraart / Foter.com / CC BY-ND

Kościół prawosławny Patriarchatu Antiocheńskiego zerwał łączność kanoniczną z Patriarchatem Jerozolimskim, podważającym jurysdykcję tego pierwszego nad Katarem na Półwyspie Arabskim. Decyzję w tej sprawie podjęto na posiedzeniu Świętego Synodu Kościoła antiocheńskiego 29 kwietnia pod przewodnictwem patriarchy Jana X. Nastąpiło to po wielomiesięcznych próbach uregulowania wzajemnych stosunków i po nieudanych próbach mediacji podejmowanych przez patriarchę Konstantynopola i rząd Grecji.

Na zebraniu synodalnym patriarcha poinformował członków tego zgromadzenia o wszystkich działaniach mających na celu nawiązanie dialogu z Kościołem jerozolimskim i o nieprzejednanym stanowisku tamtejszego patriarchy Teofila III. Po wysłuchaniu tego sprawozdania uczestnicy obrad postanowili jednogłośnie przestać wymieniać imię zwierzchnika Patriarchatu Jerozolimskiego w czasie liturgii i skierować w tej sprawie stosowne listy do wszystkich Kościołów prawosławnych.
Podczas spotkania na szczycie zwierzchników autokefalicznych Kościołów prawosławnych w Stambule na początku marca (tzw. Synaksie) przedstawiciel Patriarchatu Antiocheńskiego, metropolita Sylwan z Buenos Aires zabiegał usilnie o natychmiastowe rozwiązanie tego problemu. Gdy jednak nie zdołał tego osiągnąć, na znak protestu nie podpisał końcowego dokumentu narady w Stambule.
Konflikt między obu starożytnymi patriarchatami prawosławnymi wybuchł po mianowaniu 19 lutego (4 marca – według nowego stylu) ub.r. przez patriarchę jerozolimskiego archimandryty Makarego metropolitą w Katarze, który Patriarchat Antiocheński uważa za swój obszar kanoniczny. Oznacza to, że tylko on może zarządzać życiem prawosławnym w tym niewielkim kraju nad Zatoką Perską. Napięcia nie byli w stanie rozwiązać pośredniczący w nim patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I ani przedstawiciele rządu Grecji.
W prawosławiu zerwanie łączności kanonicznej między Kościołami polega przede wszystkim na niewymienianiu imienia zwierzchnika Kościoła, z którym ustała owa łączność, w czasie liturgii i w tzw. dyptychach, czyli oficjalnych wykazach głów Kościołów. Ponadto formalnie wierni jednego skłóconego Kościoła nie mogą przyjmować sakramentów w drugim.
W przeszłości nieraz dochodziło do podobnych wypadków. Na przykład w lutym 1996 Patriarchat Moskiewski zerwał łączność z Konstantynopolem, gdy ten mianował swego przedstawiciela głową Kościoła prawosławnego w Estonii, uważanej za obszar kanoniczny Moskwy. Łączność między obu Kościołami lokalnymi przywrócono w lipcu tegoż roku, ale pewne napięcie między nimi utrzymuje się do dzisiaj m.in. na tle „sprawy estońskiej”, ale nie tylko.
W latach 2011-14 nie było wspólnoty modlitewnej i eucharystycznej między Patriarchatami Rumuńskim i – znowu – Jerozolimskim. Tym razem poszło o wybudowanie przez Kościół rumuński własnego klasztoru i zespołu pielgrzymkowego w Jerychu, a więc na obszarze kanonicznym Kościoła jerozolimskiego. Jedność między obu Kościołami przywrócono na początku lutego br.

CZYTAJ DALEJ

Czy stać mnie na stratę ze względu na miłość do Boga?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 27-31a.

Wtorek, 30 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Nieprzechodni puchar

2024-04-29 23:36

Kacper Jeż/ LSO DT

    W Brzesku odbyły się XVII Mistrzostwa Liturgicznej Służby Ołtarza Diecezji Tarnowskiej w Piłce Nożnej Halowej.

    W rozgrywkach wzięło udział 46 drużyn z całej diecezji. Łącznie na trzech brzeskich halach zagrało ponad 300 ministrantów i lektorów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję