Reklama

Wiadomości

Jeszcze raz poszedłbym do powstania

Kiedy słyszę czasem wypowiedzi „mądrali”, co to mówią, że powstanie nie było potrzebne, to odnoszę wrażenie, że oni nigdy nie byli w Polsce w czasie okupacji, a tym bardziej w Warszawie. Że nie widzieli tej krwi – podkreśla Zygmunt Gasiuk

Niedziela Ogólnopolska 32/2017, str. 24-25

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Mateusz Wyrwich

Cmentarz Powstańców Warszawy, Wola

Cmentarz Powstańców Warszawy, Wola

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

– Im starszy jestem, tym mniej chętnie opowiadam o powstaniu… – mówi ze smutkiem Zygmunt Gasiuk. – Przytłaczają mnie te wydarzenia. Właściwie prześladują. Przed oczyma stają obrazy jak żywe – budynków, ulic, okopów. Widzę zburzony kościół Dominikanów na Freta, gdzie z rodziną chodziliśmy na niedzielną Mszę św. I całą tam poległą rodzinę: babcię, rodziców, dwie siostry i małego, sześcioletniego braciszka. Rodzice byli w konspiracji, siostry, choć młodsze ode mnie, też. Wszyscy zginęli jednego dnia pod gruzami kościoła. Moja siostra Basia, kolporterka podziemnej prasy, miała jeszcze bibułę pod pachą, kiedy ją odkopano. Czasem budzę się i stają mi przed oczyma ci zabici. Jak jakaś armia. Również moi koledzy z powstania. Nawet Niemcy, których widziałem, jak ginęli. Tak... wojna czyni spustoszenia. Przez całe życie wszystkich ich pamiętam. Idą tak za mną, jakby w procesji za karawanem.

Pięć lat podziemia

W czasie okupacji Zygmunt Gasiuk na co dzień pracował w firmie transportowej. W 1940 r., jako szesnastolatek, został zaprzysiężony do Związku Walki Zbrojnej. Uczęszczał na wykłady teoretyczne, brał również udział w ćwiczeniach w podwarszawskich lasach. I tak płynął nastolatkowi dzień za dniem w okupowanej Warszawie – w towarzystwie Niemców; łapanek, murów zbryzganych krwią rozstrzelanych Polaków. Przechodził z kolegami koło tych miejsc straceń w upokorzeniu, z zaciśniętymi pięściami. I chęcią zemsty za mordowanie rodaków – starszych, rówieśników.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Więc kiedy słyszę czasem wypowiedzi „mądrali”, co to mówią, że powstanie nie było potrzebne, to odnoszę wrażenie, że oni nigdy nie byli w Polsce w czasie okupacji, a tym bardziej w Warszawie. Że nie widzieli tej krwi – podkreśla Zygmunt Gasiuk.

Na kilka dni przed powstaniem Zygmunt odbierał z grupą chłopaków broń z alianckich akcji zrzutowych. Wozili ją na umówione punkty. 1 sierpnia 1944 r. ruszył z tą samą „kompanią” do oddziału. Obwieszeni bronią ukrytą w workach i pod płaszczami jechali na mokotowski Zagościniec. Stamtąd mieli wyruszyć na swoją zwycięską wojnę z Niemcami.

Reklama

Powstanie

– Mieliśmy opanować tereny wyścigów konnych na Służewcu, żeby alianci mogli tam lądować – opowiada pan Zygmunt. – Miałem pistolet i granat „filipinkę”. Niektórzy koledzy byli uzbrojeni podobnie. Mieliśmy też kilka pistoletów maszynowych i karabin maszynowy. Tymczasem Niemcy, kiedy nas zauważyli, od razu pruli z CKM. Nasz dowódca dał rozkaz zdobycia bunkra, który pozwoliłby nam opanować wyścigi konne. Nieopodal stał dom. Jeden z kolegów powiedział, że ja najlepiej chodziłem po dachach w czasie ćwiczeń, więc padło na mnie, żebym stamtąd rzucił wiązką granatów. Trafiłem. Ale nie wszedłem do tego bunkra. Kątem oka tylko spostrzegłem powyginany CKM, jak z plasteliny. Któryś powiedział, że podobno trudno tam było odnaleźć całego człowieka. Na ścianach bunkra było czerwono od krwi, strzępy ciał poprzyklejane do muru. Nie wszedłem tam. Mimo to wyobraźnia do dziś podpowiada mi, jak to mogło wyglądać. Żal mi się zrobiło tych moich przeciwników. Pomyślałem sobie: już nie wrócą do rodzin. Nie mogłem sobie znaleźć miejsca przez jakiś czas.

Kolejne oddziały „Baszty” częściowo opanowały wyścigi konne. Zgromadzone tam bardzo liczne konne oddziały SS broniły zacięcie terenu, który stanowił zapasowe lotnisko dla niemieckich Junkersów. Powstańcy zdobyli niemieckie baraki, ale trudno im było je utrzymać pod ostrzałem Niemców. Zdobyto jednak kilkadziesiąt karabinów i kilkanaście skrzynek amunicji. Mimo to kiedy SS-mani z bronią ciężką zaczęli otaczać kilkusetosobowe bataliony „Baszty”, powstańcy wieczorem musieli się całkowicie wycofywać z wyścigów, zabierając ze sobą kilkudziesięciu rannych. Pogrzebali blisko stu. Wycofali się na kilkanaście dni do Lasu Kabackiego. Później wrócili na Mokotów.

Reklama

– Wycofaliśmy się, byliśmy przybici. Mieliśmy zająć wyścigi konne pod samoloty RAF-u, co mogło zmienić losy powstania, a tu... – opowiada Zygmunt Gasiuk. – Wielu z naszych kolegów już nie szło wśród żywych. Tak nie do końca układało nam się w głowach, co to znaczy, że kogoś już nie ma... Mieliśmy po szesnaście, siedemnaście, dziewiętnaście lat. Byliśmy młodzi. I nagle ktoś znika. Niby wiesz, że nie żyje. Ale co to znaczy: nie żyje? Rozumiem, jak ktoś ma siedemdziesiąt czy więcej lat, ale: naście? Uważałem, że to niesprawiedliwe.

Cud przeżycia

Po powrocie z lasów oddział został zaatakowany na Mokotowie przez silnie uzbrojoną jednostkę „Hermann Goering”, jednak powstańcy, broniąc się z determinacją, odparli atak. Niemcy uciekli w popłochu. Wrócili jednak już wsparci przez niemieckie lotnictwo.

– Najpierw pojawiał się samolot rozpoznawczy. Obserwowali nas z góry, następnie precyzyjnie zrzucali bomby na budynki, które zajmowaliśmy – wspomina pan Zygmunt. – Wydawało się, że tak może być tylko w piekle. Domy się rozpadały jeden za drugim. Często już nie udawało się przejść piwnicami, bo były pozasypywane przez gruzy. To cud, że przeżyłem. Co chwila ktoś koło mnie padał ranny albo zabity. Ja też zostałem ranny, ale wolałem nadal walczyć, byle nie wpaść w łapy Niemców. Już docierały do nas informacje, że rannych rozstrzeliwują. Zajęliśmy kamienicę, jeszcze niewykończoną, na Woronicza, która potem przechodziła z rąk do rąk – przez kilkanaście dni siedem razy. W końcu nas przerzucili na bastion „Alkazar” w Alejach Niepodległości. Tam dopiero zaczął się koszmar. Traciliśmy jeden dom, a potem znów go odzyskiwaliśmy. Znów kolejne podwórko. Kamienica w naszych rękach, a później – Niemców. I tak w kółko. Po kilku dniach walk zostałem kolejny raz lekko ranny. Kiedy już nieco wydobrzałem, wróciłem na barykadę. Znów na „Alkazar”. Później wyniosło nas stamtąd na jakiś kolejny budynek. Walczyliśmy zażarcie, bo niedaleko broniła się kolejna nasza reduta „Westerplatte”. Wiedzieliśmy, że jak upadnie, to koniec, po nas. Waliliśmy tam w Niemców właściwie na oślep, oni czynili podobnie. Znów nie wiem, jak ja tam przeżyłem. To był cud. Opatrzność Boża. W pewnym momencie zostało nas trzech i nagle odpadły ściany. Byliśmy więc na widoku, jak nadzy. Zbiegliśmy na parter. Patrzymy, a tam nikogo z naszych nie ma. Dopiero po kilku miesiącach dowiedzieliśmy się, że był tam nasz łącznik z rozkazem, by się wycofywać, ale nie mógł do nas dotrzeć z powodu tej zaciekłej strzelaniny... Idziemy. Cisza. Ostrożnie posuwamy się rowami łącznikowymi, a tu nagle czołg i z czołgu pada w naszym kierunku seria z CKM. Tak wielka, że wyrwało bryły darniny. I one nas osłoniły. Udało nam się przez te sekundy uciec rowem kilka czy kilkanaście metrów. Dopadliśmy wnętrza, a tam znów nikogo z naszych. Za to z pobliża dochodzą niemieckie głosy i zaraz potem widzę, jak prowadzą cywili z łopatami. Myślę, że będą do nich strzelać, więc mówię do kolegów: wywalmy w Niemców granaty albo serię. Powstrzymują mnie jednak, bo w oddali widać mnóstwo szkopów. Tymczasem kolega, który dobrze znał niemiecki, zrozumiał, że cywile mają zasypywać rów przeciwczołgowy. Decydujemy się schować broń i dołączyć do nich. Wychodzimy, udajemy cywili. Rozpoznają albo nie rozpoznają...? Rozstrzelają albo nie? Jesteśmy jednak bez łopat. Złapaliśmy więc jakieś deski. Przychodzi Niemiec i pyta, dlaczego zasypujemy rów deskami. Kolega tłumaczy, że zabrakło dla nas łopat. Więc dali nam.

Reklama

Dopiero tego dnia Zygmunt Gasiuk dowiedział się, że to 22 września. Z dwoma kolegami dołączył do ludności cywilnej prowadzonej do obozu w Pruszkowie. Dostali się do niewoli. Po miesiącach pobytu w niemieckich fabrykach i obozach pan Zygmunt wrócił do Warszawy w marcu 1945 r. Dom, w którym wcześniej mieszkał, już nie istniał. Od sąsiadów ze Starówki dowiedział się o rodzinnej tragedii. Przez długie lata omijał to miejsce i do dzisiaj nie chce tam bywać.

– Pod gruzami zostało moje dzieciństwo. Zginęli moi rodzice, moje ukochane rodzeństwo. Nie wyzwoliliśmy Warszawy od Niemców. Przyszli nowi, sowieccy okupanci. Czyż potrzeba jeszcze większej tragedii? – pyta cicho pan Zygmunt. – Ale nie chciałbym tak kończyć. Żyjemy z żoną razem kilkadziesiąt lat. Mamy wspaniałe dzieci, wnuki. Maluję z pamięci czy z fotografii moich powstańczych przyjaciół. Piszę o nich wiersze i wspominam ich, gdzie tylko mam okazję, chcąc w ten sposób oddać im hołd.

2017-08-02 09:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie depczcie przeszłości naszych ołtarzy

Niedziela małopolska 32/2020, str. I

[ TEMATY ]

rocznica

Powstanie Warszawskie

obchody

Norbert Polak

Małopolanie zgromadzili się na krakowskim Rynku ku pamięci tych, którzy walczyli o wolność

Małopolanie zgromadzili się na krakowskim Rynku ku pamięci tych, którzy walczyli o wolność

O 17 rozbrzmiał dźwięk syren. Chorążowie opuścili sztandary, żołnierze salutowali, duchowni refleksyjnie patrzyli w niebo. Całe miasto na chwilę się zatrzymało. Tak rozpoczęto obchody 76. rocznicy Powstania Warszawskiego.

Tuż po godnym uczczeniu godziny „W” Małopolanie udali się do bazyliki Mariackiej, aby wziąć udział w Eucharystii. Homilię wygłosił abp Marek Jędraszewski. Powiedział, że temat Powstania Warszawskiego jest kontrowersyjny. Zwrócił uwagę na liczbę ofiar. Odwołał się do słów Jana Pawła II, który wskazywał na dwa klucze potrzebne do zrozumienia tego wydarzenia. – Pierwszy klucz pochodzi z 1976 r. i zawarty jest w poemacie [...] Myśląc Ojczyzna. Czytamy tam: ,,Słaby jest lud, jeśli się godzi ze swoją klęską, gdy zapomina, że został posłany, by czuwać, aż przyjdzie jego godzina. Godziny wciąż powracają na wielkiej tarczy historii. Oto liturgia dziejów’’ – powiedział metropolita. Następnie odniósł się do drugiego klucza, zawartego w przemówieniu Ojca Świętego z 2 czerwca 1979 r., w którym papież rozważał rolę i znaczenie więzi z narodem. – „Wiadomo, że nie jest to wspólnota jedyna, jest to jednakże wspólnota szczególna, najbliżej chyba związana z rodziną, najważniejsza dla dziejów duchowych człowieka” – cytował Jana Pawła II abp Jędraszewski.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję