Reklama

Niedziela w Warszawie

Warszawscy luteranie

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan jest doskonałą okazją, aby poznać życie religijne wiernych z innych Kościołów. W tym roku odwiedzamy warszawskie parafie Kościoła ewangelicko-eugsburskiego, którego wierni obchodzą 500-lecie reformacji

Niedziela warszawska 4/2017, str. 6-7

[ TEMATY ]

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

Magdalena Kowalewska

Parafia Świętej Trójcy w Warszawie liczy najwięcej wiernych należących do wyznania ewangelicko-augsburskiego. W sumie w życiu parafialnym uczestniczy tu ok. 2 tys. osób

Parafia Świętej Trójcy w Warszawie liczy najwięcej wiernych należących do wyznania ewangelicko-augsburskiego. W sumie w życiu parafialnym
uczestniczy tu ok. 2 tys. osób

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W stolicy są dwie parafie ewangelicko-augsburskie. Najbardziej znany jest kościół Świętej Trójcy przy pl. Małachowskiego. To właśnie w murach tej protestanckiej świątyni modlił się podczas nabożeństw ekumenicznych św. Jan Paweł II oraz Benedykt XVI. Natomiast w 1825 r. w tym miejscu koncertował 15-letni Fryderyk Chopin.

Druga i mniej znana luterańska parafia Wniebowstąpienia Pańskiego znajduje się na Mokotowie przy ul. Puławskiej. Ale miejsc, gdzie gromadzą się na wspólnej modlitwie wierni Kościoła ewangelicko-augsburskiego jest więcej, bo również w kaplicy Domu Opieki „Tabita” w Konstancinie-Jeziornie oraz w kaplicy w warszawskich Włochach regularnie sprawowane są nabożeństwa. Co ciekawe, kościół we Włochach wybudowano w 1939 r., ale dopiero kilkanaście dni temu, 6 stycznia 2017 r., nadano mu wezwanie Objawienia Pańskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ewangelickie dinozaury

W kościele na Mokotowie wcześniej mieściło się duszpasterstwo wojskowe. Rozwiązano je w maju 1950 r., a odbudowany po II wojnie światowej kościół przekazano Konsystorzowi ewangelicko-augsburskiemu. Wielu znanych ewangelików uczęszczało po wojnie do tej świątyni, a w skład komitetu jej odbudowy weszli m. in. prof. Jerzy Loth, Jan Wedel, inż. Teodor Bursche, czy Konstanty Potocki. I tak oto zorganizowano drugą cywilną parafię ewangelicko-augsburską w Warszawie, której dopiero w 1984 r. nadano imię Wniebowstąpienia Pańskiego. – Do dziś nie brakuje tutaj inicjatyw, w które angażowane są wszystkie grupy wiekowe – mówi „Niedzieli” ks. dr Dariusz Chwastek, proboszcz parafii.

I rzeczywiście ofert spotkań formacyjnych zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dorosłych w tej mokotowskiej parafii nie brakuje. Prężnie działa Koło Pań, Koło Seniorów, szkółka niedzielna dla dzieci, zajęcia dla licealistów i studentów, próby chóru i lekcje religii – każdy może znaleźć coś dla siebie, a dom parafialny przy kościele Wniebowstąpienia Pańskiego tętni życiem. – Prowadzimy kawiarenkę, organizujemy kiermasze, przygotowujemy paczki dla seniorów, gościmy na naszych spotkaniach prelegentów, z którymi dyskutujemy na różne tematy – mówi „Niedzieli” Anna Rybińska, przewodnicząca Koła Pań.

Reklama

Kobiety w ewangelickiej parafii na Mokotowie odgrywają ważną rolę. Dbają o najmniejsze szczegóły. Ich zaangażowanie działa jednak w obie strony, bo panie poświęcając swój czas bardzo dużo otrzymują dla siebie. – Koło Pań stanowi dla mnie „terapię życiową”. Dzięki naszej działalności odrywamy się od różnych problemów, a dla starszych osób często to jedyna forma aktywności – mówi Urszula Tomaszewska.

Seniorzy aktywnie włączani są w życie parafii, czego przykładem są spotkania Stowarzyszenia Byłej Polskiej Młodzieży Ewangelickiej „Dinozaury”. To pokolenie osób urodzonych przed wojną oraz w czasie okupacji. Pochodzą z trzech parafii: Wniebowstąpienia Pańskiego, Świętej Trójcy oraz parafii ewangelicko-reformowanej, czyli kolejnego odłamu reformacji popularnie nazywanych kalwinami.

Rady parafialne

Oprócz tych spotkań, funkcjonuje Koło Seniorów, które regularnie spotyka się na czytaniu i analizie Biblii oraz dyskusji na różne tematy religijne. Podobnie jak w innych parafiach luterańskich, aktywnie działa tutaj Rada Parafialna. Jej członkowie wybierani są przez Zgromadzenie Parafialne, a później zatwierdzani przez Radę Diecezjalną. Osoby świeckie należące do Rady Parafialnej reprezentują różne profesje oraz mają wpływ na poszczególne sprawy parafii.

– Całą parafialną ofertę przygotowują duchowni we współpracy z Radą Parafialną i zaangażowanymi parafianami. Bez tej współpracy nie bylibyśmy w stanie zorganizować tak szerokiej aktywności. Niezależnie od tego parafianie wspierają nas swoją wiedzą specjalistyczną w zakresie prawa, ekonomii, zarządzania – podkreśla ks. Piotr Gaś, proboszcz parafii Świętej Trójcy.

Reklama

W jego śródmiejskiej parafii często organizowane są koncerty, wystawy, odczyty oraz nabożeństwa ekumeniczne. – Udzielamy wsparcia Ekumenicznemu Uniwersytetowi Trzeciego Wieku (EUTW), który powstał z inicjatywy naszego parafianina p. Romana Michalaka. Przypomnijmy, że EUTW pracuje pod honorowym patronatem Polskiej Rady Ekumenicznej oraz naukowym patronatem Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie – podkreśla ks. Piotr Gaś.

Nabożeństwa i sakramenty

W kościele luterańskim nie ma Mszy św. w takim rozumieniu, jak w Kościele katolickim. Ewangelicy nie posiadają sukcesji apostolskiej, ani sakramentu święceń kapłańskich. Podczas niedzielnych nabożeństw sprawują Sakrament Ołtarza, który jest pamiątką Wieczerzy Pańskiej, a nie tak, jak w Kościele katolickim Eucharystię, podczas której dokonuje się przeistoczenie Ciała i Krwi Chrystusa.

Liturgia luterańska łączy tradycję starożytnego Kościoła z elementami liturgicznymi pochodzącymi z okresu reformacji. Są one różnorodne, ale łączy je jedno – Słowo Boże. Nabożeństwu towarzyszy śpiew pieśni zawartych w „Śpiewniku ewangelickim”. Drogowskazem podczas każdego nabożeństwa są charakterystyczne tablice umieszczone po dwóch stronach nawy głównej. To na nich są wyświetlane strony i skróty, które wierni odnajdują w swoich modlitewnikach.

Podstawowych różnic pomiędzy Kościołem katolickim, a protestanckim jest znacznie więcej. Przykładem może być pojmowanie sakramentów, bo członkowie Kościoła ewangelickiego przystępują tylko do chrztu i Sakramentu Ołtarza. Do chrztu rodzice przynoszą niemowlęta, ale przystępowanie do Sakramentu Ołtarza odbywa się w wieku 15 lat po tzw. konfirmacji. Luteranie nie uznają sakramentu małżeństwa, bierzmowania, kapłaństwa, chorych oraz pokuty i pojednania.

Jubileusz reformacji

Dla protestantów, zarówno jubileusz 500-lecia reformacji, jak i trwający Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, to ważne wydarzenia. – Styczniowy tydzień jest impulsem ekumenicznym, przypomnieniem o tym, że Kościół chrześcijański jest większy niż ten określany granicami konfesyjnymi. Skoro tak jest, to nie powinniśmy obawiać się przekraczania progów miejsc zgromadzeń naszych sióstr i braci w Chrystusie – zauważa ks. Piotr Gaś, proboszcz parafii Świętej Trójcy.

Obydwie luterańskie parafie aktywnie uczestniczą także w jubileuszu 500-lecia reformacji. W parafii Wniebowstąpienia Pańskiego pojawiają jubileuszowe drzwi reformacyjne. – Przy wjeździe na posesję parafii planujemy zrobić symboliczne drzwi wittenberskie, przypominające tezy Marcina Lutra – zapowiada ks. Dariusz Chwastek.

2017-01-18 14:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

"Życzliwymi bądźmy", czyli modlitwa o zjednoczenie serc w dobroci

[ TEMATY ]

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

Karolina Krasowska

Nabożeństwo ekumeniczne w parafii Ducha Świętego w Zielonej Górze

Nabożeństwo ekumeniczne w parafii Ducha Świętego w Zielonej Górze

W Kościele rozpoczął się Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan (18 - 25 stycznia) pod hasłem "Życzliwymi bądźmy". W naszej diecezji jego inauguracja odbyła się 18 stycznia w parafii pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze.

Modlitwie ekumenicznej w Zielonej Górze przewodniczył wikariusz biskupi ks. kan. Zygmunt Zimnawoda. - Przesłanie tegorocznego tygodnia ekumenicznego zawarte jest w przepięknym haśle "Życzliwymi bądźmy", które nawiązuje do tekstu z Dziejów Apostolskich. Jest to formuła życzliwości, czyli uśmiechu Pana Boga do nas i wzajemnego uśmiechu do siebie, ale, co istotne, czerpanego z Boga i z Bożą mocą przekazywanego dalej - mówi proboszcz zielonogórskiej rzymskokatolickiej parafii pw. św. Alberta w Zielonej Górze. - W dzisiejszym świecie, w którym jest tak wiele pędu, który powoduje że gubimy wartości takie jak życzliwość, zrozumienie, dobroć serca, ten tydzień jest modlitwą nie tylko o jedność chrześcijan, ale również o zjednoczenie serc po prostu w dobroci. Teologię, jak mówił bp Wilhelm Pluta, studiuje się na kolanach. Modlitwę, prośbę o jedność najpierw trzeba wyprosić u Pana Jezusa, a później realizować i na szczeblu dyskusji teologicznych, ale jeszcze bardziej na szczeblu ludzkiej jedności serc, o której mówi tegoroczny Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Papież: stoimy w obliczu epokowych wyzwań kulturowych

2024-05-13 13:34

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Papież Franciszek wezwał do dialogu i szczególnej uwagi dla wszystkich cierpiących z powodu "ubóstwa kulturowego i duchowego" lub wykluczenia w obliczu licznych i decydujących wyzwań kulturowych. Ojciec Święty przyjął w poniedziałek na audiencji Szkołę Paleografii, Dyplomatyki i Archiwistyki założoną przez Leona XIII 140 lat temu oraz Szkołę Bibliotekoznawstwa ustanowiona przez Piusa XI 90 lat temu.

Franciszek pochwalił obie instytucje za ich dobre szkolenie i pracę. „Bardzo ważne jest, aby bibliotekarze i archiwiści Kościoła na całym świecie byli dobrze wyszkoleni”, powiedział, ponieważ jest to "szczególnie ważne w czasach, gdy wiadomości są czasami rozpowszechniane bez weryfikacji i badań", aby profesjonalnie wspierać ludzi w "prawidłowych badaniach w każdych okolicznościach".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję