W cerkwi pw. Przemienienia Pańskiego w Jarosławiu świętowano odpust parafialny oraz jubileusz 20-lecia koronacji Cudownej Ikony Brama Miłosierdzia. Uroczystości odbywały się w dniach 18-19 sierpnia. 18 sierpnia odprawiono Nieszpory, którym przewodniczył bp Mychajło Kołtun, ordynariusz eparchii sokalsko-żółkiewskiej. 19 sierpnia, w dzień święta Przemienienia Pańskiego uroczystości rozpoczęły się nabożeństwem do Bogurodzicy, które odprawił ks. Bohdan Kruba, były proboszcz jarosławskiego sanktuarium.
Reklama
Przed godz. 10.00 patriarcha Światosław Szewczuk, zwierzchnik Kościoła greckokatolickiego wraz z całym duchowieństwem procesyjnie wyruszyli z jarosławskiego rynku, gdzie 20 lat temu odbyła się koronacja Ikony. W progu świątyni Jego Świątobliwość przywitali najmłodsi parafianie wraz z przedstawicielami Parafialnej Rady. Po słowach proboszcza parafii, ks. Krzysztofa Błażejewskiego, rozpoczęła się Msza św., której przewodniczył zwierzchnik Kościoła greckokatolickiego patriarcha Światosław Szewczuk. W koncelebrze uczestniczyli: abp Eugeniusz Popowicz – metropolita przemysko-warszawski, abp Jan Martyniak, abp Ihor Woźniak – metropolita lwowski, abp Wołodymyr Wijtyszyn – metropolita iwano-frankowski, abp Adam Szal – metropolita przemyski, bp Włodzimierz Juszczak – ordynariusz eparchii wrocławsko-gdańskiej, bp Piotr Kryk – egzarcha Niemiec i Skandynawii, bp Mychajło Kołtun – ordynariusz eparchii sokalsko-żółkiewskiej, bp Bohdan Dziurach – sekretarz Synodu Biskupów Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego, bp Artur Miziński – sekretarz Konferencji Episkopatu Polski, bp Ireneusz Biłyk – kanonik papieskiej bazyliki Santa Maria Maggiore, biskup pomocniczy eparchii samborsko-drohobyckiej – Hryhorij Komar, biskup pomocniczy archidiecezji lubelskiej – Mieczysław Cisło, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej – Stanisław Jamrozek, bp Kazimierz Górny – biskup emeryt diecezji rzeszowskiej, archimandryta Sergiusz Gajek – wizytator apostolski dla grekokatolików na Białorusi. Wraz z biskupami w koncelebrze uczestniczyli licznie przybyli księża z Polski, Ukrainy i wielu krajów Europy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W homilii Patriarcha przybliżył znaczenie Bożego Miłosierdzia, które objawia światu Jezus Chrystus jako ten, który jest wcielonym miłosierdziem. Poprzez doświadczenie wiary wydarzenia na Górze Błogosławieństw i Górze Tabor stają się rzeczywistością życia codziennego. Dzisiaj również możemy zobaczyć skutki Bożego Miłosierdzia, których doświadczyła s. Faustyna Kowalska i usłyszeć słowa: „To jest mój Syn umiłowany, Jego słuchajcie”. Przenajświętsza Bogurodzica od Kany Galilejskiej również uczy nas słuchania Boga. Dziś jak na Górze Tabor spoglądamy na Boże Miłosierdzie, które emanuje na nas z jarosławskiej ikony. Obraz ten otworzył w Rzymie bramę Bożego Miłosierdzia całemu światu.
Reklama
Patriarcha wspomniał, że historia tej ikony jest przykładem śmierci Ciała Chrystusa, którym jest cały Kościół we współczesnej Europie. Dodał, iż jest również symbolem Jego zmartwychwstania. Na zakończenie przypomniał słowa papieża Franciszka, który powiedział: iż świat pragnie pokoju, ponieważ w wielu jego zakątkach trwa wojna. Była to jedna z przyczyn ogłoszenia nadzwyczajnego Roku Miłosierdzia. Szczególnie dzisiejsze czasy są okazją, aby świat w większej mierze mógł doświadczać pokoju i miłosierdzia, o który tak prosimy nie tylko dla Ukrainy, lecz dla całego świata. Musimy uczyć się budowania pokoju. Patriarcha odniósł się do narodu polskiego i ukraińskiego. Zakomunikował, iż te dwa bratnie narody muszą nauczyć się wydobywania z przeszłości „tej dobrej pamięci”. Nauczmy się wybaczać i prosić o wybaczenie.
Po końcowym błogosławieństwie odbyło się poświęcenie płodów ziemi, dewocjonaliów, a także przekazano parafii w Żelichowie relikwie św. Mikołaja, które przywiózł z Włoch bp Ireneusz Biłyk.
20 lat temu, 18 sierpnia 1996 r., w dzień po ingresie pierwszego metropolity nowo powstałej metropolii przemysko-warszawskiej, abp. Jana Martyniaka, odbyła się koronacja Cudownej Ikony koronami pobłogosławionymi przez Ojca Świętego Jana Pawła II. Ikona ta stała się symbolem nowo powstałej metropolii. Wydarzeniu towarzyszyły nadzwyczajne znaki, świadkami których była liczna rzesza wiernych.