KS. RAFAŁ PRZĘDZIK: – Za nami jubileuszowy Festiwal Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa... W których kościołach mogliśmy wysłuchać koncertów i dlaczego w tych?
MAREK STEFAŃSKI: – Tegoroczna jubileuszowa 25. edycja Festiwalu Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa odbyła się w całości w zaplanowanej formule programowej. Odbyło się osiem koncertów w Rzeszowie oraz cztery w ramach cyklu towarzyszącego „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie”. Wystąpiło siedmiu wirtuozów organów, czterech innych instrumentalistów i wokalistów oraz jeden aktor. Festiwal objął swoim zasięgiem cztery kościoły Rzeszowa, zarówno nowoczesne, jak również zabytkowe, w których znajdują się wysokiej klasy organy piszczałkowe, umożliwiające prezentacje dzieł organowych różnych epok i stylów. Są to: rzeszowska katedra, bazylika Ojców Bernardynów, kościół Świętego Krzyża oraz kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Zalesiu.
– Jak Pan postrzega odbiór przedstawionego w tym roku repertuaru przez słuchaczy?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
– Wszystkie koncerty cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem melomanów. W pamięci słuchaczy na pewno utrwaliły się recitale wokalno-organowe z udziałem znakomitych śpiewaczek: legendarnej Elżbiety Towarnickiej oraz pochodzącej z Podkarpacia specjalistki w zakresie wykonawstwa muzyki Jan Sebastiana Bacha – Magdaleny Dobrowolskiej, solistki Chóru Filharmonii Narodowej. Pięknie brzmiały słowa poezji Adama Mickiewicza oraz Karola Wojtyły w interpretacji Michała Chorosińskiego, którym towarzyszyły dźwięki organowej muzyki romantycznej interpretowanej przez stałego gościa festiwalu prof. Andrzeja Chorosińskiego. Niezwykły nastrój panował w kościele Świętego Krzyża podczas występu Marii i Romana Peruckich, gdzie trzeba było dostawiać dodatkowe krzesła w głównej nawie, aby pomieścić wszystkich słuchaczy.
– Jak co roku występowali również artyści zagraniczni. Czy chętnie podejmowali współpracę?
– Znakomicie zaprezentowali się w solowych recitalach organiści z Niemiec i z Włoch: Franz Loerch i Francesco Bongiorno, którzy przedstawili rzeszowskiej publiczności szeroką panoramę literatury organowej. Nie sposób nie wspomnieć o koncercie w Zalesiu, gdzie dźwięki organów i śpiewu rozchodzą się daleko poza mury świątyni. Kulminacją festiwalu był występ znakomitego organisty z Seulu w Korei Południowej – prof. Jisung Kima, który po raz pierwszy gościł w Polsce. Artyście towarzyszył Amerling Chor z Wiednia, złożony z młodzieży studenckiej stolicy Austrii.
– Kto jest organizatorem festiwalu?
– Organizatorem festiwalu pozostaje od początku Parafia Katedralna w Rzeszowie, przy współudziale finansowym Województwa Podkarpackiego, Prezydenta Miasta Rzeszowa oraz dwóch rzeszowskich przedsiębiorstw: Elektromontażu SA oraz Watkem Spółka z oo.
– Dwadzieścia pięć lat to dużo czasu...
– Tym samym zamknięte zostało ćwierćwiecze naszego festiwalu. Cytując słowa Bacha: „Bogu na chwałę, ludziom ku pożytkowi...”.