Franciszek Salezy, którego liturgiczne wspomnienie wypada 24 stycznia, święty biskup Genewy i człowiek niepospolitego umysłu, w sposób szczególny patronuje ludziom, pracującym w środkach przekazu. Swoim przykładem i słowami zachęca ich, by dobrze korzystali z otrzymanego od Boga daru słowa, a przez to przyczyniali się do rozwoju świadomości społecznej i wzrostu zaufania między ludźmi.
W obecnym czasie media, takie jak np. prasa, radio, telewizja, internet odgrywają niezwykle ważną rolę. Przede wszystkim zajmują się przekazywaniem informacji oraz kształtowaniem świadomości odbiorców. Media mogą więc być doskonałym narzędziem formacyjnym. Z tego względu Kościół stara się je wykorzystywać do szeroko pojętego dzieła ewangelizacji. W ten nurt wpisują się również działania rządców diecezji rzeszowskiej, którzy od samego początku jej istnienia wspierali rozwój lokalnych mediów katolickich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Aktywność publicystyczna środowiska diecezjalnego skupiła się przede wszystkim na słowie drukowanym, co zaowocowało powstaniem licznych czasopism katolickich. W zależności od zasięgu i adresatów można je podzielić na diecezjalne, organizacyjne bądź parafialne. Ogółem na terenie naszej diecezji do 2015 r. ukazywało się blisko sto tytułów czasopism katolickich. Większość z nich wpisała się znacząco w dzieje lokalnego Kościoła i w świadomość wiernych (np. „Niedziela Rzeszowska”), ale były też periodyki o charakterze efemerydalnym, które po krótkim okresie istnienia upadły. Niemniej ilość wydawanych tytułów świadczy o dużej aktywności środowisk katolickich i o zapotrzebowaniu wiernych na informacje o charakterze lokalnym.
Wśród diecezjalnych środków przekazu poczesne miejsce zajmuje diecezjalna rozgłośnia radiowa „Via” Katolickie Radio Rzeszów. Swymi początkami sięga ona 1994 r. Jej oferta programowa obejmuje zarówno programy formacyjno-informacyjne, jak też rozrywkowe i sportowe. Dopełnieniem przekazu radiowego jest obecność diecezji w internecie, ważna w dobie nieustannie rozwijającej się informatyzacji. Z tej możliwości społecznego komunikowania zaczęto korzystać stosunkowo wcześnie, bo w 1995 r., kiedy utworzono diecezjalną stronę internetową. Wkrótce powstały kolejne strony, administrowane przez instytucje diecezjalne, parafie i organizacje kościelne.
Ważnym wyzwaniem medialnym jest współpraca diecezji z rzeszowskim oddziałem Telewizji Polskiej, podjęta już w 1993 r. Owocem tej współpracy są programy religijne, zawierające prezentację takich tematów, jak np. regionalne wydarzenia religijne, biografie wybitnych postaci lokalnego Kościoła, instytucje kościelne itp.
Oferta medialna diecezji rzeszowskiej jest bardzo szeroka, obejmuje bowiem wszystkie rodzaje mediów, począwszy od drukowanych, a skończywszy na elektronicznych. Mogą z niej korzystać według upodobania różni odbiorcy. Stanowi ona doskonałe dopełnienie kościelnego nauczania urzędowego oraz wpływa na świadomość i postawy religijne wiernych.