Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

O realiach i ewangelizacji na misjach

Piękna, wyjątkowo ciepła sobota. 22 marca br. wierni, w tym głównie dzieci i młodzież, spotkali się na rejonowym spotkaniu misyjnym, zorganizowanym tym razem w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Skoczowie. Wśród uczestników spotkania znalazł się także ks. dr Jan Nowak z Krakowa – postulator beatyfikacji sługi Bożego ks. Jana Bukowińskiego, i ks. Paweł Kukiola – polski kapłan z diecezji ostrawsko-opawskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie rozpoczęło się o godz. 9 Eucharystią. Do udziału w spotkaniu zaproszono osoby angażujące się w dzieło misyjne z parafii 4 dekanatów: skoczowskiego, strumieńskiego, goleszowskiego i cieszyńskiego. Eucharystii przewodniczył diecezjalny dyrektor Papieskich Dzieł Misyjnych ks. Stanisław Budziak w koncelebrze z ks. dr. Janem Nowakiem z Krakowa, który wygłosił homilię, wikariuszem skoczowskiej parafii ks. Juliuszem Kropaczem, ks. Kazimierzem Osińskim z Kończyc Małych i ks. Pawłem Kukiolą, który przyjechał z Czech z parafii w Olbramicach. Po Mszy św. uczestnicy zostali zaproszeni na konferencję ks. Kukioli połączoną z agapą, o którą zadbała wspólnota „Misyjna Jutrzenka” ze Skoczowa. Można było nabyć stroiki misyjne, z których dochód wesprze misje.

Człowiek ogromnego poświęcenia

Spotkanie koncentrowało się wokół posługi ks. Władysława Bukowińskiego, głównie na terenie byłego ZSRR. Proces kanonizacyjny tego kapłana rozpoczął się w 2006 r. w Krakowie. – Proces, to nie jest kwestia paru dokumentów, ale to jest modlitwa – moja, wasza – mówi ks. Jan Nowak. Kapłan wspomina, jak się rozpoczęła się posługa ks. Władysława Bukowińskiego na Wschodzie. – Odbywał się pogrzeb. Ludzie odmawiali „Ojcze nasz”, „Zdrowaś Mario”. Poznał ich – katolicy. Powiedział: „Jestem księdzem katolickim”. Zaprosili go do domu i tak rozpoczęła się niezwykła duszpasterska podróż, która trwała 20 lat w Kazachstanie. Do końca był wierny – mówi postulator. Ks. Władysław Bukowiński miał możliwość wrócić do Polski, ale został, by tam ewangelizować. Ks. Jan Nowak podkreśla jego zalety: – To był naprawdę katolicki ksiądz, powszechny dla wszystkich, niezwykły misjonarz, który oddał życie, mimo iż nie został umęczony. I cieszę się, że nie idzie w zapomnienie, bo nie może iść w zapomnienie człowiek, tak kochał Kościół i Chrystusa, taki nasz bohater narodowy, człowiek ogromnego poświęcenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Obojętność gorsza niż ateizm

Ks. Jan Nowak zajmuje się procesem kanonizacyjnym ks. Władysława Bukowińskiego, natomiast ks. Paweł Kukiola jest proboszczem trzech parafii w Czechach. Zauważa, że w Czechach są duże wpływy celtyckie, jest bożek Radegast, odżywają pogańskie rytuały. Większość osób deklaruje się jako ateiści, ale najgorsza jego zdaniem jest nie tyle ateizacja, co obojętność. – Ateista musi myśleć, a ten, którego nic nie interesuje, jest ścianą, betonem. Ta obojętność jest o wiele gorsza, niż jakieś działanie w jedną, albo drugą stronę – zauważa ks. Paweł Kukiola.

Obojętne podejście jest także do sakramentów. – Jak przyszedłem na Morawy, nie udzieliłem żadnego ślubu. Pierwszy był dopiero po 4 latach. Mało jest też pogrzebów, co nie znaczy że ludzie nie umierają. W Czechach 80 procent umiera bez pogrzebu i kościelnego, i laickiego. Po prostu są spaleni. Rodzina albo odbiera prochy, albo w większości przypadków je zostawia, i wówczas po 4 latach są wysypywane na specjalne miejsca. Dla porównania w palarniach psów czy kotów prochy odbierane są w 100 procentach. Od tej strony w Czechach człowiek ma mniejszą wartość niż zwierzę, co się przekłada na aborcję czy oddawanie starszych ludzi do domu starców – mówi ks. Paweł Kukiola, dodając że niektórzy prochy trzymają w domu, a pewna kobieta nawet wysypała prochy męża do kosza na śmieci. – Jeżeli człowiek nie przyjmuje wieczności, taki jest szacunek dla ludzi – stwierdza. Kapłan zauważa też, że wiele osób w średnim wieku popełnia samobójstwo, bo czują się niepotrzebni. Chrztów też jest mało. I jak się okazuje, Czesi panicznie boją się rzeczywistości śmierci i chorób.

„Bóg czyni wielkie rzeczy przez dzieci i młodzież”

Ks. Paweł poznał też rzeczywistość na Ukrainie i w Mołdawii. Mimo iż Ukraina jest biednym krajem, spotkał się tam z dużą gościnnością. Jego zdaniem Mołdawia jest najbiedniejszym państwem Europy, a w części tego kraju ludzie wyznają prawosławie i tam Msza św. katolicka jest zakazana. Ludzie spotykają się po kryjomu z powodu panującej niechęci do Kościoła katolickiego. Ale niechęć jest tylko w strukturach, nie w ludziach: – Gdy była Msza św. bożonarodzeniowa, to grupa prawosławnych była pod drzwiami i śpiewała z nami kolędy. Oni tęsknią do tej jedności. Oprócz biedy panuje tam alkoholizm i syfilizm. Do związku małżeńskiego i prawa jazdy wymagany jest papier, że człowiek nie ma syfilizmu, bo z nieleczonym wiążą się choroby psychiczne – wspomina ks. Paweł.

Przytacza pewną ciekawostkę: – Najłatwiej w Mołdawii uzyskać… rozwód. Rozwód polega na tym, że oni idą do primara, czyli sołtysa, i on ich skreśla z tamtą osobą, a pisze z dalszą osobą. Jest np. 5 dzieci i każde ma innego ojca – zauważa ks. Paweł. W Mołdawii bieda jest tak wielka, że jak ludzie mają ziemniaki, olej i mąkę, to mają z czego przeżyć. – Jest bieda, ale sam kraj jest piękny i ma wielki potencjał. Niestety np. firmy winiarskie sprzedają towar na zachód, a pracownikom zamiast pieniędzy dają towar, żeby sobie go sprzedali – mówi. Ale pokazuje też pewne dobro: – W Mołdawii jest też jeden ewenement: to dzieci są tymi, którzy przyprowadzają swoich niepraktykujących rodziców do kościoła. Dziecko może dużo, nawet ewangelizować rodziców. Dziecko nieraz jest w stanie ocalić swoją rodzinę, w której mieszka, pobudzić rodziców, by szukali drogi wyjścia, by być razem, a nie rozejść się każdy w swoją stronę. Bóg czyni wielkie rzeczy przez dzieci i młodzież.

2014-04-03 12:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Normalnie święty

Niedziela małopolska 47/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

spotkanie

o. Leon Knabit

Małgorzata Cichoń

O. Leon Knabit OSB wraz z prowadzącymi sympozjum o św. Janie Pawle II w Bibliotece UPJPII Katarzyną Olubińską i Magdaleną Pajkowską

O. Leon Knabit OSB wraz z prowadzącymi sympozjum o św. Janie Pawle II w Bibliotece UPJPII Katarzyną Olubińską i Magdaleną Pajkowską

Najbardziej podobały nam się wypowiedzi osób, które znały św. Jana Pawła II, czyli o. Leona i ks. Pawła Ptasznika. Ich świadectwa były bardzo ciekawe! – oceniają Paweł i Tomek z klasy VIII szkoły podstawowej w Maszkienicach, k. Brzeska. W jaki sposób mówić o polskim Papieżu młodym, którzy go nie pamiętają? Odpowiedź znają organizatorzy sympozjum „Dziękujemy za Twoje serce... W hołdzie św. Janowi Pawłowi II”, które miało miejsce 9 listopada w Bibliotece Głównej UPJPII w Krakowie. Za realizację wydarzenia dyrektor placówki, Magdalena Nagięć, dziękowała współpracownicom: Beacie Wieczorek i Marcie Piechnik-Dubis.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Kraków z kard. Rysiem

2024-04-29 09:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

kl. Krzysztof Wowra

W sobotę, 27 kwietnia, jak co roku, łódzcy klerycy roku propedeutycznego z przełożonymi spotkali się z ks. kard. Grzegorzem Rysiem w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję