„Ochotną myśl, ochotne serce w sobie czuję. Nowy psalm Panu, nową pieśń gotuję” motto tegorocznego XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej zaczerpnięto z Psałterza Dawidów Jana Kochanowskiego. Ta fraza zachęca do podejmowania takich wyzwań artystycznych, które pozwolą wznieść się ponad obowiązujące trendy i trwać poza ich ramami. Jest to tym bardziej niezbędne, że z każdym dniem wzmaga się ekspansja antykultury promującej dewiacje, bluźnierstwa, skandale. Dążącej do zniszczenia takich wartości, jak rodzina, miłość, religia, patriotyzm. W obliczu tych zagrożeń artyści powinni czuć się powołani do tworzenia i promowania kultury dzięki której „człowiek żyje prawdziwie ludzkim życiem” (Jan Paweł II). Jedynie taka kultura może ocalić jednostki i społeczeństwa przed zatraceniem, które niesie antysztuka.
Reklama
Przykładem wspaniałego dzieła scenicznego inspirowanego chrześcijańskim przesłaniem było „Zwiastowanie” Paula Claudela, spektakl pokazał Teatr Polski z Warszawy. Sztuka, której akcja toczy się w średniowiecznej Francji, opowiada o wierze, zaufaniu do Boga, a także o powołaniu, które może odmienić życiowe plany. Anne Vercors, właściciel zasobnego gospodarstwa opuszcza rodzinne strony, by wyruszyć w samotną pielgrzymkę do Jerozolimy. Zdając sobie sprawę, że z tej pielgrzymki może nigdy nie powrócić, oddaje swoją starszą córkę Wiolenę wraz z dorobkiem całego życia przybranemu synowi. Czy losy rodziny Anne ułożą się tak, jak on tego pragnął? Czy też plany Boże są inne?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reżyser Lembit Peterson nadał „Zwiastowaniu” postać scenicznego misterium, które rozważa kwestie miłości, życia doczesnego, wieczności, Bożego powołania i tego, jak ludzie je pojmują. Wszystkie postaci występujące w tym dramacie dają świadectwo, że Chrystus żyje. Świetne kreacje aktorskie stworzyli Jerzy Schejbal (Anne Vercors) i Halina Łabonarska jako jego żona.
Kolejny spektakl zaprezentowany przez zespół Teatru Polskiego nosił tytuł „Quo vadis słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych”, został przygotowany przez Janusza Wiśniewskiego. Tytułowe pytanie mogłoby dzisiaj brzmieć „Dokąd zmierzasz, Europo?”, która rezygnujesz ze swojej tożsamości, odrywasz się od chrześcijańskich korzeni, porzucasz Boże przykazania, skazując się na życie bez Boga i na pastwę antyludzkich ideologii. Przedstawienie Wiśniewskiego stawia zasadnicze pytania odnoszące się do sytuacji współczesnego świata i człowieka. Fascynujący od strony wizualnej, perfekcyjnie zrealizowany przez zespół aktorski spektakl festiwalowa publiczność nagrodziła długo niemilknącymi brawami.
Reklama
Wyjątkowym wydarzeniem Festiwalu była wystawa arcydzieł malarstwa polskiego ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki „Opus Sacrum. Opus Profanum”. Złożyły się na nią dzieła malarzy polskich tworzących od połowy XVIII do wieku XX. Wśród obrazów o tematyce religijnej dominują dwa płótna pędzla barokowego malarza Szymona Czechowicza, tworzącego w połowie XVIII wieku. Jest też wspaniały obraz przedstawiający Matkę Bożą, który namalował Witold Pruszkowski, i inne. Na wystawie nie zabrakło dzieł takich mistrzów, jak: Marcello Bacciarelli, Jan Matejko, Henryk Siemiradzki, Olga Boznańska, Jacek Malczewski, Juliusz Kossak, Artur Grottger, Kazimierz Sichulski, Ludomir Benedyktowicz. Arcydzieła malarstwa polskiego można podziwiać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa (ul. Piotrkowska 282) do 20 stycznia 2014 r.
Wśród wydarzeń pierwszego festiwalowego tygodnia ważne miejsce zajęła również muzyka. Wielkim zainteresowaniem publiczności cieszyły się koncerty zespołów: „The King’s Singers”, Morphing Chamber Orchestra z solistą Andreasem Schollem, „2TM2,3”, „Huberman Trio”, „Jagodziński Trio & Agnieszka Wilczyńska” czy Scholi Cantorum i Chóru Uniwersyteckiego „Benedictus” z Katolickiego Uniwersytetu w Ružomberoku.
Od siedemnastu już lat organizatorem Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi jest dyrektor Europejskiego Centrum Kultury LOGOS ks. prał. Waldemar Sondka wraz ze współpracownikami.