Reklama

Niedziela Łódzka

Jubileuszowy festiwal w katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odbywające się w archikatedrze łódzkiej od 2006 r. Dni Muzyki Organowej i Kameralnej są imprezą cenioną przez melomanów. W październiku ten współorganizowany przez Fundację „Carpe diem” festiwal miał jubileuszową, piętnastą edycję. Jak zwykle, kierownictwo organizacyjne sprawowała Joanna Przybył, zaś artystyczne – Jakub Garbacz, pierwszy organista katedralny.

Inaugurację jubileuszowych, jesiennych Dni stanowił recital związanego z Krakowem i Warszawą organisty – Józefa Serafina. W Fantazji i fudze g-moll oraz trzech preludiach chorałowych Bacha zaimponował on precyzją i przejrzystością w realizacji polifonii. W miniaturach Alaina i poemacie „Orfeusz” Liszta podobać się mogło zróżnicowanie kolorystyczne. Z kolei „Apparition de l’Eglise éternelle” Messiaena odznaczało się nastrojem mistycznym. Najwięcej dramatyzmu zawarł Serafin w improwizacji Tournemira na temat Te Deum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kolejny wieczór też był solowym popisem wirtuoza organów. Reprezentujący Częstochowę Jan Mroczek nastawił się głównie na oddziaływanie „symfonicznymi” brzmieniami instrumentu. Było to szczególnie wyraźne w Allegro maestoso z III Symfonii fis-moll Vierna i Symphonie-Passion Dupré’a. Niebanalną rejestracją odznaczały się utwory Guillou’a, de Grigny’ego oraz Francka. Niezawodność techniczna cechowała m.in. interpretację Bachowskiej Fantazji c-moll.

Reklama

Następny, kameralny koncert wypełnili goście z Włoch. Organista Michele Croese błyskotliwie wykonał motoryczne Concerto III delle Stravaganze Vivaldiego oraz, silnie akcentując kontrasty, Sinfonię Morandiego. Izabela Szlachetko, która koncertowała na flügelhornie. Wraz z akompaniującym jej Croese’m zaprezentowała transkrypcje trzech chorałów Bacha, a potem dwie fantazje Arbana na tematy z oper Verdiego. Pięknie kształtowała frazę, natomiast pewien niedosyt sprawiły utwory niedające okazji do popisu wirtuozowskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpiła, założona latem bieżącego roku i pracująca pod dyrekcją Grzegorza Wierusa, Młodzieżowa Orkiestra Regionu Łódzkiego „Sinfonietta”, skupiająca uczniów kilku szkół muzycznych. Młodzi instrumentaliści dzielnie spisali się w obu kompozycjach: Koncercie d-moll Bacha na dwoje skrzypiec (solistkami sprawnie realizującymi swoje partie były należące do zespołu Karolina Urbaniak i Magdalena Ziarkowska) i Symfonii g-moll KV 550 Mozarta.

2013-11-13 13:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Siewcy Dobrej Nowiny

Niedziela Ogólnopolska 22/2015, str. 50-51

[ TEMATY ]

muzyka

Niedziela Młodych

o. Mateusz Stachowski OFM

O tworzeniu muzycznych przebojów, o tańcu w Kościele i o osobistej relacji ze św. Janem Pawłem II – z Piotrem „Żarówą” Zimowskim i Agnieszką Chrostowską z zespołu „Siewcy Lednicy” – rozmawia kl. Wojciech Biś

KL. WOJCIECH BIŚ: – „Tak, tak, Panie”, „Jesteście przyjaciółmi” – kiedy wydacie kolejny przebój?

CZYTAJ DALEJ

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Najpiękniejszy w Polsce pomnik żołnierzy niezłomnych

2024-05-09 02:38

ks. Łukasz Romańczuk

Wiele lat oczekiwano na ten pomnik. I stało się. Na skwerze u zbiegu ulic Glinianej Borowskiej i Dyrekcyjnej stanął pomnik żołnierzy niezłomnych. Oficjalnego otwarcia dokonała mjr Wanda Kiałka ps. Marika, łączniczka i sanitariuszka 5. Wileńskiej Brygady AK.

Uroczyste odsłonięcie pomnika przy obecności dużej rzeszy Wrocławian, rozpoczęło się 8 maja o godz. 21:00, co było spowodowane chęcią pokazania iluminacji świetlnej przygotowanej na pomniku, który ukazywał postacie żołnierzy niezłomnych w skali 1:1 odlane ze szkła artystycznego. Wyjątkowość tego pomnika nie dotyczy tylko aspektu historycznego, ale całej otoczki przy jego powstawaniu. Trwało to kilkanaście lat i sam pomnik powstał pomimo wielu przeszkód “po drodze”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję