Reklama

Felietony

Dlaczego Marszałek chciał do katolickiej szkoły? Czym zyskują szkoły wyznaniowe?

Ucieczka od okrojonej podstawy programowej, niemiecko - polskiego podręcznika do historii, rozchwianej tożsamości płciowej uczniów, zdezorganizowanych lekcji religii, czy pragnienie zwykłej normalności to tylko niektóre powody dla których coraz więcej rodziców wybiera szkoły wyznaniowe dla swoich dzieci.

[ TEMATY ]

szkoła

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Głośne "nie" katolickiej szkoły dla dziecka Marszałka Sejmu RP

Zainteresowanie funkcjonowaniem szkół katolickich jako placówek wyznaniowych znacznie wzrosło, kiedy Szymon Hołownia, Marszałek Sejmu RP, na platformie X wyraził niezadowolenie z powodu odmowy przyjęcia jego córki do grona społeczności jednej z mazowieckich szkół wyznaniowych. Część opinii publicznej decyzję Marszałka odczytała jako obawę przed wizją szkoły, którą forsuje B. Nowacka, minister edukacji narodowej.

"Niestety trzeba będzie zafundować dzieciom, to co koleżanka proponuje innym"— czytamy w jeden ze wpisów na portalu Facebook. Część — jako deprecjonowanie publicznych placówek oświatowych. Czym zatem są szkoły katolickie? Jaka posiadają autonomię?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Mamy prawo istnieć

"W przeciwieństwie do szkół publicznych, nie gwarantujemy powszechnej dostępności miejsc dla kandydatów" — zaznaczyły władze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 96 im. Świętej Rodziny w Otwocku w opublikowanym 4 września br. oświadczeniu.

Tak, kierownictwo miało prawo tak postąpić. Powyższą decyzję chroni zarówno ustawodawstwo świeckie, jak i zapisy kodeksu prawa kanonicznego.

Reklama

Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe szkoły mogą zakładać i prowadzić zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i inne osoby prawne i osoby fizyczne. Szkoły zatem dzielą się na samorządowe i niesamorządowe. W tej drugiej grupie są szkoły katolickie, które najczęściej są zakładane przez zgromadzenia zakonne, diecezje, parafie, stowarzyszenia albo osoby fizyczne. Kolejne ważne rozróżnienie: wszystkie szkoły samorządowe są publiczne, natomiast szkoły niesamorządowe (a zatem i katolickie) mogą być publiczne lub niepubliczne. Szkoły publiczne działają w oparciu o zasadę powszechnej dostępności i finansowane są w pełni ze środków publicznych. Szkoły niepubliczne otrzymują dotację przekazywaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (są to tzw. pieniądze które idą za uczniem), a ponadto mogą pobierać czesne od rodziców.

Otwocka szkoła należy do tej ostatniej kategorii — szkół niesamorządowych i niepublicznych.

Placówka oświatowa, aby mogła legitymować się nazwą „katolicka" musi być – zgodnie z kan. 803 par. 1 Kodeksu prawa kanonicznego – kierowana przez kompetentną władzę kościelną albo kościelną osobę prawną publiczną lub musi zostać uznana za katolicką przez władzę kościelną. W innym przypadku organ prowadzący szkołę musi się zwrócić do biskupa diecezjalnego z prośbą o zgodę na używanie nazwy „szkoła katolicka”. By taką zgodę uzyskać, placówka powinna spełniać określone warunki, m.in. oferować chrześcijański program nauczania i wychowania oraz dysponować odpowiednią kadrą pedagogiczną. Brak przydawki dookreślającej nie oznacza jednak, że szkoła taka będzie pozbawiona opieki duszpasterskiej ze strony Kościoła katolickiego, bo zazwyczaj ich działalność jest przez niego wspierana, ale może się okazać, że szkoła taka będzie funkcjonować na zasadach bardzo zbliżonych do niepublicznych szkół świeckich. Podwarszawska placówka musiała taką zgodę otrzymać, gdyż zgodnie z treścią § 2 ust. 1 swojego Statutu jest „katolicką szkołą niepubliczną".

Rada Szkół Katolickich – 17 "katolickie kuratorium"

Wszystkie szkoły katolickie w Polsce są zrzeszone w Radzie Szkół Katolickich, która została powołana w 1994 r. przez Konferencję Episkopatu Polski.

Reklama

Rada jest swoistego rodzaju kuratorium, tj. organem zapewniającym wsparcie i monitorującym działania szkół. Zapewnia współdziałanie, opiekę prawną, szkolenia i formację. Organizuje spotkania i dokształcanie nauczycieli i wychowawców, udziela pomocy prawnej i koordynuje współpracę. Patronką instytucji jest Matka Boża Częstochowska. Wiele wydarzeń organizowanych przez Radę Szkół Katolickich ma miejsce na Jasnej Górze. Cykliczne spotkania dla dyrektorów szkół i nauczycieli odbywają się trzy razy do roku. Największe z nich to listopadowe Forum Szkół Katolickich. Dzisiaj w Polsce jest 483 szkół katolickich:

• 260 szkół podstawowych

• 137 liceów ogólnokształcących

• 17 techników

• 5 szkół branżowych I stopnia

• 4 ogólnokształcące szkoły artystyczne

• 5 szkół artystycznych bez kształcenia ogólnego

• 55 szkół specjalnych.

Szkoły katolickie istnieją obecnie w każdej diecezji w Polsce. Najwięcej jest ich w archidiecezji krakowskiej (49), warszawskiej (33) i częstochowskiej (32). Niepubliczne szkoły katolickie nie są zobligowane do opiniowania przez kuratorów oświaty arkuszy organizacji. Nie jest ważny również dla nich stopień awansu zawodowego nauczycieli. Polskie władze oświatowe nie monitorują szczegółowo liczby szkół katolickich, chrześcijańskich czy szkół innych wyznań. Statystyki prowadzone są przez Główny Urząd Statystyczny.

Popularność szkół katolickich wzrasta

Według danych GUS w roku szkolnym 2016/2017 organizacje wyznaniowe prowadziły 105 szkół podstawowych, 147 gimnazjów, 89 liceów, 10 szkół specjalnych przysposabiających do pracy oraz 24 technika i szkoły zawodowe.

Dane wyglądają bardziej imponująco, jeśli porównamy liczbę uczniów kształcących się w tych szkołach i odniesiemy ją do ogólnej - nota bene malejącej - liczby dzieci w szkołach.

I tak w roku 2016/17 do podstawowych szkół wyznaniowych uczęszczało 15 751 uczniów, podczas gdy w roku szkolnym 2010/2011 było ich 10 789.

Reklama

Obecnie do katolickich szkół podstawowych uczęszcza 47 246 uczniów.

Choć w stosunku do poprzedniego roku ogólna liczba szkół katolickich zmalała o pięć, liczba uczniów we wszystkich szkołach wzrosła o 747 (w ubiegłym roku szkolnym do szkół katolickich uczęszczały 73 423 osoby, obecnie jest to 74 170 osób). Uczniowie szkół katolickich stanowią ok. 1,5 proc. wszystkich uczniów w Polsce. Prowadzi to do wniosku, że niepubliczne szkoły wyznaniowe, a wśród nich szkoły katolickie i chrześcijańskie, których jest w Polsce zdecydowana większość, przeżywają prawdziwy rozkwit, a ich popularność wśród rodziców, dzieci i młodzieży stale rośnie.

Prestiż i normalność – zalety szkół katolickich

Czym spowodowany jest przyspieszony rozwój niepublicznych szkół katolickich i wyznaniowych w Polsce? Według absolwentów i obserwatorów za szkołami katolickimi przemawia kilka argumentów, z których najważniejsze to tradycyjny model wychowania oraz wysoki poziom nauczania, które powodują, że ich uczniowie osiągają wysokie miejsca na egzaminach, a szkoły plasują się na eksponowanych miejscach w rankingach na wszystkich etapach kształcenia.

Homo doctus in se semper divitias habet. – Człowiek wykształcony w sobie zawsze bogactwo ma – mawiali Starożytni Rzymianie. W tym właśnie rodzice upatrują wartość tych szkół. Niepubliczne szkoły katolickie skupiają się na indywidualnym nauczaniu. Sprzyjają temu małe klasy i atmosfera wzajemnego szacunku i zrozumienia. Nauczyciele wspierają uczniów, chociaż są wymagający. Odrzucają koncepcję narzucane przez MEN. Tu nadal czyta się Szekspira, Słowackiego oraz Jana Pawła II. Tu nadal mówi się o trudnych dla naszych sąsiadów wydarzeniach historycznych. Tu odrzuca się modne teorie, że dzieci maja tylko prawa a żadnych obowiązków. Jednocześnie nauczyciele kształtują w uczniach poczucie wspólnoty, wzajemnej pomocy, poszanowania i bezpieczeństwa. W szkołach katolickich bezpieczeństwo jest zachowane w dwójnasób – szkoła musi spełniać wszystkie wymogi stawiane placówkom oświatowym przez polskie przepisy, a z drugiej strony promuje i wychowuje dzieci w duchu wzajemnego zrozumienia i współpracy, w którym nie ma miejsca na niezdrową konkurencję. Co więcej, szkoły katolickie proponują tradycyjny system wartości oparty na religii chrześcijańskiej, co ma fundamentalne znaczenie dla rodziców i dzieci należących do jej wyznawców. Nie ma w nich miejsca dla toalet dla trzeciej płci, nowomody genderowej typu „osoba uczniowska". Czy właśnie z tych powodów Marszałek zdecydował wybrać szkołę katolicką dla swej córki a "dobry dojazd" był tylko dopełnieniem decyzji?

Wbrew pozorom szkoły katolickie i chrześcijańskie nie zamykają się przed dziećmi i młodzieżą niewierzącą - wiele z nich przyjmuje takich uczniów. Warunkiem jest jednak podporządkowanie się regulaminowi szkoły i respektowanie systemu wartości, jaki jest przez szkołę nauczany. Zatem np. zajęcia religii (katolickiej) mogą być w niej obowiązkowe. Nie może zatem obrażać się na szkołę katolicką, ktoś kto otwarcie opowiada się za aborcją czy likwidacją lekcji religii. Jego wolność kończy się bowiem tam, gdzie zaczyna się wolność szkół katolickich.

2024-09-08 18:47

Ocena: +44 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Klauzula sumienia nauczycieli. Ostatni ratunek przed „uśmiechniętą szkołą”

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Klauzula sumienia (inaczej sprzeciw sumienia) – to możliwość odmowy wykonywania czynności ze względu na swoje przekonania. Akt ten nie dotyczy jedynie lekarzy, pielęgniarek i położnych, ale także przedstawicieli innych zawodów zaufania społecznego, w tym nauczycieli. Ma swoje podstawy między innymi na kartach Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. A w przypadku pedagogów wynika z przepisów Karty Nauczyciela oraz pośrednio z innych ustaw szeroko rozumianego systemu oświaty. Właśnie Fundacja Ordo Iuris przygotowała przewodnik „Prawo nauczycieli do postępowania w zgodzie z własnym sumieniem”. W opracowaniu są także przydatne informacje na temat praw rodziców w szkole.

Za Tomaszem z Akwinu możemy powtórzyć, że „(…) sumienie świadczy, zobowiązuje lub pobudza, a również oskarża lub gryzie, względnie wyrzuca (…). Ponadto, ten Doktor Kościoła stwierdza, że gdy rozpoznajemy, że coś uczyniliśmy lub nie uczyniliśmy, wówczas mówimy, że sumienie świadczy. Z kolei, gdy osądzamy w naszym sumieniu, że coś należy czynić lub czegoś czynić nie należy, mówimy, że sumienie pobudza lub zobowiązuje. Po trzecie, gdy w sumieniu osądzamy, czy coś, co zostało spełnione, zostało uczynione dobrze, czy też nie dobrze; wówczas mówimy o sumieniu, że usprawiedliwia lub oskarża względnie gryzie. Zatem ma rację narrator w powieści St. Żeromskiego pt. „Przedwiośnie”, który stwierdza, że sumienie to głos wewnętrzny, który mówił Cezaremu Baryce, co ma robić a czego ma nie robić. Nieco bardziej ironicznie i przewrotnie podchodzi do kwestii sumienia Stanisław Jerzy Lec, pisząc: „Sumienie mam czyste, bo nigdy go nie używałem”.
CZYTAJ DALEJ

Pożary w Los Angeles: Nienaruszona figura Matki Bożej znaleziona w spalonym domu rodzinnym

2025-01-13 19:16

[ TEMATY ]

Los Angeles

zrzut ekranu/x.com/TikTok

Odrywając się na chwilę od narastającej gorączki politycznej, warto zobaczyć Znaki, jakie towarzyszą naszym czasom - pisze prof. Grzegorz Górski na swoim Facebookowym profilu.

Czas sądu...
CZYTAJ DALEJ

Półtora roku więzienia dla księdza oskarżonego o wykorzystanie małoletniego

2025-01-20 13:06

[ TEMATY ]

ksiądz

władze kościelne

prawidłowa reakcja

pozbawienie wolności

Adobe Stock

Były proboszcz został skazany za wykorzystanie małoletniego

Były proboszcz został skazany za wykorzystanie małoletniego

Na karę roku i 6 miesięcy pozbawienia wolności skazał w poniedziałek Sąd Okręgowy w Poznaniu księdza Mateusza N. Były proboszcz jednej z parafii w Kostrzynie oskarżony był o seksualne wykorzystanie małoletniego chłopca. Wyrok jest prawomocny. Sąd wskazał także na prawidłową i szybką reakcję władz kościelnych.

Sąd I instancji nieprawomocnie skazał Mateusza N. na dwa lata i cztery miesiące bezwzględnego więzienia. Apelacje od tego orzeczenia do sądu II instancji skierowali obrońcy oskarżonego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję