Reklama

Sztuka

„Madonna pod jodłami”

Ok. 150-200 osób każdego dnia podziwia „Madonnę pod jodłami” - dzieło Lucasa Cranacha, jeden z najcenniejszych obrazów w polskich zbiorach eksponowany we wrocławskim Muzeum Archidiecezjalnym na Ostrowie Tumskim

Niedziela wrocławska 2/2013, str. 4

[ TEMATY ]

obraz

Wrocław

Stanisław Synowiecki

Uroczystego odsłonięcia „Madonny pod jodłami” dokonali abp Marian Gołębiewski, metropolita wrocławski oraz Bogdan Zdrojewski, minister kultury i dziedzictwa narodowego a także ks. prof. Józef Pater, dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego

Uroczystego odsłonięcia „Madonny pod jodłami” dokonali abp Marian Gołębiewski, metropolita wrocławski oraz Bogdan Zdrojewski, minister kultury i dziedzictwa narodowego a także ks. prof. Józef Pater, dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z udziałem metropolity wrocławskiego abp. Mariana Gołębiewskiego oraz Bogdana Zdrojewskiego, ministra kultury i dziedzictwa narodowego w Muzeum Archidiecezjalnym odbyło się uroczyste odsłonięcie tego wyjątkowego dzieła. „Madonnę” dzięki dolnośląskim przedsiębiorcom skupionym we Wrocławskiej Izbie Gospodarczej można oglądać w specjalnej sali zabezpieczonej m.in. najnowocześniejszym systemem antykradzieżowym oraz szybą kuloodporną. Dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego, ks. prof. Józef Pater w dniu odsłonięcia obrazu wyraził wielką radość i dumę, że „Madonna” będzie miała stałą ekspozycję w jego placówce, zwłaszcza że istniały plany oddania znajdującego się od XVI w. na Ostrowie Tumskim dzieła do wrocławskiego ratusza.

Powrót Madonny

„Madonna pod jodłami”, obraz Lucasa Cranacha Starszego z początku XVI w., po prawie 70 latach powrócił do kraju. Dzieło po II wojnie światowej ukradł z katedry wrocławskiej i wywiózł do Berlina niemiecki duchowny. Obraz powrócił do Polski w lipcu br. z Szwajcarii. Dzięki staraniom polskiego MSZ i ks. dyrektora Muzeum Archidiecezjalnego stało się to bez żadnych opłat, odszkodowań, a jedynym kosztem były honoraria szwajcarskiego adwokata, które pokryła archidiecezja wrocławska. Wolą kolekcjonera, w którego szwajcarskiej galerii obraz znajdował się przez ostatnie lata, była anonimowość. Przekazując obraz pewnemu księdzu, zastrzegł jedynie, aby był eksponowany w intencji dobra wiary. 18 lipca br. biskup St. Gallen przekazał obraz Cranacha ambasadzie RP w Bernie. W siedzibie MSZ w Warszawie odebrał go w imieniu archidiecezji wrocławskiej bp Andrzej Siemieniewski.

Wybitny obraz wybitnego malarza

Lucas Cranach Starszy (1472-1553) to niemiecki malarz i grafik epoki renesansu. Artysta jest autorem ponad 400 dzieł, głównie o tematyce religijnej. Cranach zyskał sławę jako autor obrazów: „Św. Hieronim” (1502), „Ukrzyżowanie” (1503), „Odpoczynek w czasie ucieczki do Egiptu” (1504). Po spotkaniu z Marcinem Lutrem przeszedł na luteranizm. Wykonał wiele portretów niemieckiego reformatora i tworzył ikonografię luterańską na podstawie Pisma Świętego. Po jego śmierci działalność Cranacha Starszego kontynuował jego syn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-01-10 14:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rodzinny portret z historią w tle

Niedziela przemyska 8/2014, str. 8

[ TEMATY ]

obraz

Arkadiusz Bednarczyk

Ignacy Krasicki, młody student, kleryk seminarium księży misjonarzy przy kościele Świętego Krzyża w Warszawie, latem 1753 r. przyjeżdża na wakacyjne tygodnie do rodzinnego Dubiecka. Odwiedza matkę i rodzeństwo, wówczas to pozuje wraz z rodziną do pięknego portretu, który dzisiaj możemy oglądać w Muzeum Archidiecezjalnym w Przemyślu

Nobliwa dama, Anna ze Starzechowskich Krasicka siedzi przy stole z aktem donacji dla kościoła w Dubiecku: 22 grudnia Roku Pańskiego 1752 daruje bowiem parafii grunt pod cmentarz i plebanię. Na ścianie wisi portret nieżyjącego już w momencie powstawania portretu Jana Bożego Krasickiego, założyciela linii dubieckiej, kasztelana chełmskiego, który zmarł rok wcześniej. Przy matce zebrały się dzieci. Tuż za nią stoi doskonale znany, przyszły „książę poetów” Ignacy Krasicki, w stroju francuskim. Obok w wytwornych strojach bracia: Antoni, który jako jedyny spośród rodzeństwa nie obrał stanu duchownego, Ksawery późniejszy dziekan kijowski i Marcin kanonik katedralny warmiński. Po drugiej stronie obrazu znajdują się dwie damy, córki Anny: Marianna z Krasickich Rościszewska oraz Brygida. Najmłodszy uczestnik sceny – Karol, z pieskiem, również w późniejszym życiu zostanie duchownym – kanonikiem warmińskim. Obraz został prawdopodobnie namalowany przez artystę o szkockich korzeniach – Augustyna Mirysa. Po studiach w Rzymie do Polski ściągnął go kanclerz króla Stanisława Leszczyńskiego Stanisław Jabłonowski. Twórczość malarza bardzo wyraźnie charakteryzuje upodobanie do sarmackiego baroku i jednocześnie trąci tak zwanym klasycyzmem francuskim. Ciekawostką jest, że artysta namiętnie zbierał z kuchni stare szmaty, na których malował później swoje obrazy. Był notorycznym malkontentem, narzekając na wszystko, nie będąc nigdy zadowolonym ze swoich obrazów. Dla pochodzącej z Dubiecka rodziny Krasickich Mirys namalował jeszcze kilka innych obrazów. Znana jest podobizna Jana Bożego Krasickiego, ojca bp. Ignacego Krasickiego. Mirys namalował również obraz samego „bajkowego biskupa” Ignacego, po którym pozostała niestety tylko późniejsza kopia z 1816 r. Wspomniany portret rodzinny namalowany został we dworze w Dubiecku i przechowywany był w tutejszym drewnianym kościele parafialnym. Pewne przemalunki mogły być dziełem działającego w okolicy ks. Mikołaja Tereińskiego. Później trafił do Muzeum Archidiecezjalnego w Przemyślu.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Kard. Kasper: uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego przypomina o misji ewangelizacyjnej Kościoła

2024-05-09 16:08

[ TEMATY ]

ewangelizacja

wniebowstąpienie

Kard. Kasper

Włodzimierz Rędzioch

Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego przypomina o misji ewangelizacyjnej Kościoła - powiedział kard. Walter Kasper w wywiadzie dla www.communio.de emerytowany kardynał Kurii Rzymskiej wskazał na znaczenie Wniebowstąpienia Pańskiego dzisiaj i aktualne wyzwania stojące przed Kościołem m. in. potrzebę skupienia się biskupów i księży na ich głównym zadaniu i przekazania niektórych obowiązków osobom świeckim.

Wniebowstąpienie Pańskie nie jest zrozumiałe we współczesnych czasach. Zamiast interpretować je jako jakąś lokalną zmianę w kosmosie, kard. Kasper opowiada się za interpretacją, która podkreśla "przejście do pełni życia z Bogiem". Kardynał wyjaśnił: "Niebo jest również metaforą uosobienia ludzkiego spełnienia i szczęścia według współczesnego stylu życia. Mówimy na przykład, że `czujemy się jak w siódmym niebie` lub że `mamy niebo na ziemi`. W tym sensie niebo jest wymiarem autotranscendencji osoby i spełnieniem naszej nadziei ponad wszelkie oczekiwania".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję