Reklama

Wiadomości

Reforma podstaw programowych. Czy rośnie nam szparagowe pokolenie?

MEN obiecało ściąć treści podstaw programowe dla 18 przedmiotów. Najwięcej emocji wciąż wywołują propozycje zmian z historii i języka polskiego. Resortowa gilotyna nie oszczędziła ani chrztu Polski, ani Sienkiewicza obecnego w kanonie lektur nawet w czasach PRL. Czy w konsekwencji wyrośnie nam "szparagowe pokolenie" nie znające nawet Szekspira? 13 maja br. zakończył się termin konsultacji publicznych.

[ TEMATY ]

szkoła

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rollercoaster konsultacji społecznych i publicznych 

Zapowiedziane zmiany to realizacja przedwyborczych haseł koalicji rządzącej.

MEN pierwszy projekt rozporządzenia ze zmienionymi podstawami przekazało do społecznych prekonsultacji już w lutym. Na zgłaszanie uwag dano jedynie tydzień. Wówczas dokumenty spotkały się z masową krytyką opinii publicznej, w tym środowiska nauczycielskiego. Pedagodzy żartowali, że Pani Minister swym zachowaniem przypomina Królową z "Alicji w Krainie Czarów", której ulubionym zawołaniem było "Skrócić o głowę!". Na szczęście resort zrozumiał swój błąd i kwietniowe propozycje cięć po prekonsultacjach były już bardziej zachowawcze. Głowę ocalił m.in. Mickiewicz, Rymkiewicz. Wróciła "Reduta Ordona" , wiersze poety z Milanówka oraz "Pamięć i tożsamość" Jana Pawła II. Do podstawówki powrócił także "prześladowany" Sienkiewicz. Po drodze z zespołu koordynującego zmiany listy lektor wypadła jego szefowa, dr Wioletta Kozak prezentująca bardziej konserwatywne stanowisko.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

13 maja br. ostatecznie zakończyły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektów rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego.

Podziel się cytatem

"Quo vadis, Edukacjo?!"

Rewolucyjnym zmianom głośne "nie" mówi NSZZ Solidarność. W najnowszym komunikacie stanowczo sprzeciwia się zaproponowanym przez MEN zmianom i wzywa do niezwłocznego wycofania się z proponowanych zmian dla dobra uczniów i polskiej szkoły.

„Przypominamy, że szkoła jest strukturą tzw. długiego trwania i źle znosi nagłe zmiany, które mogą spowodować lukę edukacyjną dla części uczniów. Obecna chaotyczna i pospieszna polityka wprowadzania zmian w systemie kształcenia, mimo deklaracji składanych przez kierownictwo MEN, w rzeczywistości może stać się przyczyną regresu poziomu kształcenia i wychowania młodego pokolenia Polaków, na co nie ma naszej zgody” – napisał w komunikacie Waldemar Jakubowski, przewodniczący Sekcji Oświaty NSZZ „S”.

Czy nowe podstawy programowe doprowadzą do intelektualnej zapaści młodego pokolenia? Czy uczniowie utracą zdolność funkcjonowania we wspólnym kodzie kulturowym? Odpowiedź na te pytania przyniosą wyniki pierwszych egzaminów weryfikujących wiedzę i umiejętności młodego człowieka.

Podziel się cytatem

Oby tylko nie wyrosło nam „szparagowe pokolenie” niezdolne do kreatywnego i krytycznego myślenia.

2024-05-17 07:23

Ocena: +13 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Religia, religioznawstwo czy język polski? Czy wiceminister Musze znów nie wyszło?

[ TEMATY ]

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ostatnia nowelizacja rozporządzenia w sprawie organizacji lekcji religii wywołuje liczne komentarze zarówno przedstawicieli strony wyznaniowej, jak i rządowej. Na piątkowe słowa kardynała K. Nycza o konieczności nauczania religii w szkołach, dzisiaj zareagowała wiceminister edukacji narodowej, Joanna Mucha. Niestety, nie " tylko z puczem jej nie wyszło".

Jak pisaliśmy, projekt rozporządzenia MEN o zredukowanej do nieobowiązkowej godziny religii tygodniowo w szkołach trafił w ubiegłym tygodniu do konsultacji. Na dokumencie przekazanym ministerstwom do konsultacji międzyresortowych widnieje data 30 września. Tak naprawdę, projekt został opublikowany na stronie RCL dopiero z początkiem października. Resort chce, aby lekcja religii odbywała się przed rozpoczęciem obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub po ich zakończeniu. Ponadto porządkuje chaos interpretacyjny. W poprzednim akcie normatywnym zapomniano bowiem o organizacji nauki religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym. Doszło do swoistego rodzaju schizofrenii prawnej. W szkołach należało łączyć grupy, natomiast w grupach pozaszkolnych i punktach katechetycznych obowiązywały dotychczasowe rozwiązania.
CZYTAJ DALEJ

Święty Hilary z Poitiers

Drodzy Bracia i Siostry!
CZYTAJ DALEJ

10 lat dla dobra rodzin. Jubileusz lubińskiej Poradni

2025-01-13 19:44

ks. Waldemar Wesołowski

Świętowanie miało dwie odsłony

W sobotę 11 stycznia było spotkanie wspomnieniowe z udziałem obecnych i byłych pracowników oraz osób, które korzystały z porad.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję