Reklama

Zgromadzenie Małych Sióstr Jezusa (2)

Błogosławiony Karol de Foucauld (Brat Karol od Jezusa) wyraził kiedyś swoje największe pragnienie: „O czym marzę w sekrecie, to coś bardzo prostego, małego liczebnie, przypominającego pierwsze wspólnoty pierwotnego Kościoła. Mała rodzina, małe ognisko monastyczne, maleńkie i bardzo proste”. W dwadzieścia lat po jego śmierci zaczęły powstawać wspólnoty zakonne zainspirowane jego duchowością. Jednym z nich było Zgromadzenie Małych Sióstr Jezusa.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ich Założycielka Magdalena Hutin otworzyła pierwszy nowicjat w 1940 r., a rok później pierwsze pięć nowicjuszek otrzymało swe białe habity. W 1942 r. s. Magdalena złożyła śluby wieczyste. W zgromadzeniu było wówczas trzynaście małych sióstr. Nowe powołania napłynęły po zakończeniu wojny we Francji w 1944 r.
Z pomocą francuskiego jezuity o. Prospera Moniera tworzony był pierwszy szkic Konstytucji. Założycielce przyświecał następujący kierunek: „Mamy budować na nowo. Nowe będzie dawnym, autentycznym chrześcijaństwem pierwszych uczniów Chrystusa. Trzeba Ewangelię wziąć słowo po słowie. To bardzo bolesne widzieć, do jakiego stopnia Ją zapomnieliśmy…”.
Nowa wspólnota miała być zgromadzeniem kontemplacyjnym. Jednakże nie miała pozostać zamkniętą za klauzurą. Siostry miały żyć w środku świata, pośród ludzi, szczególnie ubogich, pełniąc rolę „zaczynu w cieście”. Życie kontemplacyjne miały opierać na Eucharystii, codziennej adoracji Najświętszego Sakramentu, na ciszy i modlitwie. „Z miłością odnowioną w kontemplowaniu Pana” miały „powracać w serce ludzkiego tłumu”.
W początkowych latach Małe Siostry Jezusa zorientowały swoje prace wyłącznie na ludność muzułmańską w świecie arabskim. Szczególnie dotyczyło to plemion koczowniczych. Stosunkowo szybko s. Magdalena radykalnie ukierunkowała swoje zgromadzenie, wyznając siostrom: „26 lipca 1946 r. w Sainte Baume ogarnęła mnie pewność (…), że Fraternité powinna rozprzestrzeniać się po świecie i stać się powszechna”.
Zgromadzenie było potrzebne nie tylko w Algierii. We Francji, ojczyźnie s. Małgorzaty, szczególnie zauważalny był dystans między życiem Kościoła a światem robotniczym. W ten świat dotknięty ubóstwem udały się małe siostry. W 1947 r. zatwierdzone w diecezji Aix-les-Bains zaczęły pracować w fabryce w Marsylii. Później udały się do Brazylii, na Bliski Wschód i w inne rejony świata.
Pielęgnując ideał braterstwa powszechnego i zbliżenia między narodami i klasami, siostry starały się przekraczać granice i bariery. Założycielka tak je inspirowała: „Stawajcie wielkodusznie razem z Czarnymi, ale nie stawajcie z nimi przeciwko Białym. Przechodźcie rozważnie na drugą stronę bariery (…)”. Stąd zakładanie wspólnot po obu stronach konfliktów, jak w Jerozolimie po stronie palestyńskiej i żydowskiej, w Libanie w dwóch wioskach żyjących wzajemną długotrwałą nienawiścią i w Afryce Południowej pełnej podziałów rasowych. Wezwaniem dla sióstr była istniejąca w Europie Wschodniej tzw. żelazna kurtyna. W 1956 r. podjęły te wezwanie udając się w pierwszą podróż do Jugosławii, Węgier i Czechosłowacji mającą za cel nawiązanie kontaktów prowadzących do podjęcia tam pracy apostolskiej. W 1964 r. udały się w tym celu do Rosji. S. Małgorzata odbyła do tego kraju 18 podróży. Pomocną rolę w nawiązaniu kontaktów odegrał tam o. Aleksander Mień. W 1970 r. powstała ich pierwsza wspólnota ekumeniczna w Szwajcarii.
Z czasem Małe Siostry Jezusa znalazły się na wszystkich kontynentach, w ponad 70 krajach, a ich liczba w chwili śmierci s. Magdaleny w 1989 r. wynosiła blisko 1400 sióstr.
Siostry trafiły do zagrożonego wyginięciem plemienia Tappirape w Brazylii. Żyjąc wśród nich, ocaliły je. Liczące wówczas 50 osób plemię dziś posiada ich 500. Podobnie na Słowacji siostry zamieszkały wśród odepchniętych przez społeczeństwo Cyganów. Zauważyły też ludzi pozostających poza zorganizowanymi formami duszpasterstwa. Nie tylko towarzyszyły taborom cygańskim, ale także wozom cyrkowym.
Małe Siostry Jezusa poszły obdarzać miłością i przyjaźnią środowiska „tam, gdzie dusze są w największej potrzebie… tam, gdzie poszedłby Jezus…”. Brat Karol od Jezusa wskazał im kierunek, pisząc „Bóg, aby nas zbawić, przyszedł do nas, wtopił się w nasze życie, żył wśród nas w największej bliskości i zażyłości… Podobnie i my, ażeby pracować dla zbawienia dusz winniśmy iść do nich, wtopić się w ich życie, żyć wśród nich w największej bliskości i zażyłości”.
Konstytucje Małych Sióstr powyższą myśl bł. Karola od Jezusa skonkretyzowały następująco: „Obecność w różnych środowiskach pracy będzie uzależniona od krajów i sytuacji: w krajach uprzemysłowionych małe siostry będą szukać pracy w fabrykach lub rzemiośle. W środowisku rolniczym będą pracowały jako robotnicy rolni albo zależnie od kontekstu, uprawiały teren prywatnie lub we współpracy ze spółkami rolnymi. Będą obecne w środowisku ubogich rzemieślników, dzieląc ich życie. W zależności od środowiska życia, szczególnie wśród koczowników lub w świecie pozarobotniczym, będą musiały tak jak ich sąsiedzi podejmować prace niestałe, które stanowić będą dla nich, tak jak dla innych, jedyną możliwość zarabiania na życie”.
Siostry naśladując Jezusa w jego 30 latach życia w Nazarecie, podejmują najprostsze prace. Przykładowo są sprzątaczkami, ekspedientkami, bileterkami w cyrku, salowymi w szpitalach, odnajdując Boga w codziennych czynnościach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diecezja rzeszowska po aresztowaniu księdza: współpracujemy z organami państwa i chcemy wspierać poszkodowanych

2024-05-15 10:26

[ TEMATY ]

komunikat

Red.

„Władze kościelne deklarują pełną współpracę z organami państwa w celu wyjaśnienia wszystkich spraw związanych z zarzutami postawionymi duchownemu” - czytamy w komunikacie kurii diecezji rzeszowskiej po aresztowaniu wikarego w Święcanach.

Publikujemy treść komunikatu Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie :

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: profesorowie Weigel i Weiler o prawach człowieka

2024-05-15 08:47

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

W dawnej Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się dziś debata pt. „Między religią a liberalizmem. Prawa człowieka wobec konfliktu światopoglądów”. Prelegentami byli wybitny amerykański filozof i teolog katolicki, prof. George Weigel oraz uznany specjalista od prawa międzynarodowego prof. Joseph H.H. Weiler, wykładowca na New York University School of Law.

Podczas debaty prelegenci próbowali odpowiedzieć na pytania: Czy prawa człowieka stały się narzędziem do walki o realizację postulatów politycznych różnych grup? Czy da się połączyć ideę świeckości państwa z prawem do wolności wyznania? Gdzie są granice wolności słowa?

CZYTAJ DALEJ

Mario na Piaskach do której z pieśniami szli karmelici skrzypiąc trzewikami módl się za nami

2024-05-15 20:45

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

pl. wikipedia.org

Matka Boża Piaskowa

Matka Boża Piaskowa

W naszej majowej wędrówce, której szlak wyznaczył ks. Jan Twardowski docieramy dziś do Krakowa, by na chwilę zatrzymać się w cieniu karmelitańskiej duchowości. Po kilku dniach wędrówki przybyliśmy ponownie do Krakowa, gdzie na przedmieściach dawnego miasta – zwanym „Na Piasku” znajduje się ufundowany przez Władysława Jagiełłę i jego małżonkę Jadwigę kościół ojców karmelitów. To w tej świątyni uklękniemy dziś przed obrazem Matki Bożej Piaskowej, nazywanej też „Panią Krakowa”.

Obraz, który zatrzymuje dziś nasza uwagę znajduje się w kaplicy przy kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Jest jednym z najpopularniejszych wizerunków Bogurodzicy w mieście. Wizerunek jest nietypowy w porównaniu do tych, które widzieliśmy do tej pory. Nie jest rzeźbą ani obrazem malowanym na desce czy płótnie. Ten, przed którym dziś się zatrzymujemy zgodnie z myślą ks. Jana jest malunkiem wykonanym na tynku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję