Reklama

Bożogrobowcy w Przeworsku

Niedziela przemyska 11/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół Bożogrobców w Przeworsku jest jednym z najcenniejszych zabytków architektury średniowiecza na Podkarpaciu. Ponieważ ziemie te stosunkowo późno weszły w skład państwa polskiego (czasy ruskiej ekspansji Kazimierza Wielkiego 1340-66), są one bardzo ubogie w zabytki tego typu. Także zakon krzyżowy Bożogrobców, wywodzących się z Jerozolimy, do dzisiaj pobudza ciekawość miłośników historii średniowiecza. Skoro Bożogrobcy zrządzeniem losu pojawili się również na Podkarpaciu, warto poznać ich historię związaną z Przeworskiem.
W 1099 r., po zdobyciu Jerozolimy przez wojska I wyprawy krzyżowej, władca państwa jerozolimskiego Gotfryd z Bouillon utworzył przy Grobie Jezusa kapitułę opiekunów Grobu. W 1114 r. patriarcha jerozolimski Arnulf z Rohez nadał zakonnikom regułę św. Augustyna, ustanawiając organizację wewnętrzną zakonu.
Kanonicy Regularni Opiekunowie Najświętszego Grobu Jerozolimskiego, zwani u nas Bożogrobcami, rekrutowali się początkowo z rycerstwa, które podjęło trud wypraw krzyżowych, mających odzyskać święte dla chrześcijaństwa miejsca, znajdujące się wówczas w rękach Turków Seldżuków. W odróżnieniu jednak od innych zakonów krzyżowych np. templariuszy czy joannitów, nie byli zakonem zmilitaryzowanym i poświęcali się głównie działalności charytatywnej. Do Polski sprowadził Bożogrobców możny rycerz Jaksa z Miechowa herbu Gryf w 1163 r., do swojej rodzinnej miejscowości, po powrocie z pielgrzymki do Ziemi Świętej (Rocznik Miechowski).
U schyłku XIV wieku Bożogrobcy włączyli się w budowę organizacji kościelnej na Rusi Czerwonej. Nie przebiegała ona jednak bezproblemowo: na terytorium tym konkurowały ze sobą biskupstwa: lubuskie - wywodzące swoje prawa do tych terenów jeszcze z połowy XIII wieku (ks. Henryk Brodaty zezwolił im na działalność misyjną na Rusi) i świeżo erygowane biskupstwo przemyskie (1375). Zapewne jedną z ostatnich prób zademonstrowania roszczeń do Rusi biskupów lubuskich było wydane w 1393 r. zezwolenie bp. Jana Maraza (sam należał do zakonu Bożogrobców) na założenie parafii w Przeworsku przez Jana z Tarnowa, wojewodę sandomierskiego i właściciela klucza jarosławskiego oraz starostę ruskiego. Parafia została erygowana 28 kwietnia 1393 r., przy istniejącym na tzw. małym Rynku kościółku pw. św. Katarzyny. W roku następnym Jan z Tarnowa przekazał kościół św. Katarzyny Bożogrobcom. Pomysł powierzenia im parafii w Przeworsku wyszedł niewątpliwie od biskupa lubuskiego. Tarnowski przekazał zakonnikom także tereny tzw. Kniaziego Grodziszcza (zapewne siedziby ruskiej wołosti) pod budowę klasztoru Świętego Ducha.
Ponieważ kościółek św. Katarzyny okazał się zbyt mały na potrzeby duszpasterskie, w roku 1430 ówczesny właściciel miasta Rafał z Tarnowa i Jarosławia oraz jego syn Rafał z Jarosławia i Przeworska, kasztelan sandomierski i marszałek Królestwa Polskiego podjęli budowę nowego kościoła na terenie Kniaziego Grodziszcza. Budowa trwała w latach 1430-73. Nadzorowali ją prepozyci Dominik, Jan i Mikołaj. W latach 1473-1516 wybudowano budynek parafialny. Parafia od początku była hojnie obdarowywana okolicznymi wsiami. Klasztorowi podlegały kaplice w sąsiednich wsiach: Studzian i Rozbórz. Tarnowscy jako fundatorzy otrzymali też prawo wybierania spośród Bożogrobców prepozyta. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że Bożogrobcy prowadzili w Przeworsku także szpital pod wezwaniem Świętego Ducha. Istnienie jego potwierdza kilka źródeł, m.in. dokument Rafała z Jarosławia z 1460 r. miał zawierać nadania dla już istniejącego szpitala.
Stopniowo, na przestrzeni lat, konwent przeworskich Bożogrobców powiększał się. Na początku, w 1394 r., był tu tylko prepozyt i jeden brat, w 1471 było już co najmniej czterech braci, a w 1490 biskup przemyski Jan z Targowiska zalecił w trakcie przeprowadzanej wizytacji, by zakonnicy nie włóczyli się po mieście, lecz chodzili po dwóch. W latach 1585 i 1587, na mocy postanowień kapituły zakonu Bożogrobców, podzielono zakon w Polsce na cztery prowincje, w tym ruską z ośrodkiem w Przeworsku, co świadczyło o dużej randze domu przeworskiego. W skład prowincji wchodziły parafie w Leżajsku, Giedlarowej, Rudołowicach, Tuligłowach, Urzejowicach i Gniewczynie. Pierwszym prepozytem parafii był niejaki Bartłomiej z Mazowsza, a wikarym brat Priskan. Do kasaty Bożogrobców w 1819 r., w Przeworsku służbę Bożą pełniło 34 prepozytów, w tym ostatni Kasper Mizerski, który jeszcze do 1846 r. pełnił funkcję proboszcza parafii.
Klasztor z kościołem miały charakter obronny. Już w 1502 r. wzniesiono tu basztę, a w 1640 r. cały zespół otoczono murami. Najważniejszą częścią zabudowań, nieodłącznie związaną z kultem Grobu Pańskiego w Jerozolimie, przy którym ustanowiono przecież Bożogrobców, jest wzniesiona w latach 1692-1727 kaplica Grobu Bożego, przy której prace prowadzili M. Stawiński, F. Chodowicz. P. Gogoliński. Kaplica jest wierną kopią kaplicy Grobu Chrystusa w Jerozolimie, posiada także relikwie skały z Grobu Jerozolimskiego.
Na uwagę zasługuje gotyckie epitafium Rafała Jakuba Tarnowskiego z rodziną, polecane przez archanioła Rafała i św. Elżbietę (z lat 1492-96). W prezbiterium świątyni znajdują się płyty nagrobne z piaskowca, z podobiznami fundatorów kościoła Rafała Jakuba Tarnowskiego, marszałka koronnego (+1492) i jego żony Elżbiety Komorowskiej (+1496), które kryją wejście do krypt. Złożone tu zostały doczesne szczątki fundatorów świątyni i prepozytów Bożogrobców.
Bożogrobcy w czasie swojego pobytu w mieście prowadzili szkołę parafialną, w której wykładał znany Jan z Przeworska (I połowa XIV wieku). Był on autorem, nie zachowanego niestety do naszych czasów, kancjonału z polskimi przekładami pieśni liturgicznych. W domach Bożogrobców w Polsce bardzo uroczyście sprawowano liturgie Wielkiego Tygodnia, co potwierdza np. zachowany do naszych czasów antyfonarz z III ćwierci XVI wieku, z Miechowa. Także konstytucje zakonne polecały tworzenie w konwentach miejsc, nawiązujących do topografii Jerozolimy - stąd w wielu klasztorach, w tym wspomniana już wyżej w Przeworsku, kaplice Grobu Pańskiego. Ceremonie odprawiane u Bożogrobców przyciągały ludzi spragnionych przeżyć, których można było doświadczyć podczas pielgrzymek do Ziemi Świętej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe "nabożeństwo" z udziałem katolickego księdza

2024-05-20 11:25

[ TEMATY ]

homoseksualizm

Fot. You Tube / Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie

W warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej „pobłogosławiono” 10 par LGBT+. W wydarzeniu, oprócz duchownych ewangelickich (w tym ewangelicko-augsburskiej pastor Haliny Radacz) uczestniczył… katolicki kapłan, ks. dr hab. Adam Świerżyński, były prorektor Gdańskiego Seminarium Duchownego, profesor UKSW. W parafii ewangelicko-reformowanej „nabożeństwo” odbyło się z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Homofobii, Bifobii i Transfobii (IDAHOBIT). Na ołtarzu leżała tęczowa flaga, było kazanie, czytania, pieśni. Oprócz warszawskiego kościoła kalwińskiego, organizatorem była… Fundacja Wiara i Tęcza - ta sama, która chciała „edukować” Kościół na Światowych Dniach Młodzieży w 2016 r. w Krakowie. Mamy więc do czynienia z pewnym zawłaszczaniem przestrzeni sacrum i znaczną nadinterpretacją „Fiducia supplicans” - co podaje portal wpolityce.pl.

Śpiewaliśmy pieśni, czytaliśmy fragmenty Pisma Świętego. Halina Radacz z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wygłosiła kazanie. Był z nami również ks. Adam Świeżyński z Kościoła Rzymskokatolickiego - przekazał pastor Michał Jabłoński z warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej.

CZYTAJ DALEJ

Sąd stwierdza winę „Nergala”. Muzyk znieważył wizerunek Jezusa

2024-05-22 19:27

[ TEMATY ]

krzyż

profanacja

Jezus

Karol Porwich/Niedziela

Sąd Okręgowy Gdańsk-Południe uznał Adama D., ps. „Nergal” winnym popełnienia przestępstwa z art. 196 Kodeksu karnego, czyli obrazy uczyć religijnych. Sprawa dotyczyła nagrania zamieszczonego przez muzyka w Internecie w 2018 r.

Na filmie „Nergal” w sposób obsceniczny znieważył wizerunek Jezusa Chrystusa. Sąd jednocześnie warunkowo umorzył postępowanie z okresem próby na okres dwóch lat. Muzyk musi też zapłacić 2 tys. zł świadczenia pieniężnego. Sąd nie podzielił argumentacji oskarżonego, który wskazywał, że jego działanie mieściło się w granicach swobody artystycznej.

CZYTAJ DALEJ

Katedra gnieźnieńska: konserwacja i renowacja konfesji św. Wojciecha

2024-05-22 18:49

[ TEMATY ]

relikwie

św. Wojciech

Artur Stelmasiak

W katedrze gnieźnieńskiej rozpoczęły się prace związane z konserwacją i restauracją jednego z najcenniejszych zabytków - konfesji św. Wojciecha, relikwiarza oraz klęczących postaci podtrzymujących relikwiarz. Publikujemy komunikat Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie.

W katedrze gnieźnieńskiej rozpoczęły się prace związane z konserwacją i restauracją jednego z najcenniejszych zabytków - konfesji św. Wojciecha, relikwiarza oraz klęczących postaci podtrzymujących relikwiarz. Projekt zostanie zrealizowany dzięki środkom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i wkładowi własnemu archidiecezji. Przewiduje się, że prace potrwają do końca października br. Nie przeszkodzą one w sprawowaniu liturgii i zwiedzaniu Bazyliki Prymasowskiej. Konserwacja i restauracja konfesji i relikwiarza św. Wojciecha wpisuje się w przygotowania do ważnych przyszłorocznych wydarzeń: Roku Świętego 2025, 1000. rocznicy pierwszych koronacji królewskich w katedrze gnieźnieńskiej, 1025. rocznicy powstania metropolii gnieźnieńskiej. W czasie prowadzonych prac pielgrzymi przybywający do grobu Patrona Polski będą mogli modlić się również przy jego relikwiach. W kaplicy św. Stanisława, w nawie południowej archikatedry, został wystawiony relikwiarz św. Wojciecha - trumienka, która współcześnie m.in. używana jest w procesjach w czasie uroczystości świętowojciechowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję